Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy do wyliczenia średniej urlopowej (średniej nadgodzin wypłacanych nauczycielom w lipcu i w sierpniu w terminie wypłaty nadgodzin) należy brać pod uwagę nadgodziny dotyczące zajęć z dziećmi z Ukrainy oraz nadgodziny wynikające z dodatkowych zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Czy tylko „zwykłe” godziny ponadwymiarowe? Czy nadgodziny dotyczące zajęć z dziećmi z Ukrainy oraz godziny z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy doliczyć do podstawy naliczenia „trzynastej” pensji za rok 2022?
Jeżeli chcemy ustalić podstawę średniej urlopowej nauczyciela, to wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oblicza się mnożąc przeciętną miesięczną liczbę godzin z okresu miesięcy danego roku szkolnego poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu (a jeżeli okres zatrudnienia jest krótszy od roku szkolnego – z tego okresu) przez godzinową stawkę wynagrodzenia przysługującą w miesiącu wykorzystywania urlopu.
Podstawą takiego obliczenia jest §4 rozporządzenia Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 26 czerwca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1455).
Przeciętną miesięczną liczbę godzin ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw ustalamy sumując liczbę zrealizowanych godzin w ciągu danego roku szkolnego, a następnie wynik przez liczbę miesięcy danego roku szkolnego poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu.
Nie ma znaczenia to z jakiego przedmiotu nauczycielowi przydzielono godziny ponadwymiarowe. Do sumy należy wliczyć zarówno „normalne” godziny ponadwymiarowe, jak i te, które realizowane były z obywatelami Ukrainy oraz w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Co do dodatkowego wynagrodzenia rocznego („trzynastki”), to zgodnie z ustawą o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym, wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie. Należy uwzględnić wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy (art. 4 ust. 1 ustawy).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak rozliczyć nadgodziny nauczycielowi przedszkola, który tygodniowo ma 2,5 nadgodzin planowych i w dniu w którym pracuje od godz. 6.30 do 15.30 jest oddelegowany na zebranie związkowe ZNP od godz. 11.00 do 14.00 (pełni funkcję prezesa ogniska). Czy nauczyciel po zebraniu wraca do pracy i liczymy mu normalnie nadgodziny? Czy po zebraniu nauczyciel nie wraca już do pracy i zdejmujemy mu nadgodziny planowe?
- Nauczycielka ukończyła studia na kierunku pedagogika, specjalność: edukacja wczesnoszkolna z przedszkolną z językiem angielskim. W suplemencie napisano: „Absolwent potrafi posługiwać się językiem angielskim, używając wymowy przystępnej i zrozumiałej dla odbiorcy. Sprawnie posługuje się czterema umiejętnościami językowymi (czytania, pisania, mówienia i słuchania). Umiejętności te pozwalają na wykorzystanie języka angielskiego w procesie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Posiada również stosowną wiedzę merytoryczną, która ułatwia odpowiedni dobór celów i metod nauczania języka angielskiego w młodszych klasach szkoły podstawowej i przedszkolu”. Nauczycielka nie posiada certyfikatu podstawowej znajomości języka angielskiego. Czy ma kwalifikacje do nauczania języka angielskiego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry,jeszcze raz pozwolę sobie prosić o doprecyzowanie odpowiedzi na moje pytanie. Dziecko będzie kontynuowało zajęcia wychowawczo-rewalidacyjne w tej samej szkole (publicznej podstawowej, ogólnodostępnej, stowarzyszeniowej), w tej samej od 5 lat. JST twierdzi, że nie może nam już wypłacać dotacji, że możemy się z tym zwrócić do powiatu(?) Mama dziewczynki prosi, aby to była ta sama nauczycielka co dotychczas, ponieważ dziecko już się przyzwyczaiło; dodam, że dziewczynka ma także padaczkę, która może się w kontakcie z nową osobą pojawić,nie chodzi, nie mówi z wieloma ciężkimi dysfunkcjami.
Łączę wyrazy szacunku.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pełnię funkcję dyrektora szkoły podstawowej.
Mam kwalifikacje do nauczania języka polskiego. Czy jako dyrektor muszę uczyć danego przedmiotu (godziny "przy tablicy"), czy też mogę mieć godziny świetlicowe?
Nadmieniam, że mam obniżone pensum jako dyrektor (3 godz. tygodniowo).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Osoba fizyczna jest organem prowadzącym niepubliczną szkołę podstawową. Szkoła posługuje się tym samym numerem NIP co osoba fizyczna, odrębne są numery REGON. Z dniem 31 sierpnia szkoła niepubliczna będzie likwidowana, a w jej miejsce z dniem 1 września powstanie szkoła publiczna prowadzona przez tę samą osobę fizyczną.
1. Czy w związku z tym konieczne są zmiany w CDEiG w związku z likwidacją szkoły?
2. Jak powinna wyglądać likwidacja takiej szkoły w kwestiach kadrowych i podatkowych? Czy powinniśmy dać wypowiedzenia pracownikom i zawrzeć z nimi nowe umowy w szkole publicznej? Co z PIT 11, PIT 4R i wyrejestrowaniem pracowników? Co z pracownicą, która jest w ciąży i w dniu likwidacji będzie na zasiłku macierzyńskim? Pracownicy mają umowy z niepubliczną szkołą, natomiast płatnikiem podatku i składek ZUS jest osoba fizyczna.
3. Osoba fizyczna prowadząca szkołę prowadzi KPiR, czy w związku z likwidacja powinna być otwarta nowa KPiR? Co z wyposażeniem zakupionym z dotacji? Czy powinny być przekazane protokołem przekazania kolejnej placówce?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe