Komentarz do projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe opublikowanej 16 września 2016 r. – losy kadry szkół wygaszanych oraz przekształcanych.
16 września 2016 r. opublikowano projekt ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe. Projektowana ustawa (obecnie skierowana do konsultacji) ma wchodzić w życie sukcesywnie od 1 września 2017 r. do 1 czerwca 2022 r.
I. Projekt ustawy zawiera 333 artykuły określające:
1. zmiany 115 ustaw (w tym wcześniej wymienione oraz np. o systemie informacji oświatowej, o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych, Kodeks pracy i innych),
2. od art. 116 do 129 - sytuację nauczyciela lub innego pracownika szkoły w której kształcenie jest wygaszane,
3. od art. 130 - przekształcanie szkół w okresie od 2017 r. – formuła dla publicznych i niepublicznych, sytuacja nauczyciela i innego pracownika, rekrutacja, organizacja egzaminów, podręczniki i inne materiały edukacyjne.
II. Nauczyciele zatrudnieni w szkołach funkcjonujących w ramach obecnego systemu oświaty z urzędu staną się nauczycielami szkół utworzonych w ramach nowego systemu. Oznacza to, że z mocy prawa nauczyciele dotychczasowych:
1. 6-letnich szkół podstawowych staną się nauczycielami 8-letnich szkół podstawowych,
2. zasadniczych szkół zawodowych staną się nauczycielami branżowych szkół I stopnia,
3. czteroletnich techników staną się nauczycielami pięcioletnich techników,
4. trzyletnich liceów ogólnokształcących staną się nauczycielami czteroletnich liceów ogólnokształcących.
III. Nauczyciele gimnazjów wygaszanych:
1. zatrudnieni na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony (bez względu na wymiar zatrudnienia), których dalsze zatrudnienie w roku szkolnym 2017/2018 nie będzie możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, zostaną przeniesieni w stan nieczynny,
2. w przypadku niewyrażenia przez nauczyciela zgody na przejście w stan nieczynny, stosunek pracy zostanie z nim rozwiązany z końcem roku szkolnego,
3. w przypadku braku możliwości zatrudnienia w pełnym wymiarze, nauczyciel będzie mógł wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia,
4. wraz z końcem roku szkolnego 2018/2019, z nauczycielami zatrudnionymi w gimnazjach zostanie rozwiązany stosunek pracy oraz otrzymają oni odprawę z tego tytułu.
czytaj dalej >>
IV. Ustawodawca planuje:
1. rozszerzenie zakresu stosowania art. 18 KN - przenoszenie do innej szkoły lub na inne stanowisko nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania – także na nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony (bez względu na wymiar zatrudnienia).
2. zawieszenie stosowania art. 19 KN (organ prowadzący szkołę może przenieść nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania do innej szkoły - bez zgody nauczyciela) – uniemożliwi przenoszenie nauczycieli mianowanych bez ich zgody, pozostawiając decyzję o ewentualnym przeniesieniu samemu nauczycielowi,
3. modyfikacja dotychczasowych zasad uzupełniania etatu oraz zmniejszania obowiązkowego wymiaru zajęć (art. 22 ust. 1 i 2 KN) umożliwi nauczycielom:
1) uzupełnianie etatu w innej szkole w przypadku zatrudnienia w dotychczasowym miejscu pracy w wymiarze mniejszym niż ½ obowiązkowego tygodniowego wymiaru zajęć,
2) kontynuację zatrudnienia w drodze mianowania nauczycielom zatrudnionym w wymiarze niższym niż ½ obowiązkowego wymiaru zatrudnienia,
3) kontynuację wcześniej rozpoczętego stażu na kolejny stopień awansu zawodowego, bez względu na wymiar zatrudnienia.
UWAGA - nauczyciele, którzy skorzystają z tej możliwości, w przypadku rozwiązania stosunku pracy będą otrzymywali odprawę z uwzględnieniem wymiaru zajęć obowiązkowych nauczyciela z miesiąca przypadającego bezpośrednio przed zastosowaniem ograniczenia pełnego wymiaru zatrudnienia.
V. Szczególne regulacja mające chronić nauczycieli szkół wygaszanych lub przekształcanych:
1. przydzielanie w roku szkolnym 2019/2020 godzin ponadwymiarowych w szkołach ponadpodstawowych tak, aby średnia liczba godzin ponadwymiarowych przypadająca na etat nauczyciela w danej szkole, nie była wyższa niż odpowiednia średnia w roku szkolnym 2016/2017(nie obejmie nauczycieli kształcenia zawodowego),
2. od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 sierpnia 2019 r., proponuje się, aby podjęcie dodatkowego zatrudnienia (lub kontynuacja) przez nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć, w innym przedszkolu, innej szkole lub ich zespole, wymagało uzyskania pisemnej zgody dyrektora przedszkola, szkoły lub zespołu, w których zatrudniony jest ten nauczyciel - podjęcie po dniu wejścia w życie ustawy dodatkowego zatrudnienia bez zgody dyrektora będzie stanowiło podstawę rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem z końcem roku szkolnego za trzymiesięcznym wypowiedzeniem (nie obejmie nauczycieli kształcenia zawodowego),
3. w okresie od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. liczba uczniów w danej jednostce samorządu terytorialnego, przypadających na jeden etat nauczyciela pedagoga, psychologa, logopedy, zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i ich zespołach, prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, nie ma być wyższa od liczby uczniów przypadająca na etaty tych nauczycieli, w r. szk. 2016/2017,
4. w okresie wdrażania nowej struktury szkół (do 2023 r.), w celu ułatwienia przepływu informacji o wolnych miejscach pracy dla nauczycieli proponuje się, aby dyrektorzy szkół poszukujący nauczycieli do pracy, informowali właściwego kuratora oświaty o wolnych stanowiskach pracy, a kurator oświaty będzie udostępniał ww. informacje na stronie podmiotowej kuratorium oświaty - w okresie przejściowym pierwszeństwo w zatrudnieniu będzie przysługiwało nauczycielom przebywającym w stanie nieczynnym.
VI. Szczególne regulacja dotyczące osób pełniących funkcje kierownicze w szkołach wygaszanych lub przekształcanych:
1. w przekształceniach szkół dokonujących się z mocy prawa, szkołami zarządzać będą dotychczasowi dyrektorzy we współpracy z wicedyrektorami oraz nauczycielami zajmującymi inne stanowiska kierownicze w szkole do końca okresu, na jaki zostały im powierzone powyższe stanowiska,
2. w przypadkach szkół nowego systemu, w ramach których będą funkcjonowały do wygaśnięcia oddziały gimnazjalne, organ prowadzący będzie miał możliwość przedłużenia powierzania stanowiska dyrektorowi, któremu w trakcie przeprowadzania zmian zakończy się kadencja - nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2019 r.,
3. w wygaszanych gimnazjach:
1) dotychczasowi dyrektorzy gimnazjów będą zajmować stanowisko do końca okresu na jaki powierzono im to stanowisko, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2019 r.,
2) gdy ich kadencja zakończy się przed wygaszeniem kształcenia w gimnazjum, przewiduje się możliwość:
a) przedłużenia powierzenia im tej funkcji, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2019 r. lub
b) powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora gimnazjum wicedyrektorowi, a w gimnazjach w których nie ma wicedyrektora, nauczycielowi tego gimnazjum, nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2019 r.
4. przy włączaniu gimnazjum do szkoły:
1) dyrektor szkoły podstawowej, z dniem włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej staje się dyrektorem ośmioletniej szkoły podstawowej, w której prowadzi się klasy dotychczasowego gimnazjum, i zajmuje to stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora dotychczasowej szkoły podstawowej,
2) dyrektor dotychczasowego gimnazjum, z dniem włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej staje się wicedyrektorem ośmioletniej szkoły podstawowej i zajmuje to stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora dotychczasowego gimnazjum,
3) w przypadkach uzasadnionych względami organizacyjnymi organ prowadzący może przedłużyć powierzenie stanowiska dyrektorowi ośmioletniej szkoły podstawowej, a dyrektor ośmioletniej szkoły podstawowej, może przedłużyć powierzenie stanowiska wyżej wymienionemu wicedyrektorowi na okres nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2019 r.,
4) wicedyrektorów i nauczycieli zajmujących inne stanowiska kierownicze w szkole podstawowej oraz gimnazjum, odwołuje się ze stanowiska z końcem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, z początkiem którego następuje włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej.
zwiń >>