Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy gmina może dokonywać zmian w regulaminie wynagradzania, które są niekorzystne dla nauczyciela i działają wstecz? 13 października opublikowano uchwałę rady miasta i gminy na mocy której dodatki funkcyjny i motywacyjny obliczane do tej pory w oparciu o „średnie wynagrodzenie nauczyciela stażysty” będzie obliczane w oparciu o „kwotę bazową” (np. dodatek funkcyjny wynosił 45% średniego wynagrodzenia nauczyciela stażysty, obecnie jest 45% kwoty bazowej). Zmiana ta spowodowała zmniejszenie wynagrodzeń nauczycieli i dyrektorów szkół (np. dyrektorów nawet o 300-400 zł). Dodatkowo uchwałę opublikowano 13 października, weszła w życie po 14 dniach, ale obowiązuje od 1 września 2022 r. Pensje listopadowe zostały więc pomniejszone o „nadpłacone od września” dodatki (bo do października wypłacane były według starych zasad). Czy gmina miała prawo dokonać tych potrąceń bez zgody pracownika? Czy można zmieniać regulamin w sposób, który obniża (bez uzasadnionych powodów) wynagrodzenie pracownika?
Uchwała rady gminy w sprawie przyjęcia regulaminu wynagradzania nauczycieli, która została ogłoszona w wojewódzkim dzienniku urzędowym co do zasady wchodzi w życie zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia (chyba, że w uchwale określi się późniejszy termin jej wejścia w życie).
Jedynie w jednym wypadku akt taki może mieć moc wsteczną. Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie, aby zmiana regulaminu wygradzania w zakresie wysokości wynagrodzenia maksymalnego na korzyść pracowników polegała na tym, że określa wynagrodzenie w wyższej wysokości ze wskazaniem, że wysokość ta obowiązuje od daty przypadającej przed wejściem w życie zmiany regulaminu wygradzania, a pracownikom w związku z tym przysługuje wyrównanie wynagrodzenia.
Jednakże zmiana regulaminu na niekorzyść pracowników mocy wstecznej mieć nie może. Ma tu bowiem zastosowanie zasada ochrony praw nabytych.
Nauczycielom niesłusznie potrącono rzekome nadpłaty, wobec czego nauczycielom przysługuje roszczenie o ich wypłatę.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel kontraktowy zatrudniony jest w szkole na 10/18 etatu na czas nieokreślony. W roku szkolnym 2011/12 zwiększono mu liczbę godzin ze względu na zastępstwo za nieobecnego nauczyciela oraz 2 godziny nauczania indywidualnego. Jak zapisać te zmiany w umowie o pracę?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Ile dni urlopu przysługuje pracownikowi administracji pracującemu na 1/2 etatu? Pracuje codziennie 4 godziny. Pracownik pracuje ponad 10 lat. Czy z tego wynika, że ma 26 dni urlopu czy 13 dni urlopu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę nauczycielowi historii zatrudnionemu przeze mnie zlecić np. pomalowanie klasy w szkole na umowę zlecenie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o informację dotyczącą urlopu wypoczynkowego dyrektora szkoły i innych pracowników będących na stanowiskach kierowniczych. Zgodnie z art. 64 ust. 2a (zmiany obowiązują od 1 stycznia 2018 r.) Karty Nauczyciela dyrektorowi, wicedyrektorowi szkoły i innym osobom piastującym stanowiska kierownicze przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych w czasie ustalonym w planie urlopów. Proszę informację czy w tych 35 dniach są uwzględnione 4 dni urlopu na żądanie wynikające z Kodeksu Pracy, czy może te 4 dni są dodatkowymi wolnymi dniami dla pracownika?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie przykładowych kryteriów jakimi powinien kierować się dyrektor szkoły prócz tak oczywistych jak brak godzin z powodu likwidacji oddziałów.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe