Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co należy rozumieć przez "Program szkoły"? Jaka podstawa prawna reguluje obowiązek posiadania przez szkołę tego dokumentu? Czy program jest Koncepcją pracy, czy tez programem rozwoju szkoły na kolejny rok? spotkałam się z różną interpretacją pojęcia program szkoły. Proszę o wyjaśnienie.
W prawie oświatowym nie znajdujemy terminu „program szkoły”
Na str: http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2086&Itemid=294
znajdujemy bardzo ważną wskazówkę dotyczącą tworzenia dokumentacji szkoły z zakresu, o którym mowa w pytaniu.
Co to jest koncepcja pracy?
Wymagania są opisane na takim stopniu ogólności, który pozwala podejmować szkole autonomiczne decyzje dotyczące sposobu ich wypełniania. Na przykład w obszarze „Procesy zachodzące w szkole lub placówce służące jej rozwojowi" pojawia się wymaganie „Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy":
Wymaganie | Charakterystyka | Charakterystyka |
2.1 Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy | Szkoła lub placówka działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy. | Koncepcja pracy szkoły lub placówki jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeb. |
Wymaganie 2.1 nakazuje szkole mieć przyjętą koncepcję swojej pracy, jednocześnie nie narzuca się szkole, jaką formę ma przyjąć koncepcja - czy ma to być pięcioletni program rozwoju, trzyletni program rozwoju, roczny plan pracy czy zapisy zawarte w dokumentach szkoły takich jak statut, program wychowawczy, czy inne obecne od dawna w szkole - pozostawia się tu nauczycielom i dyrektorowi prawo do decydowania. Należy także zwrócić uwagę, że dyrektor szkoły przystępując do konkursu na
stanowisko przedstawia koncepcję pracy. Jeśli został wybrany drodze konkursu, oznacza to, ze zaproponowana przez niego koncepcja zyskała uznanie w oczach organów - prowadzącego i nadzorującego, nauczycieli i rodziców. Koncepcja przedstawiona przez dyrektora podczas konkursu, uspołeczniona i przedyskutowana w szerokim gronie, także może się stać tą, o której mowa w wymaganiu 2.1.
Reasumując: szkoła posiada koncepcję pracy szkoły, program wychowawczy, program profilaktyki, zatem plan pracy nie musi być redagowany.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- ZFŚS. W regulaminie jest zapis, że zatwierdzanie wypłat z funduszu musi być dokonywane przez trzech członków (mam trzech, jeden przewodniczący i dwóch członków). Niestety przewodniczący jest na L4, a ja muszę koniecznie uzgodnić wypłatę świadczenia na święta. Nie ma w regulaminie zastępcy w razie choroby. Kto może go zastąpić i na jakich zasadach?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od października 2012 roku wpływają na nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej różne skargi ze strony rodziców dotyczące nierzetelnego wypełniania funkcji nauczyciela (pozostawianie dzieci bez opieki, brak kontroli zeszytów, ćwiczeń, rozmowy nauczyciela przez telefon podczas lekcji, segregacja uczniów itp.). Dyrektor dokonał w ramach nadzoru sprawdzenia wiarygodności wyżej opisanych faktów. Znalazły one potwierdzenie w rzeczywistości - nauczyciel źle prowadzi dokumentację szkolną, brak systematycznej kontroli zeszytów uczniów, ćwiczeń, nierzetelne pełnienie dyżurów nauczycielskich, nierespektowanie ustaleń pokontrolnych prowadzonej dokumentacji. Nauczycielka lekceważy poczynione przez dyrektora z nią ustalenia, ciągle pisze pisma do dyrekcji, że jest mobbingowana, podważa autorytet dyrektora wśród pracowników szkoły, jest nietaktowna w rozmowach z dyrekcją w obecności świadków, oczernia i podważa decyzje dyrektorów.
Z nauczycielem przeprowadzono kilka rozmów, które są zaprotokołowane - bez rezultatu. Nauczycielka wychodzi ze spotkań, podczas których dyrektor chce skonfrontować skargi rodziców i opinie nauczyciela. Straszy dyrektora naczelnikiem oświaty. Poinformowała także na kilku złożonych pismach, że powiadomi o wszystkim burmistrza, kuratorium (ustaliłam, że żadne pisma ww. organy nie otrzymały). Sytuacja ta jest już męcząca nie tylko dla dyrekcji, ale i dla pracowników szkoły, którzy to widzą.
Czy są to już wystarczające podstawy do tego, by nałożyć karę porządkową czy dyscyplinarną? Czy takiego nauczyciela można zwolnić? Jest to nauczycielka dyplomowana z dwudziestodwuletnim stażem.
Wiadomym jest też, że owa pani leczyła się przez pół roku w szpitalu dla osób z zaburzeniami osobowości. Czy powinnam zarządać wypisu ze szpitala z 2009 r.? Nauczycielka jest ciągle na terapii, ma problem ze sobą od wielu lat. Obawiam się bardzo o bezpieczeństwo uczniów, zaś postawa nauczyciela budzi mój ogromny niepokój.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice chcą kupić dla dzieci, do sal lekcyjnych szafki z szufladami. Czy te meble muszą mieć jakiś certyfikat, czy mogą być z IKEA? Czy muszą być z fabryk produkujących meble typowo szkolne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam, proszę o udostępnienie wzorów oświadczeń wymaganych do złożenia na konkurs na stanowisko dyrektora szkoły podstawowej. W ubiegłym roku udało mi się, w tym nie mogę znaleźć. Pozdrawiam i oczekuję na odpowiedź .
- Moje pytanie dotyczy informowania o realizacji obowiązku szkolnego i nauki . Kogo należy informować o tym fakcie w przypadku wychowanka (wiek 22 lata) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, który realizuje zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym? Wychowanek ma prawo uczęszczać do ośrodka do 25 roku życia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe