Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy oligofrenopedagog z przygotowaniem pedagogicznym i psycholog z przygotowaniem pedagogicznym mogą prowadzić zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka czy konieczne jest ukończenie studiów z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju?
Rozporządzenie MEN z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U.2013.1257) w § 3.2 wskazuje, iż w skład zespołu WWRD wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
2) psycholog;
3) logopeda;
4) inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Natomiast rozporządzenie MEN w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli stanowi, iż w zespołach wczesnego wspomagania rozwoju zajęcia mogą prowadzić: psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista - w zależności od diagnozy potrzeb rozwojowych dziecka - których kwalifikacje określone są jako:
- Logopeda: dyplom studiów logopedycznych lub studiów podyplomowych w zakresie logopedii;
- Pedagog i psycholog: dyplom ukończenia studiów magisterskich na kierunku psychologia albo studiów wyższych na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, przygotowanie pedagogiczne
lub - studia magisterskie na kierunku psychologia albo studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, a ponadto ukończenie studiów podyplomowych w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, oraz przygotowanie pedagogiczne
lub - dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej lub terapii pedagogicznej, a ponadto ukończone studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka koniecznie z przygotowaniem pedagogicznym
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka uznaje wyłącznie dyrektor placówki. Zastosowanie ma zasada, że dyrektor szkoły może uznać kwalifikacje wspomniane w pytaniu za wystarczające, po przeanalizowaniu programu odbytych przez Panią studiów oraz biorąc pod uwagę ocenę potrzeb dziecka objętego WWRD.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji dotyczącej stosowania przepisów regulujących materię opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jst.
Z chwilą wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych zmianie uległ charakter opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach i stały się niepodatkowymi należnościami budżetowymi o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Czy w związku z wejściem w życie powyższych przepisów nadal prawnie dopuszczalne jest zawieranie umów cywilnoprawnych pomiędzy Dyrektorem publicznej placówki oświatowej a rodzicami / opiekunami prawnymi dziecka, a jeżeli tak jaki jest dopuszczalny zakres materii, która może zostać uregulowana w tej umowie?
Czy – z uwagi na zmianę charakteru opłaty – możliwe i prawnie dopuszczalne jest uregulowanie zasad odpłatności za korzystanie z usług publicznego przedszkola prowadzonego przez gminę (w tym – odpłatności za wyżywienie) w taki sposób, aby od rodziców / prawnych opiekunów dzieci czasowo nie uczęszczające do placówki opłaty te nie były pobierane?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi klasy 1 publicznej szkoły podstawowej można wydłużyć etap edukacyjny? Uczeń miał wcześniej w przedszkolu odroczony obowiązek szkolny o 1 rok. W tej chwili ma trudności ogólne z przyswajaniem wiedzy i kształceniem umiejętności, rodzice nie zgadzają się na badanie w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jaka jest podstawa prawna takiej decyzji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co wpisać do dziennika lekcyjnego w miejsce tematów lekcji, gdy cała klasa (z nieznanego powodu) nie była obecna w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin rewalidacyjnych przysługuje dziecku w przedszkolu? Jaki kwalifikacje musi mieć nauczyciel prowadzący rewalidację jeśli w orzeczeniu jest niepełnosprawność ruchowa? Czy może to być oligofrnopedagog?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na podstawie świadectwa z zagranicy uczeń z Ukrainy został przyjęty od razu do klasy II Technikum (z pominięciem klasy I) z zastrzeżeniem, iż do końca klasy II musi zdać egzamin klasyfikacyjny z przedmiotów, które zakończyły się w klasie I. Proszę o podanie składu komisji przeprowadzającej egzamin oraz podstawę prawną dla takiego przypadku (uczeń z zagranicy, przyjęty do klasy programowo wyższej).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe