Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczniowi, który uzyskał w liceum ogólnokształcącym trzy lub więcej ocen niedostatecznych przysługuje odwołanie od decyzji rady pedagogicznej o skreśleniu z listy uczniów?
Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.).
Art. 39. 1. Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności:
4) realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
6) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
2. Dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
2a. Przepis ust. 2 nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. W uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły.
Zatem dyrektor może skreślić ucznia z listy, jeśli:
- uczeń nie jest obowiązkiem szkolnym, ale jedynie w takich przypadkich, o jakich mówi statut szkoły,
- rada pedagogiczna podjęła taką uchwałę,
- dyrektor zasięgnął opinii samorządu uczniowskiego.
Jeśli szkoła przestarzegała wszystkich procedur - uczeń zostaje skreślony i nie może się odwoływać od uchwały, ale od decyzji (za pośrednictwem dyrektora) do organu wyższego, tj. właściwego kuratora oświaty.
Uczeń bowiem ma 14 dni od daty doręczenia decyzji czas na złożenie odwołania. Dyrektor szkoły, który wydał decyzję ma natomiast szansę sprawdzić (w ciągu 7 dni) , czy nie powinien ewentualnie wycofać się z podjętej wcześniej decyzji, jeśli uzna, że nie przestrzegano procedur, bądź uzasadnienie nie jest pełne.
Następnie przesyła odwołanie wraz z aktami sprawy do kuratorium.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na jakiej podstawie prawnej udzielamy nauczycielom urlopu bezpłatnego? Nauczyciel chce załatwić jakąś sprawę prywatną, np. uczestniczyć w pogrzebie członka dalszej rodziny. Art. 68 KN i rozporządzenie MEN z dnia 19 grudnia 2000 r. mówią o urlopie bezpłatnym nauczyciela, ale czy nie dotyczy to tylko przypadków związanych z KSZTAŁECENIEM? Czy na cele niezwiązane z kształceniem udzielamy urlopu bezpłatnego nauczycielowi na podstawie KP? Wniosek z KN musi mieć motywację i jest tylko dla nauczycieli zatrudnionych na pełen etat; wniosek z KP nie wymaga umotywowania. Co z nauczycielami, którzy nie mają pełnego etatu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie (w świetle nowych uregulowań prawnych) zapisu ... "wycieczka szkolna nie może być opłacana ze środków pozabudżetowych" oraz wyjaśnienie czy wycieczka szkolna może być opłacana ze składek rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy zapis „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej” jest w przypadku dostosowań maturalnych jakkolwiek istotny? Czy to oznacza, że na tej podstawie dostosowanie dotyczy tylko i wyłącznie egzaminu szkoły podstawowej czy również innych egzaminów zewnętrznych, w tym maturalnego?
2. Dlaczego i na jakiej podstawie wśród niektórych opinii widnieje zapis o dostosowaniach tylko dla SP, a w innych jest zarówno wpis o egzaminie maturalnym, egzaminie zawodowym, egzaminach zewnętrznych. Skąd istnieje taka rozbieżność? Porównujemy opinię dwóch uczniów, którzy mają zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się, identyczne wskazania dla szkoły, rodziców, rozwój intelektualny na podobnym poziomie, opinia wydana jest w V klasie SP, a jeden uczeń otrzymuje dostosowanie tylko na egzamin w szkole podstawowej, inny na każdym egzaminie. Zastanawiamy się jak ten zapis traktować.
3. Czy szkoła może wydłużyć czas uczniom, posiadającym opinię o dysleksji, jeśli w komunikacie CKE nie ma inf. o wydłużeniu czasu dla osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się? I na jakiej podstawie?
4. Czy dostosowania maturalne, zgodne z CKE – „zaznaczenie D” na arkuszu maturalnym odbywa się na podstawie zapisu „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE”, czy rozpoznania w diagnozie?
5. Czy w przypadku, kiedy nie ma zapisu „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE lub zapis dotyczy tylko SP, a w opinii znajduje się opis zaburzonej grafii pisma, zaburzeń percepcyjno-motorycznych to czy możemy przydzielić uczniowi, np. komputer i potraktować ucznia, jako ucznia z zaburzoną grafią.
6. Czy powyższe informacje są gdzieś uregulowane w Ustawie?
W przypadku naszej szkoły, duża część uczniów, posiada opinię uzyskaną w szkole podstawowej, więc przy zapisie dotyczącym egzaminu tylko dla SP, musielibyśmy kierować wszystkich uczniów na powtórzenie badań, gdzie zapis „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie SP i innych egzaminów zewnętrznych”, dopiero uprawniałby ucznia do otrzymania dostosowania na maturze.
Proszę o pomoc i rozwianie powyższych wątpliwości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole podstawowej - (kl. od 0 do VI) w związku ze zmianami prawa oświatowego .... gmina ma obowiązek utworzenia oddziału kl. I (będzie to mała grupa licząca 5 - 6 uczniów)? Czy może podjąć decyzję o dowożeniu tej grupy dzieci do innej szkoły na terenie gminy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy klasyfikacja śródroczna wymaga podjęcia uchwały klasyfikacyjnej przez radę pedagogiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe