Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel stażysta pracujący od 2020 r. w przedszkolu na pół etatu (bez stopnia nauczyciela kontraktowego), w świetle nowych przepisów może w 2022 r. ubiegać się o stopień nauczyciela mianowanego? Jakie warunki powinien spełnić?
Zgodnie z art. 7 projektu wnioski o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego złożone i nierozpatrzone przed dniem 1 września 2022 r. pozostawia się bez rozpatrzenia. Zgodnie z art. 9a i nast. projektowanej ustawy nauczyciel bez stopnia awansu rozpoczyna awans zgodnie z nowymi przepisami.
Warunkiem nadania nauczycielowi początkującemu (tj. nauczycielowi nieposiadającemu stopnia awansu zawodowego) stopnia nauczyciela mianowanego będzie:
- spełnienie wymagań kwalifikacyjnych;
- odbycie przygotowania do zawodu nauczyciela, podczas którego nauczyciel będzie doskonalił umiejętności praktyczne oraz pogłębiał wiedzę teoretyczną niezbędną do wykonywania zawodu nauczyciela;
- posiadanie co najmniej dobrej oceny pracy uzyskanej w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela;
- uzyskanie pozytywnej opinii o przeprowadzonych zajęciach;
- zdanie egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego, podczas którego sprawdza się spełnianie przez nauczyciela wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizowania obowiązków nauczyciela.
W okresie przygotowania do zawodu nauczyciel otrzyma wsparcie mentora przydzielonego przez dyrektora szkoły spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych. Mentorem nie będzie mógł być co do zasady nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. Zadaniem mentora będzie wspieranie na bieżąco nauczyciela w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, udzielanie nauczycielowi pomocy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego, dzielenie się z nim wiedzą i doświadczeniem, umożliwienie nauczycielowi obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć oraz omawianie z nim tych zajęć, obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz omawianie ich z tym nauczycielem, a także inspirowanie i zachęcanie nauczyciela do podejmowania wyzwań zawodowych. Ponadto, mentor będzie obowiązany poszerzać swoją wiedzę i doskonalić umiejętności w zakresie niezbędnym do pełnienia funkcji mentora.
Przygotowanie do zawodu nauczyciela będzie trwało 3 lata i 9 miesięcy, przy czym przewiduje się również możliwość skrócenia tego wymiaru. Do okresu przygotowania do zawodu nauczyciela będą wliczane okresy zatrudnienia w szkole w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami. Natomiast do okresu tego nie będą wliczane okresy nieobecności nauczyciela w pracy trwające nieprzerwanie dłużej niż 30 dni, z wyjątkiem okresów urlopu wypoczynkowego.
Ocena pracy nauczyciela będzie dokonywana obligatoryjnie w drugim oraz ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela. Ocena pracy dokonana w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela będzie miała wpływ na zatrudnienie nauczyciela.
Przez pierwsze 2 lata pracy w szkole nauczyciel będzie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony. Po przepracowaniu co najmniej 2 lat w szkole i uzyskaniu co najmniej dobrej oceny pracy nauczyciel będzie zatrudniany na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Natomiast jeżeli nauczyciel uzyska negatywną ocenę pracy w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, nie będzie mógł być ponownie zatrudniony w tej samej szkole do czasu uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Po podjęciu zatrudnienia w innej szkole nauczyciel będzie odbywał przygotowanie do zawodu nauczyciela, do którego nie będzie wliczany okres dotychczas odbytego przygotowania do zawodu nauczyciela. Uzyskanie co najmniej dobrej oceny pracy w ostatnim roku przygotowania do zawodu nauczyciela będzie natomiast jednym z warunków nadania nauczycielowi stopnia nauczyciela mianowanego. Nauczyciel, który uzyska negatywną ocenę pracy w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, po podjęciu zatrudnienia w innej szkole będzie odbywał dodatkowe przygotowanie do zawodu nauczyciela w wymiarze roku i 9 miesięcy, w trakcie którego ponownie zostanie poddany ocenie pracy oraz będzie prowadził zajęcia w obecności komisji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie dotyczące zmiany miejsca pracy przez nauczyciela, który jest w trakcie stażu na nauczyciela mianowanego. Nauczyciel jest zatrudniony w szkole do 31 VIII 2019 r. Czy za dotychczasowy okres stażu powinien otrzymać ocenę pracy czy dorobku zawodowego? Zgodnie z art. 9f ust. 2 (Dz. U. z 2018. poz. 967), nowe brzmienie o ocenie dorobku będzie obowiązywało od 1 IX 2019 r. W tym terminie ten nauczyciel będzie już zatrudniony w innej placówce. Czy dobrze rozumiem, że powinien otrzymać ocenę pracy? (nadmieniam też, że w dotychczasowej szkole od 1 IX zmieni się też dyrektor).
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniliśmy nauczyciela po studiach na 6/18 etatu. Z Karty Nauczyciela wynika, że będzie to nauczyciel stażysta. Jednak nie może on rozpocząć stażu, gdyż nie ma odpowiedniego pensum. Jak traktować to przy wpisie do SIO? Czy będzie to nauczyciel bez stopnia awansu, czy nauczyciel stażysta?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czym różni się uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły od uzyskaniea pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 września 2016r. zatrudniam nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjnej, który może odbyć staż (zatrudnienie na pełny etat, na cały rok szkolny z wymaganymi kwalifikacjami). Co powinien (musi) zawierać jego plan rozwoju zawodowego? Czy inne dodatkowe zadania niż te wynikające z rozporządzenia MEN.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ubiegający się o stopień nauczyciela mianowanego był zatrudniony od 01.09.2015 do 31.08.2016. W dniu 15.06.2016 złożył sprawozdanie z realizacji planu za II półrocze roku szkolnego. Czy w tej sytuacji należy uznać, że było to sprawozdanie po zakończeniu stażu i należało w terminie 21 dni przekazać nauczycielowi ocenę (cząstkową) dorobku zawodowego (oceny nie dokonano)? Nauczyciel zwrócił się obecnie do nas o tę ocenę. Najprawdopodobniej kontynuował staż w innej placówce. Jak postąpić w takiej sytuacji i co wpisać do zaświadczenia dyrektora w pozycjach: "data złożenia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego", "data dokonania pozytywnej oceny dorobku zawodowego", "data otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego"?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe