Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy osoba, która posiada wykształcenie wyższe magisterskie na kierunku administracja, studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego i edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) może być wychowawcą w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym?
Zgodnie z § 15 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 z późn. zm.) osoba, która:
1) ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną,
posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela:
- w przedszkolach specjalnych,
- oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych,
- szkołach podstawowych specjalnych,
- oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych,
- szkołach ponadpodstawowych specjalnych,
- oddziałach specjalnych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych,
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
- a także do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
Tak więc kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w ORW posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki, a ponadto ukończyła studia, zakład kształcenia nauczycieli, studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w szkołach i placówkach, posiada również osoba, która:
1) ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki lub
2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
W mojej opinii taki nauczyciel ma odpowiednie kwalifikacje.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jako szkoła stowarzyszeniowa pracujemy na podstawie Kodeksu pracy. Czy zatrudniając nauczyciela emeryta, można z nim podpisać umowę zlecenia, czy musi to być umowa o pracę?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy od 1 września 2020 r. nauczyciel (bez stopnia awansu zawodowego) posiadający licencjat w zakresie filologii angielskiej oraz przygotowanie pedagogiczne, będzie mógł pracować jako nauczyciel języka angielskiego w szkole podstawowej i w przedszkolu? Czy od 1 września 2020 r. od wszystkich nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, pedagogów specjalnych, itp. wymagane będzie wykształcenie na poziomie studiów II stopnia (magisterskich)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o wyjaśnienie, jak powinna wyglądać umowa z nauczycielem zatrudnionym w Zespole Szkół i w jaki sposób dokonać zmian w zawartych wcześniej umowach.
W 1999r. zostało utworzone Gimnazjum Publiczne ; w zawartych wtedy pomiędzy Dyrektorem Gimnazjum a nauczycielami umowach o pracę jako miejsce wykonywania pracy wskazano Gimnazjum Publiczne. W 2005r. został utworzony Zespół Szkół Samorządowych, w skład którego weszło Gimnazjum Publiczne oraz nowo powstałe Liceum Ogólnokształcące.
Umowy z nauczycielami z tego okresu były zawierane przez dyrektora ZSS, a jako miejsce wykonywania pracy wskazywano:
1) Gimnazjum Publiczne w ZSS
lub
2) LO w ZSS
lub
3) Gimnazjum Publiczne i LO w ZSS.
W 2011r. do ZSS zostało włączone nowo utworzone Technikum, w związku z czym zmieniła się treść umów z niektórymi nauczycielami w zakresie miejsca wykonywania pracy.
Obecnie gimnazjum jest wygaszane i chcemy uporządkować umowy, gdyż konieczne będzie zwolnienie niektórych nauczycieli. W jaki sposób powinniśmy to zrobić, uwzględniając fakt, że nauczyciele wykonują pracę:
4) Tylko w jednym typie szkoły, wchodzącej w skład ZSS
5) W dwóch typach szkół, wchodzący w skład ZSS
6) W trzech typach szkół, wchodzących w skład ZSS
Czy wykazywać w umowie liczbę godzin, realizowanych w każdej ze szkół ( ta liczba zmienia się nawet w ciągu roku szkolnego?)
Sporządzić aneks do umowy czy zawrzeć nową jeśli nauczyciel ma umowę zawartą np. z dyrektorem Gimnazjum Publicznego, a obecnie jest to Dyrektor ZSS?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciele zapewniają opiekę uczniom w soboty w związku z konkursami kuratoryjnymi. Czy za godziny poświęcone na opiekę nad uczniami w sobotę należy się nauczycielowi dzień wolny, czy wolne godziny? Jeśli dzień wolny – czy powinien to być dzień wybrany przez nauczyciela, czy wskazany przez dyrektora? Czy dyrektor powinien zaplanować płatne zastępstwa za nauczyciela, który zwraca się z prośbą o udzielenie płatnego dnia wolnego w zamian za godziny poświęcone na opiekę nad uczniem w sobotę?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dodatek motywacyjny dla nauczycieli musi być wypłacany obligatoryjnie każdemu nauczycielowi miesięcznie? Bardzo proszę o uzasadnienie odpowiedzi.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe