Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel mianowany zatrudniony w wygaszanym gimnazjum, któremu organ prowadzący nałożył obowiązek uzupełnienia etatu w innej szkole może odmówić i czy w przypadku odmowy uzupełniania etatu i odmowie przyjęcia ograniczenia zatrudnienia zostanie przeniesiony w stan nieczynny ( lub zwolniony z 6 miesięczną odprawą)?
Jeżeli podjęcie pracy w innej szkole dotyczy tego samego stanowiska, to przepisy nie wymagają zgody nauczyciela na uzupełnianie etatu. Jedynie uzupełnianie etatu na innym stanowisku może odbywać się za zgodą nauczyciela.
W przypadku nauczycieli wygaszanych gimnazjów, dla których nie będzie godzin, zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 14.12.2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (art. 225):
- Nauczyciela gimnazjum prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego, zatrudnionego na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony, którego dalsze zatrudnienie w gimnazjum w roku szkolnym 2017/2018 lub 2018/2019 nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, przenosi się w stan nieczynny odpowiednio z dniem 1 września 2017 r. lub 1 września 2018 r. albo rozwiązuje się z nim stosunek pracy, jeżeli nauczyciel nie wyrazi zgody na przeniesienie w stan nieczynny.
- Nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze można też zaproponować ograniczenie zatrudnienia do 1/2 bowiązkowego wymiaru zajęć lub niższego, uzasadnionego względami organizacyjnymi gimnazjum. W tym przypadku wynagrodzenie nauczyciela ulega zmniejszeniu proporcjonalnie do wymiaru ograniczonego zatrudnienia.
- Nauczyciel może złożyć oświadczenie o odmowie przejścia w stan nieczynny albo, w przypadku nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze zajęć, może wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia.
- W przypadku braku oświadczenia o odmowie przejścia w stan nieczynny lub zgody na ograniczenie zatrudnienia, dyrektor przenosi nauczyciela w stan nieczynny albo rozwiązuje się z nim stosunek pracy, jeżeli nauczyciel nie wyrazi zgody na przeniesienie w stan nieczynny.
- Stosunek pracy nauczyciela przeniesionego w stan nieczynny wygasa:
1) z upływem sześciomiesięcznego okresu pozostawania w stanie nieczynnym;
2) z dniem podjęcia zatrudnienia w innej szkole.
- Dyrektor gimnazjum rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielem, który nie wyraził zgody na przeniesienie w stan nieczynny, z końcem roku szkolnego, po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu.
- Nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania, z którym rozwiązano stosunek pracy ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, a nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony przysługują świadczenia określone w przepisach o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel został wezwany do osobistego stawiennictwa przez ZUS na badanie, które przeprowadzi lekarz orzecznik. Jakiego urlopu udzielić nauczycielowi i na jakiej podstawie prawnej?
- Nauczyciel w związku ze swoją sytuacja rodzinną był zmuszony przeprowadzi się 100 km od pracy w naszej szkole. Złożył wniosek o urlop bezpłatny w okresie 01.09.2017 - 30.06.2018. Urlop został mu udzielony. Nauczyciel ten pracuje na zastępstwo w innej szkole w miejscowości w której aktualnie mieszka. Czy w związku z powyższym należny mu się świadczenie urlopowe za 12 m-cy czy tylko za 2 m-ce?
- Czy nauczyciela, który uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego muszę zatrudniać na czas nieokreślony?
- Odprawa emerytalna, gdy nauczyciel osiągnął wiek uprawniający do świadczenia kompensacyjnego po rozwiązaniu stosunku pracy. Pytanie: 28 lutego 2010 r. nastąpiło wygaśnięcie umowy o pracę-nauczyciel przebywał w stanie nieczynnym od 1 września 2009 r. W 2014 r. nauczycielka osiągnęła wiek uprawniający do świadczenia kompensacyjnego i z dniem 10 grudnia 2014 r. przeszła na to świadczenie. Od 1 marca 2010 r. do chwili obecnej nie pracowała. Czy należy teraz nauczycielowi wypłacić odprawę emerytalną? Jeżeli tak, to jaka podstawa prawna reguluje wypłatę takiej odprawy?
- Nauczyciel w-f pracuje w szkole 2 lata. Miał umowy na czas określony, nigdy jednak nie były w pełnym wymiarze 10/18, lub 14/18. Jest nauczycielem kontraktowym. W tym roku mam dla niego 9/18 etatu i będzie to już 3 umowa. Czy można zawrzeć 3 umowę na czas określony? W przyszłym roku już nie będzie takiej możliwości, ponieważ będzie o jedną klasę mniej, więc braknie godzin w-f. Jaka umowa będzie zgodna z prawem?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe