Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy rodzic dziecka z orzeczeniem może zrezygnować z form pomocy jakie oferuje szkoła (w tym z zajęć rewalidacji)? Jeżeli jest taka możliwość, to co w przypadku kontroli z kuratorium? Jak szkoła wykaże, że wspiera ucznia z orzeczeniem, którego należy zgłosić do Systemu Informacji Oświatowej (SIO), a tam należy wykazać ilość prowadzonych zajęć z uczniem, inaczej system sygnalizuje błąd, brak pełnego wprowadzenia orzeczenia? Proszę o prawną podstawę i argumentację, gdyż mamy rodzica, który notorycznie wraca z tematem rezygnacji z zajęć. Na chwilę obecną jako szkoła posiłkujemy się tym, że w SIO musimy wykazać prowadzonymi zajęciami, a organ prowadzący skrupulatnie kontroluje prawidłowość wypełniania SIO.
Na wstępie należy podkreślić, że nie ma podstawy prawnej dotyczącej rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych. W tej kwestii można odwołać się do dobrowolności korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Warto także pamiętać o poszanowaniu praw rodziców jako prawnych przedstawicieli dziecka.
Dyrektor z mocy ustawy zobowiązany jest do organizacji warunków kształcenia zgodnie z orzeczeniem, w tym do zapewnienia uczniom zajęć rewalidacyjnych. Przepisy przewidują jedynie, że rodzice mogą zrezygnować z określonych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zgodnie z art. 68 ustawy z dnia 24 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) przedstawiając orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, rodzice zobowiązują szkołę do realizacji kształcenia zgodnie z orzeczeniem, a tym samym dyrektora do wypełnienia przepisów prawa związanych z organizacją kształcenia specjalnego. Natomiast na podstawie orzeczenia, zespół nauczycieli i specjalistów ustala indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, w którym m.in. ustala zajęcia rewalidacyjne dla ucznia, które dyrektor powinien uwzględnić w organizacji szkoły.
W związku z powyższym nie ma możliwości, by szkoła odstąpiła od ustalenia dla ucznia zajęć rewalidacyjnych, nawet wobec braku zgody rodziców na ich organizację.
Należy podkreślić, że dyrektor praktycznie nie ma narzędzi do egzekwowania udziału ucznia w tych zajęciach. W związku z tym optymalnym rozwiązaniem jest złożenie przez rodziców oświadczenia (w formie pisemnej) o rezygnacji z udziału w zajęciach rewalidacyjnych. Będzie to dla dyrektora ewentualna podstawa do wyjaśnienia sytuacji w przypadku kontroli organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Nie ma przepisów prawa, które uniemożliwiałyby złożenie przez rodziców rezygnacji z udziału dziecka w zajęciach rewalidacyjnych, przy czym ewentualne „wyłączenie” tej formy wsparcia ucznia nie wyklucza prawa do korzystania przez ucznia z innych uprawnień na podstawie orzeczenia. Szkoła nie ma podstaw do uchylenia orzeczenia, czy nierealizowania jego zapisów. Nie może także powoływać się na konieczność wycofania orzeczenia. W związku z tym powinna przygotować ofertę tych zajęć zgodnie z orzeczeniem, natomiast nie może wyegzekwować uczęszczania ucznia na te zajęcia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzice bliźniaczek uczęszczających obecnie do klasy I szkoły podstawowej złożyli wniosek o cofnięcie jednej z dziewczynek do oddziału przedszkolnego. Prośbę motywują dobrem dziecka i opinią nauczycielki. Jakie są procedury i akty prawne, które umożliwiają podjęcie takiej decyzji? Dziewczynka urodziła się 03.09.2009r. Nie posiada badań specjalistycznych.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pracownicy obsługi (4 osoby) dopytują mnie, czy istnieje możliwość, aby mogli wstawić sobie do pomieszczenia socjalnego swoją prywatną lodówkę. W pracy nie mamy wydzielonej jadalni dla pracowników. Lodówka jest stara, nie ma żadnej faktury, ani certyfikatów. Czy jest to zgodne z BHP?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W naszym przedszkolu od wielu lat działa monitoring wizyjny skierowany wyłacznie na plac zabaw. Czy w świetle nowych przepisów RODO trzeba konsultować jego obecność z organem prowadzącym, rodzicami, czy te konsultacje dotyczą tylko nowo zakładanego monitoringu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Wśród dzieci z obwodu jest dwoje dzieci sześcioletnich urodzonych w drugim półroczu 2008 r. Czy organ prowadzący może zakwestionować przyjęcie tej dwójki sześciolatków i stwierdzić, że nie mogą oni tworzyć czwartej klasy pierwszej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w następującej sprawie. W mojej szkole (CKU dla dorosłych) jeden ze słuchaczy (obecnie słuchacz III semestru nauki) chciałby, aby uznano mu opinię psychologiczno-pedagogiczną, w celu zgłoszenia go do egzaminu maturalnego (w przyszłym roku szkolnym) jako dyslektyka. Z opinii wyraźnie wynika, że słuchacz ma zaburzenia o podłożu dyslektycznym, lecz moje wątpliwości budzi fakt, iż opinia ta została wydana, gdy uczeń chodził do szkoły podstawowej i miał 11 lat. Czy w takim układzie można uznać tego typu opinię? Czy fakt, że została ona wydana w roku 2011 nie ma (bądź też właśnie ma) znaczenia? Na jakiej podstawie można zgłosić słuchacza dorosłego do egzaminu maturalnego jako dyslektyka? O ile w ogóle istnieje taka możliwość.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe