Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o informację. Czy można uczniowi kl. III szkoły podstawowej wydłużyć o rok okras kształcenia. Uczeń ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim). Ile godzin rewalidacji można przydzielić? Dziękuję.
Pytanie 1:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, w § 3. 7 przewiduje możliwość przedłużenia okresu nauki na każdym etapie edukacyjnym dla uczniów niepełnosprawnych:
"Dla uczniów niepełnosprawnych oraz uczniów szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym co najmniej o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę godzin zajęć edukacyjnych. Decyzję o przedłużeniu uczniowi okresu nauki podejmuje dyrektor szkoły w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, nie później niż do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej szkole, na podstawie szczegółowej analizy osiągnięć edukacyjnych ucznia dokonanej przez radę pedagogiczną".
Stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej:
„O wydłużeniu etapu edukacyjnego decyduje dyrektor szkoły indywidualnie w stosunku do każdego ucznia niepełnosprawnego (..). Decyzja dyrektora powinna znaleźć uzasadnienie w szczegółowej analizie sytuacji edukacyjnej dokonanej przez radę pedagogiczną i zostać podjęta w uzgodnieniu z rodzicami. Wydłużenie etapu edukacyjnego stosuje się do ucznia, u którego niepełnosprawność powoduje spowolnienie tempa pracy i utrudnia opanowanie treści programowej w czasie przewidzianym w planie nauczania na dany rok szkolny. Treści te uczeń realizuje, o co najmniej jeden rok szkolny dłużej. Zatem na zakończenie pierwszego roku realizacji wydłużonego etapu edukacyjnego uczeń nie podlega klasyfikacji rocznej i nie otrzymuje świadectwa promocyjnego. Szkoła może wydać uczniowi niepełnosprawnemu, któremu wydłużono etap edukacyjny zaświadczenie dotyczące przebiegu nauczania. W sprawozdaniu statystycznym SO-2 ucznia, któremu wydłużono etap edukacyjny, wykazuje się jako ucznia niepromowanego.
Z powyższego wynika, że uczniowi klasy III można przedłużyć okres nauczania, gdyż Rozporządzenie ogranicza nas do roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej SZKOLE, a nie na danym etapie edukacyjnym. Co do stopnia niepełnosprawności - w przypadku lekkiego nalezy sprawdzić, czy ta niepełnosprawność powoduje spowolnienie tempa pracy ucznia i czy utrudnia mu opanowanie treści programowej w czasie przewidzianym w planie nauczania na dany rok szkolny. To zadanie dla rady pedagogicznej.
Pytanie 2:
Liczba godzin zajęć rewalidacyjnych zależna jest od rodzaju szkoły. W szkołach specjalnych jest ona określona i wynosi 30 godzin tygodniowo.
W pozostałych szkołach liczba godzin indywidualnych zajęć rewalidacyjnych prowadzonych z uczniami niepełnosprawnymi jest przedmiotem uzgodnienia między dyrektorem szkoły a organem prowadzącym: § 2 ust. 10 Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania: "Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do przedszkola wpłynęło orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność w dniu 3 października 2023. Od 1 listopada został sporządzony aneks do arkusza organizacji przedszkola o przyznanie 1 godziny zajęć rewalidacyjnych gimnastyki korekcyjnej zgodnie z zaleceniami orzeczenia. Od 1 listopada dziecko nie uczęszczało na zajęcia z powodu ciężkiej choroby, która może się przedłużyć nawet do kilku miesięcy. Co zrobić z nauczycielem, który jest w gotowości do prowadzenia zajęć, a nie ma ich z kim prowadzić? Jak rozwiązać sytuację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien wyglądać plan wspomagania przez dyrektora realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o którym mowa w par.6 ust.6 rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Dz.U. z dn. 25 sierpnia 2017r. poz.1591)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy oceny pracy nauczyciela.
Nauczycielka wystąpiła z prośbą o ocenę pracy. W tym roku szkolnym od połowy września do lutego przebywała ona na l-4, w roku 2011/12 przepracowała cały rok osiągając różne sukcesy - za co otrzymała nagrodę dyrektora szkoły. W roku szkolnym 2010/11 przebywała 12 miesięcy na urlopie zdrowotnym, jeszcze jeden rok wcześniej 186 dni przebywała na L-4. Biorąc pod uwagę ostatnie 5 lat - 580 dni, to nieobecności usprawiedliwione, a dodając jeszcze jeden rok dodajemy dodatkowe 180 dni nieobecności. W związku z powyższym - czy ocena zgodnie z obowiązującym prawem może uwzględniać aspekt nieobecności w pracy i np.: być oceną dobrą (a nie wyróżniającą jakiej spodziewa się nauczycielka) ze względu na nieobecności w pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Które rozporządzenie o ramowych statutach dla gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej jest obecnie aktualne? W roku 2011 pojawił się projekt nowego rozporządzenia, ale nigdzie nie mogę znaleźć wersji podpisanej. Czy ten projekt już obowiązuje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, chciałabym zapytać czy plan pracy szkoły to ten sam dokument co koncepcja pracy szkoły? Na ile lat obowiązują te dokumenty i proszę o przepisy, które regulują tworzenie tych dokumentów. Dziękuję i pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe