Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co nowego w przepisach o ochronie danych osobowych? W jakich obszarach dokonano zmian?
Od 1 stycznia 2015 r. obowiązuje znowelizowana ustawa o ochronie danych osobowych. Zmiany dotyczą przede wszystkim administratora danych osobowych. Zmieniony został art. 36 ust. 3 ustawy o ochronie danych osobowych, zgodnie z którym dotychczas administrator danych wyznaczał administratora bezpieczeństwa informacji, nadzorującego przestrzeganie zasad ochrony, chyba że sam wykonywał te czynności, dodane natomiast zostały art. 36a - 36c, zgodnie z którymi administrator danych może powołać ABI. Jednocześnie ustawa określa wymogi, jakie musi spełniać osoba pełniąca taką funkcję:
- ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
- posiada odpowiednią wiedzę w zakresie ochrony danych osobowych,
- nie była karana za umyślne przestępstwo.
Dodatkowo, administrator danych może powołać zastępców ABI. Muszą oni spełniać takie same wymogi, jak sam ABI.
W przypadku niepowołania ABI, jego zadania wykonywać musi administrator danych.
Do zadań ABI należy:
1) zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, w szczególności przez:
- sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowanie w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych,
- nadzorowanie opracowania i aktualizowania dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych, oraz przestrzegania zasad w niej określonych,
- zapewnienie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych.
2) prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez administratora danych, z wyjątkiem zbiorów, zwolnionych od obowiązku rejestracji na podstawie art. 43 ust. 1, zawierającego nazwę zbioru oraz informacje, o których mowa w art. 41 ust. 1 pkt 2 - 4a i 7. Oznacza to, że zamiast wysyłać zbiory danych do rejestru GIODO, każdy administrator danych będzie miał swój rejestr zbiorów danych przetwarzanych u siebie, który prowadzić będzie ABI (jeżeli zostanie powołany). Nie dotyczy to jednak zbiorów, w których przetwarzane są dane wrażliwe.
Dodatkowo, ABI jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania dla GIODO. Według nowych zapisów ustawy GIODO może zwrócić się do zarejestrowanego ABI o dokonanie sprawdzenia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych u administratora danych, który go powołał. Wówczas ABI, po dokonaniu takiego sprawdzenia, przedstawia sprawozdanie GIODO za pośrednictwem administratora danych.
Według nowych przepisów ABI podlega jedynie kierownikowi jednostki organizacyjnej albo osobie fizycznej będącej administratorem danych, który musi mu zapewnić środki i organizacyjną odrębność, gwarantujące niezależne wykonywanie zadań. ABI nie powinien być zatem pracownikiem administratora danych, a zwłaszcza pracownikiem, który przetwarza dane osobowe.
Administrator danych musi zgłosić do rejestracji GIODO powołanie i odwołanie ABI w terminie 30 dni od dnia jego powołania lub odwołania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kto może dokonać oceny kwalifikacji nauczyciela czy posiadane kwalifikacje są zgodne z nauczanym zawodem, przedmiotem lub zakresem materiału czy nie? Do kogo należy decyzja i do kogo możemy się od niej odwołać?
- Jak należy uzupełnić "trzynastkę" w podstawie ustalonej do wynagrodzenia (zasiłku chorobowego)?
Pracownica otrzymała dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2018 rok proporcjonalnie pomniejszone za czas choroby i urlopu macierzyńskiego.
Czy w sytuacji gdy pracownik pracuje krócej niż pół roku należy uzupełnić trzynastkę i przyjąć do podstawy chorobowego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel prowadzący zajęcia pozalekcyjne - koło szachowe?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 26.09.2018r. została zatrudniona pani na stanowisku obsługowym w szkole. W dniu 27.11.2018r. ta Pani przyniosła od Radcy Prawnego informację o zaliczeniu do okresów pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze okresy prowadzenia gospodarstwa rolnego i pracy w takim gospodarstwie. Dyrektor po otrzymaniu tej informacji zaliczył tej pani w wszystkie te okresy a łączny staż pracy wyniósł na 03.12.2018r. 31 lat. Czy dyrektor powinien wypłacić tej osobie nagrodę jubileuszową ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, w którego skład wchodzą przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum. W tym roku powołano w Organie Prowadzącym Referat ds. Oświaty, w którym pracują kadrowa, księgowa oraz referent organizacyjny. Ponadto powołano stanowisko kierownika referatu z następującym zakresem obowiązków. 1. organizowanie i kierowanie praca referatu w tym określenie obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników. 2. nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp. 3. nadzór merytoryczny nad wykorzystaniem środków pieniężnych wydatkowanych przez jednostki oświatowe. 4. zatwierdzenie do wypłaty wszystkich płatności związanych z funkcjonowaniem referatu i placówek oświatowych. 5. nadzór nad prawidłową obsługą administracyjną, finansową i organizacyjną Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 6. podejmowanie czynności organizacyjnych w sprawie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 7. koordynowanie polityki kadrowej prowadzonej przez dyrektora Zespołu. przygotowanie projektów składu komisji konkursowych do wyłonienia kandydatów na stanowisko dyrektora Zespołu. 8. opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia wójtowi projektów organizacji roku szkolnego. 9. przygotowanie w porozumieniu z dyrektorem Zespołu projektów planów finansowych. 10. ustalenie terminów inwentaryzacji majątku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 11. określenie potrzeb i planowanie inwestycji, modernizacji i remontów obiektu Zespołu. 12. kontrola nad prawidłowym przygotowaniem Zespołu do realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. 13. organizowanie sprawnego i bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły na terenie gminy. 14. organizowanie wypoczynku dzieci w okresie ferii i wakacji. 15. współdziałanie z organami nadzoru pedagogicznego, instytucjami kulturalno-oświatowymi, związkami zawodowymi oraz innymi organizacjami w zakresie realizacji zadań oświatowych. 16. przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy dotyczących działalności referatu i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 17. wykonanie innych zadań oświatowych w zakresie udzielonych upoważnień lub wynikających z odrębnych przepisów. Bardzo proszę o odpowiedź, czy kierownik referatu oświaty ma tak szeroki dostęp do wszystkiego co się dzieje w szkole. Moim zdaniem połowa wyżej wymienionych zadań jest niezgodna z prawem.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe