Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy trzecia umowa nauczyciela kontraktowego zawarta 1 września 2010 powinna być umową na czas nieokreślony?
Co do zasady, z nauczycielem kontraktowym nawiązuje się stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony (art. 10 ust. 4 Karty Nauczyciela). Oznacza to, że jedynie w przypadkach określonych w ust. 7 tego artykułu można z nauczycielem kontraktowym zawrzeć umowę o pracę na czas określony, a więc w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela. Nie można zatem bez konkretnych podstaw zawierać takich umów.
Może się jednak zdarzyć, że nauczyciel kontraktowy będzie miał kilka następujących po sobie umów na czas określony, np. kilka w zastępstwie za innego nauczyciela i kolejną wynikającą z organizacji nauczania (godziny dla nauczyciela są tylko w danym roku szkolnym). Takie rozwiązanie jest możliwe, gdyż art. 25 kodeksu pracy, mówiący o trzeciej umowie o pracę, nie dotyczy nauczycieli.
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 29 czerwca 2000 r. I PKN 709/99:
"...z literalnej wykładni (...) art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela wynika, że w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela istnieje powinność nawiązania stosunku pracy (,,stosunek pracy nawiązuje się") na podstawie umowy o pracę na czas określony, a skoro taka powinność istnieje, to wykluczone jest przekształcenie się z mocy samego prawa kolejnej umowy na czas określony w umowę o pracę na czas nie określony na podstawie art. 25 KP. Inaczej bowiem trzeba by przyjąć, że z jednej strony, ustawodawca każe stronom zawierać - jeżeli decydują się na nawiązanie stosunku pracy - tylko umowę na czas określony, a z drugiej strony, kolejną umowę (trzecią) każe traktować w skutkach prawnych jako równoznaczną z umową o pracę na czas nie określony. Jeżeli więc przepis ustawy w sposób wyczerpujący wskazuje okoliczności, w których strony mogą zawrzeć umowę o pracę na czas określony, a zwłaszcza jeżeli według tego przepisu nie mogą zawrzeć innej umowy niż umowa na czas określony, to zasada z art. 25 KP nie ma w takim przypadku zastosowania."
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel mianowany zatrudniony na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy otrzymał pismo o ograniczeniu zatrudnienia w roku szkolnym 2016/2017. Nauczyciel ten nie wyraził zgody na ograniczenie zatrudnienia. W międzyczasie zaistniały okoliczności z których dyrektor wyciągnął wniosek o możliwości przyznania temu nauczycielowi pełnego etatu. Czy mając na uwadze pismo o ograniczeniu zatrudnienia i brak zgody nauczyciela dyrektor może nie wypowiedzieć umowy i poinformować go o planowanym przydzieleniu mu pełnego etatu w roku szkolnym 2016/2017 (anulując w ten sposób zapowiedź wypowiedzenia umowy w przypadku braku zgody nauczyciela na ograniczenie zatrudnienia)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze (od 13.00 do 21.00), który rozpoczyna pracę o godz. 13.00 zostaje skierowany na obowiązkowe szkolenie BHP, które rozpoczyna się o godz. 15.00. Czy ww. pracownik musi w tym dniu przyjść do pracy przed szkoleniem? I drugie pytanie, jeżeli szkolenie zakończy się o godz. 19.00, czy pracownik powinien wrócić do pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który przebywa na rocznym urlopie dla poratowania zdrowia od sierpnia 2018 roku do sierpnia 2019 roku powinien zostać objęty podwyżką płac wynikającą z rozporządzenia MEN? Jaki wymiar zatrudnienia nauczyciela należy wpisać w wymiarze uposażenia, skoro nauczyciel nie świadczy pracy?
- Czy nauczyciel mający uprawnienia do nauczania informatyki w klasach IV-VI i Gimnazjum może prowadzić zajęcia komputerowe w klasach I-III szkoły podstawowej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jakie przepisy regulują ilość godzin ponadwymiarowych możliwych do realizacji przez dyrektora i wicedyrektora szkoły podstawowej, w odniesieniu do wysokości pensum ustalonego przez organ prowadzący? W przypadku dyrektora szkoły organ prowadzący ustalił obowiązkowe pensum w wysokości 5 godzin, a w odniesieniu do wicedyrektora - 8 godzin. Organ zastrzegł jednocześnie, że w związku ze zniżką godzin, dyrektor i wicedyrektor nie mają prawa do realizacji godzin dydaktycznych, w formie godzin ponadwymiarowych. Czy taka decyzja jest zgodna z prawem?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe