Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Cz nauczyciel, który w 1993r ukończył trzyletnie studium katechetyczne prowadzone przez Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej w Płocku ma kwalifikacje do nauczania religii w szkole podstawowej. Brak kwalifikacji zarzuca wizytator
Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z 6.09.2000 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN 2000, nr 4, poz. 20) na ten temat wypowiada się w § 1-3. Jeśli chodzi o kierunek studiów, który daje uprawnienia katechetyczno-pedagogiczne zgodnie z wymaganym prawem, konieczne jest ukończenie studiów magisterskich lub licencjackich na kierunku teologia, bądź uzupełnienie ich na studiach podyplomowych z kierunkiem - teologia. Konieczne jest przy tym przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne, a nie ogólne przygotowanie pedagogiczne, co wynika z § 4 Porozumienia, w którym mówi się o nabyciu wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, psychologii, katechetyki i dydaktyki, nauczanych w powiązaniu z teologią.
§5. Nauczyciele religii zatrudnieni w dniu wejścia w życie porozumienia, którzy legitymują się świadectwem dojrzałości i ukończyli instytut wyższej kultury religijnej, studium katechetyczne lub kursy katechetyczne mogą nauczać religii w przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 2 do dnia 31 sierpnia 2006 r.
Zatem z w/w § 5 wynika, że nauczyciel utracił uprawnienia z dniem 31.08.2006 r.
§2. Kwalifikacje do nauczania religii w dotychczasowych szkołach zasadniczych oraz w przedszkolach, sześcioletnich szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach zawodowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1, 2 i pkt 3 lit. b) ustawy, posiadają:
1) Osoby wymienione w § 1.
2) Osoby świeckie i zakonne, które posiadają dyplom ukończenia kolegium teologicznego.
3) Alumni wyższych diecezjalnych lub zakonnych seminariów duchownych oraz studenci wyższych studiów teologicznych po ukończeniu czwartego roku jeśli kontynuują studia.
w §1 czytamy:
Kwalifikacje do nauczania religii w dotychczasowych szkołach średnich ogólnokształcących i średnich zawodowych oraz w szkołach ponadgimnazjalnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", z wyjątkiem dwuletnich szkół zawodowych, posiadają:
1) Księża, którzy ukończyli wyższe diecezjalne lub zakonne seminarium duchowne i legitymują się dyplomem lub zaświadczeniem ukończenia seminarium.
2) Osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia teologiczne i posiadają przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne.
3) Alumni wyższych seminariów duchownych po ukończeniu piątego roku studiów.
4) Osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia magisterskie bez przygotowania teologicznego, ale przygotowanie to uzupełniły w formie teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych lub kolegium teologicznego prowadzonego zgodnie z zasadami ustalonymi przez Konferencję Episkopatu Polski, zwanego dalej "kolegium teologicznym".
§4.
1. Ilekroć w niniejszym porozumieniu jest mowa o przygotowaniu katechetyczno-pedagogicznym, należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, psychologii, katechetyki i dydaktyki; nauczanych w powiązaniu z teologią w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin oraz odbycie pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.
2. O posiadaniu przygotowania katechetyczno-pedagogicznego świadczy dokument ukończenia wyższego seminarium duchownego albo dyplom (zaświadczenie) innej szkoły wyższej, kolegium teologicznego, albo świadectwo ukończenia kursu katechetyczno-pedagogicznego prowadzonego przez kolegium teologiczne, wyższe seminarium duchowne lub inną szkołę wyższą.
Według w/w Porozumienia kwalifikacje winny mieć charakter pedagogiczny i przedmiotowy.
Należy zwrócić uwagę na fakt, że kwalifikacje pedagogiczne obejmują:
a) 270 godzin z pedagogiki, psychologii, dydaktyki, katechetyki oraz
b) 150 godzin pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych w szkole.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka przebywa na urlopie wychowawczym od 20.04.2015 r.do 19.04.2018r., wystąpiła z wnioskiem o przedłużenie urlopu wychowawczego do 31.08.2018r. Czy mam jej wyrazić zgodę na przedłużenie urlopu do 31.08.2018r. czy do końca zajęć lekcyjnych w 2018r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel języka angielskiego zatrudniony 12/18 etatu (11 godzin języka angielskiego i jedna godzina wychowawcza) przebywa od 15 września na zwolnieniach lekarskich (dwutygodniowe zwolnienia trwające do chwili obecnej). Zapowiada się, że sytuacja będzie trwała nadal. W chwili obecnej godziny języka angielskiego jako zastępstwa przydzielono innym nauczycielom pracującym w szkole. Godzinę wychowawczą przydzielono wicedyrektorowi. Czy w tym przypadku należy się wicedyrektorowi dodatek funkcyjny za wychowawstwo? Czy prawnym jest odebranie dodatku za wychowawstwo nauczycielowi przebywającemu na zwolnieniu? Dodatek za wychowawstwo jest dodatkiem stałym wypłacanym miesięcznie, a zwolnienia są nie dłuższe niż dwa tygodnie.
- Nauczyciel rozpocznie pracę w szkole z dniem 1 września w niepełnym wymiarze godzin i będzie to jego dodatkowe zatrudnienie. Czy należy skierować nauczyciela na badania wstępne, jeżeli posiada aktualne badania okresowe i będzie nauczał tego samego przedmiotu, co w szkole macierzystej? Czy czynniki szkodliwe ujęte na skierowaniu ze szkoły macierzystej muszą być identyczne z czynnikami występującymi w naszej szkole?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik znalazł inną pracę pozostając nadal w zatrudnieniu z naszą firmą. Pracodawca nie wyraża zgody na odejście za porozumieniem stron (pracownik jest potrzebny na jakiś okres). W jaki (zgodny z przepisami) sposób pracownik może rozwiązać stosunek pracy z obecnym pracodawcą aby na przestrzeni 7 dni rozpocząć nową pracę (taki wymóg postawił nowy pracodawca)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien zachować się pracodawca w sytuacji, gdy pracownik (nauczyciel bibliotekarz) z urazem ręki (zwichnięcie/złamanie) przychodzi do pracy po kilkudniowym zwolnieniu lekarskim?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe