Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń posiada opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej w której wskazano specyficzne trudności w nauce. W szkole nie ma w arkuszu organizacji, godzin na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniowi w trakcie lekcji, zadawane mu są prace łatwiejsze, inaczej jest też oceniany. Nauczyciele dokładnie tłumaczą mu zadaną pracę domową. Ile godzin wyrównawczych należy zorganizować dla tego ucznia? W szkole nie ma pedagoga ani psychologa. Rodzic żąda 2 godzin dodatkowych. Co na to przepisy prawa oświatowego?
Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja rozwojowa w formie dysleksji, dysgrafii, dysortografii lub dyskalkulii) ma prawo do pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej mu na terenie szkoły. Te kwestię reguluje rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – szczególnie § 11. mówiący, że dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się organizuje się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Należy więc zrobić aneks do arkusza organizacji pracy szkoły w roku szkolnym 2016/2017 i przydzielić temu uczniowi 1 lub 2 godziny zajęć korekcyjno-kompensacyjnych – NIE zajęć wyrównawczych, albowiem te organizuje się z konkretnego przedmiotu w celu wyrównania braków programowych. Rodzice wspomnianego ucznia mają prawo oczekiwać, że szkoła wywiąże się z obowiązku organizowania dla ich dziecka pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w przypadku odwołania zajęć lekcyjnych spowodowanych niskimi temperaturami w pomieszczeniach (13 stopni) powinniśmy odpracowywać zajęcia ? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły przy zakładzie karnym. Jednocześnie założyłem stowarzyszenie w celu poszerzenia możliwości edukacyjnych dla uczniów/skazanych, ale także po to by móc pozyskiwać środki finansowe ze źródeł zewnętrznych na szkolenia dla nauczycieli mojej szkoły.
Ostatnio pozyskałem finanse z programu Erasmus+ i mam w planach wysłanie kilku grup nauczycieli na tygodniowe staże do jednostek penitencjarnych w Europie w celu wymiany doświadczeń i być może podejrzenia nowych metod pracy stosowanych w podobnych szkołach za granicą. Chcąc, by całość była oficjalna, zwróciłem się do Organu Prowadzącego o wyrażenie zgody na wspomniane działania. Organ Prowadzący odmówił argumentując, że nie ma podstawy prawnej na to, by nauczyciele zostali oddelegowani na takie wyjazdy. Jednocześnie nie powołano się na żadne przepisy, które by to uniemożliwiały. Nie podano żadnego przepisu, w którym byłoby wyraźnie napisane, że nauczyciele nie mogą być wysyłani na tego typu wyjazdy.
Jeśli chodzi o mnie jako dyrektora szkoły, to powiedzmy, że rozumiem - Organ Prowadzący ma prawo odmówić mi wyjazdu. Są moimi zwierzchnikami i nie mam wiele do dyskusji w tym temacie. Choć też uważam, że jakaś podstawa prawna w kwestii odmowy powinna być podana, co nie miało miejsca.
Zawsze wydawało mi się, że ja jako dyrektor szkoły mam prawo wysyłać swoich nauczycieli na szkolenia dowolnego typu, tym bardziej, że moją rolą jest umożliwianie rozwoju zawodowego i stwarzanie takich warunków, by nauczyciele mogli się rozwijać. Uważałem, że to ode mnie i TYLKO ode mnie zależy, czy nauczyciel będzie się mógł szkolić czy też nie.
I tu jest prośba - czy są Państwo w stanie podać mi jakiekolwiek prawne przepisy, które regulują tego typu sytuacje? Chciałbym w przyszłości mimo wszystko korzystać z takich działań i bardzo mnie ciekawi czy Organ Prowadzący nie łamie przypadkiem prawa odmawiając mi działań na rzecz rozwoju szkoły i nauczycieli.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń realizował klasę VI w innej szkole w trybie edukacji domowej. W związku z tym na świadectwie promocyjnym do klasy VII nie ma oceny z techniki, ponieważ w edukacji domowej nie przeprowadza się egzaminu klasyfikacyjnego z tego przedmiotu. Czy po przejściu do kolejnej placówki (do klasy VII w trybie stacjonarnym) powinien nadrobić technikę? Jeśli nie, to co należy wpisać takiemu uczniowi na świadectwie w momencie kiedy będzie kończył szkołę podstawową?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Procedura nadania imienia Ośrodkowi Rewalidacyjno-Wychowawczemu
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ma prawo do niewypłacenia nauczycielowi wynagrodzenia za przepracowaną godzinę, gdy Ten przez dłuższy okres czasu (ponad 3 tygodnie) nie wpisał tematu lekcji i nie potwierdził odbycia zajęć podpisem ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe