Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy osoba posiadająca tytuł magistra biologii (środowiskowej) ma kwalifikacje do nauczania przyrody w szkole podstawowej, czy powinna skończyć studia podyplomowe uprawniające do nauczania przyrody?
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, kwalifikacje do nauczania danego przedmiotu w szkole podstawowej posiada nauczyciel, który ukończył:
1) studia magisterskie lub pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie lub pierwszego stopnia na kierununku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) studia magisterskie lub pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w pkt 1 i 2 i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
4) studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w pkt 1 i 2, a ponadto ukończył studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
5) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub
6) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż wymieniona w pkt 2, a ponadto ukończył kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Z powyższego wynika, że aby uczyć przyrody w szkole podstawowej należy ukończyć albo studia wyższe, albo studia podyplomowe, albo kurs kwalifikacyjny, albo zakład kształcenia w zakresie przyrody.
Ponadto, w przypadku biologii środowiskowej zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych nie będzie obejmował wszystkich treści przedmiotu przyroda.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka zatrudniona na umowę o pracę do 31 sierpnia 2013 r. 21marca br. urodziła dziecko i do 8 sierpnia przebywa na urlopie macierzyńskim. Złożyła wniosek o urlop rodzicielski. Czy pracodawca powinien udzielić jej urlopu? W jakim wymiarze? Nie wykorzystała jeszcze urlopu wypoczynkowego.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica klasy technikum przebywa w szpitalu, ze względu na stan zdrowia lekarze wyrazili zgodę na indywidualne nauczanie e-learningowe. Jak zapłacić nauczycielowi za lekcje w tej formie? Przewidujmy, że uczennica dostanie około 12 godzin zajęć.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Mam nauczyciela dyplomowanego, którego zatrudniam od 1 września 2017 r. na czas określony. W tym roku tj. od 1 września 2019 r. chciałam podpisać umowę na czas określony od 1 września 2019 r. do 26 czerwca 2020 r., ponieważ nie chcę, aby ta umowa przekształciła się w umowę na czas nieokreślony.
Nauczycielka nie zgadza się. Skontaktował się ze mną radca prawny tej Pani i twierdzi, że nie mogę podpisać z tą Panią umowy do 26 czerwca 2019 r. Twierdzi, że zgodnie z Kartą Nauczyciela umowa musi być podpisana na rok szkolny czyli od 1 września do 31 sierpnia.
To jest dodatkowa umowa o pracę. Nauczycielka ma umowę na czas nieokreślony w innej szkole w wymiarze pełny etat. U mnie jest to umowa na 5/18.
W przyszłym roku szkolnym chcę to 5 godzin dać swojej nauczycielce, która ma kwalifikacje, a nie będę miała dla niej godzin.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 1.Czy w szkole publicznej prowadzona przez inny organ niż JST w której zatrudnienie jest na zasadach Kodeks Pracy z pewnymi zapisami z Karty Nauczyciela nauczyciela, dyrektora szkoły ograniczają przepisy co do godzin ponadwymiarowych ?; 2. Czy status szkoły publicznej która jest prowadzona przez organ inny niż JST. zobowiązuje organ prowadzący do stosowania takich samych przepisów jak w przypadku szkół samorządowych? (głównie co do pensum , godzin ponadwymiarowych oraz formy zatrudnienia) czy może on stworzyć własny system wynagradzania, pensum itp. Proszę o podstawę prawną.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Opis sytuacji: nauczycielka A.A. - kontraktowa, zatrudniona na umowę na czas określony na rok, uczy klasę drugą. Nauczycielka B.B., mianowana, zatrudniona na czas nieokreślony, obecnie w klasie trzeciej. Z przyczyn organizacyjnych w roku przyszłym dla Pani B.B. nie będzie klasy (zbyt mała liczba dzieci zgłosiła się do klas pierwszych). Czy można przenieść panią B.B. do pracy w świetlicy, mimo tego, że pani A.A. kończy się umowa? Natomiast przyczyną mojej decyzji o pozostawieniu pani A.A. jeszcze na rok, jest chęć zapewnienia ciągłości nauczania - nie chcę zmieniać nauczycielki w trakcie trwania etapu edukacyjnego. Czy moja opinia jest wystarczająca, tzn - czy mogę pozostawić tak tę sprawę, czy też jestem zobowiązany do zapewnienia w pierwszej kolejności pracy nauczycielce B.B., jako mianowanej? Proszę o podstawę prawną.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe