Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły ustalając przydział godzin dla ucznia liceum ogólnokształcącego objętego nauczaniem indywidualnym ma obowiązek przydzielić mu godziny z wszystkich zajęć edukacyjnych jakie posiada klasa w cyklu kształcenia? Czy w cyklu kształcenia tego ucznia może zabraknąć np. przysposobienia obronnego, albo informatyki?
Tak, uczeń będzie podlegał klasyfikacji, więc musi realizować wszystkie obowiązkowe przedmioty w wymiarze ustalonym przez dyrektora po zaakceptowaniu przez organ prowadzący (należy pamiętać o aneksie - w przypadku, gdy przydzielenie godzin na indywidualne nauczanie nastąpiło po zatwierdzeniu arkusza organizacyjnego na dany rok szkolny), chyba, że w opinii/orzeczeniu jest zalecenie zwolnienia ucznia z zajęć wf, informatyki lub j. obcego. Decyzję wydaje dyrektor.
Można jedynie proporcjonalnie zmnjeiszyć uczniowi ilość godzin (np. religii - 1h/miesiąc, plastyki, muzyki - podobnie).
Art. 71 b ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży
§ 5. 1. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.
(...) § 6. Na podstawie orzeczenia dyrektor ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub zajęć indywidualnego nauczania oraz formy i zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
(...) § 8. 1. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:
(...) 4) dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin.
2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4 - w ciągu co najmniej 3 dni.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.).
§ 8. 1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
2. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaką ocenę należy wpisać przy ocenie pracy nauczyciela? Nadal obowiązuje skala: wyróżniająca, dobra, negatywna? Czy pozytywna i negatywna? Proszę też o podstawę prawną
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 15 stycznia 2015r. otrzymałam orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Obecnie mam w klasie I trzech uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. W jakim terminie powinnam utworzyć klasę integracyjną? Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel wspomagający?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel przebywający na kwarantannie, po wyrażeniu zgody, może prowadzić lekcje zdalnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel przebywający na urlopie dla poratowania zdrowia może wykonywać pracę społecznego kuratora sądu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic ucznia wystąpił z wnioskiem o indywidualny tok nauczania. Póki co nie dostarczył opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej (twierdzi że to może zrobić na końcu).
Moim zdaniem nie wynika to z żadnych przepisów. Żeby podjąć decyzję administracyjną muszę taki dokument posiadać o czym rodzica wielokrotnie powiadomiłem. Obecnie domaga się przekazania opinii wychowawcy oraz opinii rady pedagogicznej.
Czy mam obowiązek mu takowe przesłać? Moja decyzja podejmowana jest na podstawie tych opinii ale jest to moja decyzja jako dyrektora. Czy mam obowiązek mu takie dokumenty przesłać? Czy opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej może być dostarczona na samym końcu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe