Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy psycholog szkolny może prowadzić zajęcia rewalidacyjne? Czy psycholog szkolny może prowadzić zajęcia rozwijające umiejętności społeczne dla dzieci z orzeczeniami ? Jeżeli odpowiedzi są negatywne to kto może prowadzić takie zajęcia?
Psycholog szkolny nie może prowadzić zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi. Tę kwestię reguluję nowe rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1575) wskazując w § 23. 1., że kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach - posiada osoba, która ukończyła studia wyższe lub zakład kształcenia nauczycieli lub studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. Jednym słowem – psycholog musiałby posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej o specjalności zgodnej z rodzajem niepełnosprawności ucznia. Tak więc, zajęcia rewalidacyjne z uczniem np.: niepełnosprawnym intelektualnie powinien prowadzić oligofrenopedagog, z uczniem słabosłyszącym – surdopedagog lub surdologopeda, z uczniem słabowidzącym – tyflopedagog, z uczniem ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera – rehabilitant osoby autystycznej albo oligofrenopedagog, jeśli u tego ucznia występuje niepełnosprawność intelektualna jako niepełnosprawność sprzężona.
Psycholog może natomiast prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, które są formą zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom przejawiający, trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników tych zajęć nie może przekraczać 10. Tę kwestię reguluje nowe rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie organizacji i udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (opublikowane będzie w Dzienniku Ustaw 25 sierpnia br.) wskazując w , że zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć. Zajęcia te prowadzi się przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy.
Proszę pamiętać, że zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne NIE SĄ REWALIDACJĄ, więc nie mogą zastąpić zajęć rewalidacyjnych wynikających z rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 31 marca 2017, poz. 703).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o informację dotyczącą udzielenia pracownikom niepedagogicznym dodatkowych dni wolnych od pracy za święto przypadające w soboty i niedziele w roku 2018. Wszyscy pracownicy zatrudnieni są w pełnym wymiarze czasu pracy. Czy w tym roku pracownicy mają prawo tylko do jednego dodatkowego dnia wolnego za święto przypadające 6 stycznia? Nadmieniam, że mamy 3-miesięczny okres rozliczeniowy i z moich wyliczeń wynika, że dyrektor ma obowiązek zapewnić dni wolne w okresach: I-III – 27 dni wolnych, IV-VI - 30 dni wolnych, VII-IX -28 dni wolnych, X-XII -29 dni wolnych. Czy poza tymi obowiązkowymi może udzielić dodatkowych dni wolnych np. za 1.04; 20.05, 11.11?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi przyjętemu w czasie roku szkolnego na czas nieobecności przysługują wczasy pod gruszą z funduszu socjalnego?
- Zastępstwa w klasie integracyjnej! Czy w czasie nieobecności jednego z nauczycieli, wiodącego lub wspomagającego spowodowanej np. chorobą dłuższą lub krótszą oraz np. urlopem okolicznościowym muszą (powinny być) organizowane zastępstwa za nieobecnego nauczyciela, komu można je powierzyć?
- 1 września 2015 r. uczeń został przyjęty do szkoły jako dziecko zamieszkujące w rejonie (adres zameldowania był inny). W czerwcu 2016 r. nie otrzymał promocji do klasy drugiej. Od 1.09.2016 r. został ponownie przypisany do klasy pierwszej integracyjnej. 6.09.2016 r. mama dostarczyła Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego do końca edukacji w gimnazjum z uwagi na Zespół Aspergera. Chłopiec nie zamieszkiwał już w rejonie lecz poza a nawet w innej gminie. Mama miała możliwość załatwienia dowozu syna ale tego nie zrobiła. Dowóz został załatwiony dopiero od września 2017 r. We wrześniu chłopiec był w szkole 4 dni. 03 października 2017 r. mama dostarczyła do szkoły Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania w domu. Odległość ze szkoły do miejsca zamieszkania chłopca wynosi od 13,6 km do 23,3 km w zależności od obranej trasy. Mama nie zgodziła się na przeniesienie chłopca do rejonu. Wobec tego dyrektor szkoły podpisał umowy na realizację NI z nauczycielami miejscowymi z rejonu zamieszkania. Teraz nauczyciele ci oczekują jeszcze zwrotu za delegacje. Czy jest takie prawo? Gorąco proszę o podpowiedź w rozwiązaniu mojego problemu.
- Pracownik, nauczyciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, jest wezwany przez sąd w charakterze świadka do innego miasta. Sprawa nie jest związana z jego pracą i zatrudnieniem. Nauczyciel dostarczył wezwanie dyrektorowi poradni. Czy nauczycielowi przysługuje płatne zwolnienie od pracy? Jakie czynności powinien wykonać pracodawca? Jeżeli nie przysługuje, to jakie czynności powinien wykonać nauczyciel z tytułu utraty wynagrodzenia za ten dzień? Kto dokonuje zwrotu kosztów podróży i na jakiej zasadzie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe