Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
26 marca 2012 r. zadałem następujące pytanie: "Czy tygodniowy wymiar godzin dla klasy określony w zał. nr 3 ust. 1 pkt 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oznacza maksymalny wymiar, czy może on zostać przekroczony?" Chciałbym je doprecyzować. Nie chodziło mi o zwiększenie związane z decyzją organu prowadzącego. Chodzi o wymiar 29, 30 i 31 godzin odpowiednio w klasie I, II i III gimnazjum. Czy te godziny można przesunąć w takim sensie, że w planie nauczania klasy ustawimy np. godzinę chemii z klasy II w klasie I i wówczas będzie układ: 30, 29, 31?
W rozporządzeniu zostały określone zarówno minimalne wymiary godzin zajęć obowiązkowych, jak i ich tygodniowy wymiar:
§ 2. 1. Ramowy plan nauczania określa:
1) minimalny wymiar godzin na danym etapie edukacyjnym przeznaczonych na
realizację: poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w toku
których odbywa się edukacja wczesnoszkolna, nauczanie przedmiotów,
bloków przedmiotowych, o których mowa w § 4 ust. 3, i kształcenie
zawodowe, oraz zajęć z wychowawcą;
2) tygodniowy (semestralny) wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych
dla uczniów (słuchaczy) poszczególnych klas oraz zajęć z wychowawcą dla
uczniów poszczególnych klas, na danym etapie edukacyjnym;
Załacznik nr 3:
Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów
poszczególnych klas wynosi:
a) klasa I - 29 godzin, a w oddziale dwujęzycznym – 31 godzin,
b) klasa II - 30 godzin, a w oddziale dwujęzycznym – 32 godziny,
c) klasa III - 31 godzin, a w oddziale dwujęzycznym – 33 godziny;
Obowiązkowe zajęcia wynikające z "ramówki" muszą być przydzielone w liczbie: 29, 30 i 31, gdyż taką normę określa rozporządzenie. Wprowadzając zapis "wynosi" ustawodawca nie dał dyrektorowi możliwości przydzielania ich w dowolny sposób.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób powinna zostać zorganizowana lekcja wych.fizycznego, gdzie zgodnie z nowym rozporządzeniem, 2 godziny powinny być tylko prowadzone w systemie lekcyjnym? Czy plan wynikowy nauczyciela wych.fiz. powinien być odrębny na 2 godz. w systemie lekcyjnym i 2 godziny inny? Czy powinno być badane zapotrzebowanie na konkretne specjalności w ramach tych 2 godzinnych prowadzonych inaczej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szykuję szkolny zestaw programów nauczania. Czy prawdą jest, że teraz programy nauczania nie mają nr dopuszczeń, tylko podręczniki mają nr dopuszczeń? Od kiedy obowiązuje taki stan rzeczy? Chodzi o klasy gimnazjalne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy za dni wolne (uznane decyzją dyrektora za dni dodatkowo wolne od pracy)przysługują godziny ponadwymiarowe czy też płacony powinien być etat np. 3,6?
- Czy uczeń klasy IV szkoły podstawowej posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie w stopniu lekkim (jeden uczeń) i niedowidzenie (drugi uczeń) może nie uczęszczać na drugi język obcy, który na etapie podstawówki jest dodatkowy? Czy musi być jakieś podanie od rodzica, decyzja dyrektora czy też zwyczajnie w tym czasie może mieć zajęcia na świetlicy lub rewalidację? Rozporządzenie mówi o zwolnieniu ucznia, ale na etapie gimnazjum, a co z podstawówką?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgoda/brak zgody dyrektora szkoły podstawowej na współpracę ucznia z agencją reklamową - udział w filmie, reklamie, serialu itp. (zatrudnienie ucznia). Rodzice ucznia wystąpili do dyrektora szkoły o zgodę na współpracę ich syna (lat 10) z agencją zatrudniającą dzieci. Jaka jest podstawa prawna takiego żądania? Rodzice przedstawili dyrektorowi opinię PIP stanowiącą o tym, że wnioskodawca (czyli w tym przypadku agencja) występując do PIP z wnioskiem o zgodę na podjęcie przez dziecko pracy lub innego zajęcia zarobkowego, w przypadku dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu, zobowiązany jest dołączyć do wniosku zgodę dyrektora szkoły, do której dziecko uczęszcza. Na jakiej podstawie? W opinii PIP powołano się jedynie na art. 15 ust.2 w zw. z art. 9 pkt 1 i 2 ustawy o systemie oświaty - tekst jednolity z 2004 r. (zaznaczam, że opinia wydana została w roku 2014). Dodatkowo, jakie konsekwencje niesie za sobą zgoda dyrektora, a jakie brak zgody?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe