Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, składając dyrektorowi sprawozdanie z odbytego stażu powinien załączyć studium przypadku?
Przepisy ustawy, ani rozporządzenia nie narzucają takiej formy dokumentowania dorobku zawodowego. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, 2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły, 3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego– z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują: 1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły; 2) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; 3) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć; 4) realizację co najmniej trzech z następujących zadań: a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich, b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej, c) poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, d) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym, e) wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami, f) uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej; 5) umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Postawa prawna: 1. Karta Nauczyciela – ustawa z 26.01.1982 r. (ze zm.); 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, w szczególności § 8, 9.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o sprawdzenie wyliczenia okresu przedłużenia stażu na awans zawodowy. Staż od 1.09.2013 do 31.05.2016 – awans na nauczyciela dyplomowanego: - od 11.02.2014 do 30.06.2014 – 140 dni - zwolnienie lekarskie – przedłużenie stażu do 18.10.2016; - od 17.07.2014 do 01.09.2014 – 47 dni – zwolnienie lekarskie; od 02.09.2014 do 31.05.2015 – 272 dni – urlop macierzyński, rodz. – (47+272) 319 dni – przedłużenie stażu do 3.09.2017; - od 1.09.2015 do 30.06.2016 – urlop dla poratowania zdrowia – liczymy nieobecność do 31.05.2015 czyli 273 dni – przedłużenie stażu do 2 lipca 2018.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- 1 września nauczycielka wraca do pracy po urlopie macierzyńskim i po wykorzystaniu urlopu zaległego. Czy przebywając na urlopie uzupełniającym do 17 września może złożyć wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Opiekunem stażu nauczycielki będącej od 1 września 2011 r. na drodze awansu na nauczyciela mianowanego jest nauczycielka, która od 3 kwietnia przebywa na ciagłym zwolnieniu lekarskim. Zwolnienie to potrwa aż do momentu porodu, łącznie z urlopem macierzyńskim. Czy na ten czas nieobecnosci opiekuna należy powołać innego opiekuna stażu? Czy może zostać nim w tym wypadku dyrektor ? Jak wygląda wtedy sprawa wystawienia oceny przez opiekuna, który jest za to odpowiedzialny?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel stażysta rozpoczął staż na nauczyciela kontraktowego 01.09.2018 r. od 7 listopada 2018 r. poszedł na zwolnienie w związku z ciążą. Do pracy wrócił 15.04.2020 r. jej nieobecność trwała 1 rok 5 miesięcy i 8 dni. Pytanie brzmi- do jakiego okresu przedłużamy staż ww. nauczycielowi? Czy staż ma trwać 10 miesięcy - tak jak wszyscy stażyści w tamtym okresie czy 9 miesięcy, tak jak jest obecnie? Do kiedy przedłuży się staż nauczycielowi?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o konkretne przykłady dla nauczyciela dyplomowanego Kryteria oceny pracy określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia
Pytanie dotyczy czasu, kiedy rozporządzenie obowiązywało
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe