Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy gmina musi się zgodzić na zatrudnienie w szkole podstawowej logopedy, jeśli są dzieci, które trzeba objąć zajęciami logopedycznymi? Ilu uczniów może być w grupie na tych 45 minutowych zajęciach ?
Zatrudnienie logopedy jest obowiązkowe, gdy udział ucznia w takich zajęciach wynika z zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, gdyż obowiązkiem dyrektora szkoły jest zapewnienie realizacji tych zaleceń (art. 68 ust. 1 pkt 10 i art. 127 ust. 4 PO, § 5 i 6 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578). Ponadto na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 5 PO zajęcia z pomocy psychologiczno – pedagogicznej stanowią podstawową formę działalności publicznej szkoły, dlatego również dla pozostałych dzieci objętych taką pomocą szkoła publiczna powinna zatrudnić logopedę, zaś gmina powinna sfinansować etat, w ramach odpowiedzialności organu prowadzącego za działalność szkoły i zapewnienie warunków jej działania (art. 10 ust. 1 pkt 1 PO). W zajęciach logopedycznych mogą uczestniczyć maksymalnie 4 uczniowie z uwzględnieniem, że z zaleceń orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego może wynikać konieczność prowadzenia zajęć indywidualnych dla konkretnych uczniów (§ 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2017 r., poz. 1591).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w przypadku gdy w szkole pojawił się wolny etat po nauczycielu, który miał umowę na czas nieokreślony i mam zatrudnić nowego nauczyciela kontraktowego to musi to być umowa na czas nieokreślony?
- Nauczyciel przyniósł akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego błędnie wypisany (zła podstawa prawna, kwalifikacje) przez poprzedniego dyrektora. Jak mogę poprawić ten akt jako nowy dyrektor? Nauczyciel posługiwał się aktem w innej placówce i nie jest moim pracownikiem.
- Nauczyciel, który wrócił po 3,5 mies. urlopie chorobowym dostarczył orzeczenie o niepełnosprawności w stopni umiarkowanym, czy z tego tytułu przysługują mu jakieś przywileje?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy muszę odejść z pracy przed ukończeniem 60. roku życia, jeżeli mam decyzję ZUS o przyznaniu emerytury (naliczonej w 2007 roku)? 60 lat kończę 16 marca 2013 roku, aktualnie mój staż pracy w szkole wynosi 32 lata. Czy pozostanie w pracy po ukończeniu 60. roku życia wiązałoby się z ponownym, mniej korzystnym naliczeniem wysokości emerytury? Bardzo proszę o radę - pozostać czy odejść?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka chce odejść na emeryturę z art.88 KN -10 lipca 2019r. ponieważ 60 lat kończy 15.07.2019r. ( musi to zrobić przed uzyskaniem wieku emerytalnego, bo to jest dla niej bardziej korzystne- różnica 500 zł między powszechną a nauczycielską))
Jaką podstawę prawną napisać w świadectwie pracy?
Art. 88 w związku z art. 23 § 1 pkt 1
Czy takie odejście jest możliwe, gdy rozwiązanie stosunku pracy nie nastąpi z końcem roku szkolnego ?
Jak napiszę podstawę prawną tylko art. 88 KN to ZUS przyśle mi pismo z zapytaniem
czy na wniosek nauczyciela ?
Czy mogę napisać postawę prawną art. 88 KN i art. 23 § 4 pkt 1 na mocy porozumienia stron
Art. 88. karta naucz.
Okresy zatrudnienia uprawniające do przejścia na emeryturę
1.
Nauczyciele mający trzydziestoletni okres zatrudnienia, w tym 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze, zaś nauczyciele szkół, placówek, zakładów specjalnych oraz zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich - dwudziestopięcioletni okres zatrudnienia, w tym 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze w szkolnictwie specjalnym, mogą - po rozwiązaniu na swój wniosek stosunku pracy - przejść na emeryturę.
Art. 23. karta naucz.
Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania
1. Stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania ulega rozwiązaniu:
1)
na wniosek nauczyciela;
2)
w razie czasowej niezdolności nauczyciela do pracy spowodowanej chorobą, jeżeli okres tej niezdolności przekracza 182 dni, a jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana gruźlicą lub występuje w trakcie ciąży – 270 dni, przy czym do okresu niezdolności do pracy wlicza się również przypadające w tym okresie przerwy obejmujące dni, w których w szkole, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie odbywają się zajęcia; w szczególnie uzasadnionych wypadkach okres nieobecności w pracy może być przedłużony o kolejne 12 miesięcy, o ile nauczyciel uzyska prawo do świadczenia rehabilitacyjnego, o którym mowa w przepisach dotyczących świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, lub zostanie mu udzielony urlop dla poratowania zdrowia;
3)
w razie orzeczenia przez lekarza przeprowadzającego badanie okresowe lub kontrolne o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy;
4)
(uchylony)
5)
w razie uzyskania negatywnej oceny pracy dokonanej w trybie i na zasadach określonych w art. 6a ocena pracy nauczyciela;
6)
w razie cofnięcia skierowania do nauczania religii w szkole na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2.
Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania z przyczyn określonych w ust. 1 następuje odpowiednio:
1)
z końcem roku szkolnego, po uprzednim złożeniu przez nauczyciela trzymiesięcznego wypowiedzenia;
2)
z końcem tego miesiąca, w którym upływa okres czasowej niezdolności nauczyciela do pracy;
3)
z końcem miesiąca, w którym dyrektor szkoły otrzymał ostateczne orzeczenie lekarskie o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy;
4)
(uchylony)
5)
z końcem tego miesiąca, w którym upływa trzymiesięczne wypowiedzenie, licząc od otrzymania przez nauczyciela negatywnej oceny pracy;
6)
z końcem tego miesiąca, w którym nastąpiło cofnięcie skierowania do nauczania religii.
3.
Rozwiązanie stosunku pracy z końcem roku szkolnego w przypadku określonym w ust. 2 pkt 1 nie dotyczy nauczyciela szkoły, w której w organizacji pracy nie przewidziano ferii szkolnych.
4.
Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania może nastąpić również:
1)
na mocy porozumienia stron;
2)
w razie nieusprawiedliwionego niezgłoszenia się nauczyciela na badanie okresowe lub kontrolne, z końcem miesiąca, w którym dyrektor otrzymał o tym informację, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
Dyrektor szkoły może skierować nauczyciela mianowanego na badanie okresowe lub kontrolne z własnej inicjatywy w każdym czasie. W przypadku dwukrotnego nieusprawiedliwionego niezgłoszenia się nauczyciela na badanie ust. 4 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe