Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy organ prowadzący może NIE ZATWIERDZIĆ arkusza organizacji szkoły na rok szkolny 2020/2021? Jeżeli arkusz nie zostanie zatwierdzony- co w takiej sytuacji powinien zrobić dyrektor? Proszę o wyjaśnienie sytuacji z podaniem podstaw prawnych.
Zgodnie z art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., arkusz organizacji szkoły określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny (art. 110 ust. 3 PO). Wprawdzie przepis ten nie przewiduje, że organ prowadzący może nie zatwierdzić arkusza, natomiast nie został w tym zakresie uregulowany żaden szczególny tryb. W szczególności zatwierdzenie lub ewentualna odmowa zatwierdzenia arkusza nie przybiera formy decyzji administracyjnej. Jeśli więc organ prowadzący nie wykona czynności faktycznej zatwierdzenia arkusza to od dnia 1 września 2020 r. szkoła nie będzie mogła działać zgodnie z prawem. Wynika to z tego, że organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność, w tym zapewnia warunki organizacyjne i finansowe jej istnienia (art. 10 ust. 1 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chcę zrezygnować z funkcji dyrektora np. z dniem 25 sierpnia a nie 31 sierpnia i przejść na emeryturę wg starych zasad. Czy organ prowadzący może wyrazić na ten termin zgodę? Czy składając wniosek o emeryturę w sierpniu otrzymam świadczenie emerytalne za ten miesiąc?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- I. Proszę o wyjaśnienie na jakich drukach należy sporządzać legitymacje szkolne w roku szkolnym 2017/2018.
Zgodnie z art. 69 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 18 maja 2018 roku w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych w przypadku przejścia w roku szkolnym 2017/2018 i latach następnych ucznia z innej szkoły do nas wydajemy legitymacje i e-legitymacje według wzoru odpowiednio nr 1 lub 6 załącznika nr 4 do w/w rozporządzenia.
1. Z powyższego zapisu wynika, że legitymacje dla uczniów, którzy przyszli do naszej szkoły przed wejściem rozporządzenia i zostały im wydane legitymacje na drukach MEN-I-/50a/2 należy wymienić na druki MEN-1/1?,
2. Uczniowie klas I 2017/2018 otrzymali również legitymacje na dotychczas obowiązujących drukach , czy są również do wymiany?,
3. Uczniowie klas VII, którym zabrakło miejsca na opieczętowanie i otrzymali nowe legitymacje również na poprzednio obowiązujących drukach – należy również wymienić na nowe?
Tylko z art. 69.1 dotyczącego (jak dobrze rozumiem) uczniów niepełnosprawnych legitymacje wydane przed wejściem w życie rozporządzenia zachowują ważność do zakończenia szkoły.
oraz kolejna wątpliwość:
Proszę o potwierdzenie, czy zgodnie z wprowadzonym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, poz. 939, 2018r. następujące wzory arkuszy szkolnych dla uczniów szkoły podstawowej są prawidłowe w roku szkolnym:
2017/2018
1. Klasa I – MEN-I/45/1
2. Klasa II – MEN-I/37b/2
3. Klasa III - MEN-I/37b/2
4. Klasa IV – MEN-I/45/1
5. Klasa V - MEN-I/37b/2
6. Klasa VI - MEN-I/37b/2
7. Klasa VII – MEN-I/63m/2
2018/2019
1. Klasa I – MEN-I/45/1
2. Klasa II – MEN-I/45/1
3. Klasa III - MEN-I/37b/2
4. Klasa IV – MEN-I/45/1
5. Klasa V – MEN-I/45/1
6. Klasa VI - MEN-I/37b/2
7. Klasa VII – MEN-I/63m/2
8. Klasa VIII – MEN-I/63m/2
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy niepubliczny ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy może realizować nauczanie indywidualne dla wychowanka niepełnosprawnego w stopniu umiarkowanym ze sprzężeniem – autyzm? Wychowanek ten realizuje obowiązek szkolny na podstawie zgody dyrektora szkoły macierzystej na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą w OREW w grupie I etapu edukacyjnego na poziomie II klasy szkoły podstawowej. Z uwagi na stan zdrowia otrzymał orzeczenie do kształcenia specjalnego w trakcie trwania roku szkolnego, w tym przypadku w miesiącu maj 2022 do końca roku szkolnego 2021/2022.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym może uczęszczać do jednej grupy przedszkolnej ogólnodostępnej w przedszkolu publicznym? Nadmieniam, iż w tej grupie pracuje nauczyciel wspomagający.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ma obowiązek sprawdzania pod kątem plagiatu propozycji oceny awansu zawodowego oraz sprawozdania z realizacji awansu zawodowego? Jeżeli tak, to od ilu procent praca uznawana jest za plagiat?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe