Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co to znaczy, że dziecko zostało przyjęte do szkoły? Czy jest to data złożenia wniosku przez rodziców o zapisanie dziecka do szkoły (nie chodzi tu tylko o klasę pierwszą ), czy potwierdzenie, że szkoła zapewnia temu dziecku miejsce od września w danej klasie, ale to potwierdzenie jest z datą np. majową, czy też pierwszy września?
W przedstawionym zagadnieniu należy odróżnić dwie sytuacje.
Po pierwsze, dziecko może być przyjęte do szkoły podstawowej jako tzw. uczeń rejonowy w oparciu o art. 130 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 2019 r. poz 1148 z późn. zm.). Oznacza to tyle, że jeżeli dziecko mieszka w obwodzie danej szkoły, to „z urzędu” staje się jej uczniem. Odróżnić to należy od czynności technicznej polegającej na wpisie ucznia do księgi uczniów.
Istnieją jednak sytuacje odmienne od tej wskazanej powyżej. Dziecko może być tez przyjęte do szkoły w trakcie roku szkolnego na podstawie decyzji dyrektora szkoły, wydanej w oparciu o art. 164 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.).
Bardzo często organy prowadzące szkoły (gminy, powiaty, województwa) prowadzą rejestr tzw. zapewnień miejsc w klasach integracyjnych.
Bez względu na to w jakim trybie dziecko ma być do szkoły przyjęte, zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.) zawsze następuje to na podstawie decyzji dyrektora, który wskazuje datę tego przyjęcia. Nadmienić należy, że w żaden sposób nie wiąże go data wskazana przez rodzica/opiekuna prawnego we wniosku. To dyrektor dba o właściwą organizację pracy szkoły i ponosi za to odpowiedzialność. Jeżeli przyjęcie nowego ucznia wiązałoby się np. ze skutkami finansowymi (np. podział klasy na grupy, nauczanie indywidualne itp.) to może wydać decyzję odmowną, albo wskazać, że będzie to możliwe np. od nowego roku szkolnego. Nie dotyczy to dziecka „rejonowego”, którego prawem jest uczęszczanie do szkoły położonej najbliżej jego miejsca zamieszkania (dotyczy to tylko szkół podstawowych).
Decyzja dyrektora lub zapewnienie organu wyrażone są formalnie na piśmie, które opatrzone jest datą jego wydania. Nie jest to data przyjęcia dziecka do szkoły. Taka data powinna być wskazana w treści pisma. Jeżeli jej nie ma to rodzic/opiekun prawny może zwrócić się do dyrektora lub organu (Urzędu Gminy, Urzędu Miasta, Starostwa Powiatowego) o uzupełnienie decyzji poprzez wskazanie daty przyjęcia dziecka do szkoły.
Formalnie, dziecko stanie się uczniem szkoły dopiero po wpisaniu go do księgi uczniów prowadzonej w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646 z późn. zm.). Nastąpi to z dniem wskazanym w decyzji dyrektora szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy przedszkolem niepublicznym z oddziałami integracyjnymi. Powstaliśmy w wyniku decyzji samorządu o przekształceniu części placówek publicznych w niepubliczne – w trybie likwidacji placówki publicznej i konkursu na użyczenie nieruchomości w celu utworzenia i poprowadzenia placówki niepublicznej. Powołaliśmy fundację i wygraliśmy konkurs. Określał on dość surowe kryteria, stąd spełniamy wszelkie warunki placówki publicznej /nie pobieramy żadnego czesnego, opłaty za pobyt i wyżywienie są takie jak w placówkach publicznych na terenie gminy, zapewniamy pomoc psych.ped., działa Rada Rodziców, kryteria naboru – jak w publicznych, etc/, słowem – zmierzając ku pytaniu – spełniamy wszelkie warunki określone w art.90 ust. 1b uso. Otrzymujemy – zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej – dotację w wysokości 80% należnej dla placówek publicznych. Wiemy, że przepisy określają ją na min. 75%, więc nie jest najgorzej. Jednak - czy po nowelizacji art. 90 ust. 1b uso z „może otrzymywać” na „otrzymuje” – możemy liczyć na 100% dotacji? W Urzędzie Miasta tak naprawdę chyba sami nie wiedzą -coś mówią, że owszem, ale tylko gdy placówki publiczne zgłoszą, że nie zapewniają miejsca obowiązkowym dzieciaczkom, wtedy Gmina ogłosi konkurs grantowy i możemy dostać. Nam wydaje się, że tak nie jest, ale nowa uso jest tak skomplikowana, że sami nie wiemy. Prosimy o pomoc w interpretacji, bo nie chcemy „wojować” z Urzędem, a już zwłaszcza nie mając racji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku ucznia, który w gimnazjum miał indywidualny tok nauczania (np. z j. niemieckiego), ten indywidualny tok nauczania może być podjęty na kolejnym etapie edukacyjnym, to jest w liceum? Jeśli tak, to czy od początku liceum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel-wychowawca bursy może być rzecznikiem swojego ucznia, tudzież pomagać (dawać wskazówki) mu w pisaniu odwołania się od decyzji dyrektora? Jak prawidłowo nanieś poprawki w protokole, zgłaszane przez człona rady pedagogicznej (dotyczące zapisu jego wypowiedzi)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z ogromna prośbą o pomoc w następującej kwestii: Uczniowie z orzeczeniem (np. zespół Aspergera). Jako, że są to dzieci z orzeczeniem należą im się bezdyskusyjnie 2 dodatkowe godziny (2x60min) ze specjalistami zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wpisane do arkusza organizacji szkoły w danym roku szkolnym. Pozostałe dzieci mają udzielaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną z godzin, które szkole są przydzielane przez organ prowadzący wg wzoru (liczba dzieci razy wskaźnik, co roku podawany prze Biuro Edukacji). Moje pytanie brzmi: Czy dzieci z orzeczeniami, które mają dla siebie pełne 120 minut ze specjalistami należy bezwzględnie i bezdyskusyjnie objąć kolejnymi godzinami pomocy psychologiczno – pedagogicznej z tej drugiej puli godzin, czyli ilość dzieci razy wspomniany wyżej wskaźnik. Nie mam absolutnie nic przeciwko, jak największej pomocy dzieciom z orzeczeniem, ale w takiej sytuacji rzesza dzieci bez orzeczeń ale o specjalnych potrzebach edukacyjnych (opinie) w dużej mierze pozostanie bez wsparcia, bo wyczerpie się pula godzin dla nauczycieli specjalistów. Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu rodzicom, że szkoła nie okrada ich dzieci! Mam nadzieję, że zdołałam wyjaśnić dostatecznie mój kontekst problemu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń, który nie otrzymał promocji w II klasie gimnazjum, w roku szkolnym 2018/19 uczy się w klasie ósmej szkoły podstawowej, którą poprzednio ukończył. Jakie oceny na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej w tym roku powinny się znaleźć? Tylko te z ósmej klasy? Czy należy uwzględnić i te przedmioty, których uczył się w 6-letniej szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe