Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczniowie gimnazjum posiadający orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o upośledzeniu intelektualnym w stopniu lekkim mogą kontynuować naukę w ogólnodostępnych szkołach ponadgimnazjalnych czy jedynie w ośrodkach szkolno-wychowawczych? Czy istnieją jakieś przepisy w tej kwestii, czy zależne jest to od szkoły? Czy praktyka nieprzyjmowania takich uczniów z tłumaczeniem, że jest takie ustalenie między szkołami, iż powinni oni kontynuować naukę w ośrodkach szkolno-wychowawczych jest zgodne z prawem?
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.)
Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
1) realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
(...)
4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
5) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.
Art. 71b. 1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, o których mowa w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.
(...)
2. W zależności od rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia upośledzenia umysłowego, dzieciom i młodzieży, o których mowa w ust. 1, organizuje się kształcenie i wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację i resocjalizację oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.
O ile jednak na 2-im i 3-im etapie kształcenia w szkołach ogólnodostępnych (szkoła podstawowa i gimnazjum) uczeń ten może korzystać np. z dosotosowania warunków i form sprawdzianu/egzaminu odpowiednio do typu niepełnosprawności (także intelektualnej), o tyle w szkołach ponadgimnazjalnych takich możliwości nie ma. Nie ma także możliwości zwolnienia z nauki drugiego języka obcego - co możliwe jest np. w gimnazjum.
Ponieważ o wyborze szkoły decydują rodzice, należy pomóc zarówno uczniowi, jak i rodzicom w podjęciu najlepszej decyzji dla dziecka/ucznia, wskazując powyższe uzasadnienia. Dużą rolę przy wyborze szkoły odgrywa doradca zawodowy, który bada predespozycje i możliwości ucznia i jest w stanie udzielić właściwej porady.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Gdzie najlepiej publikować zarządzenia dyrektora szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń trenujący w klubie sportowym 10 godzin tygodniowo może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia z wychowania fizycznego w klasie IV (liczba uczniów 9) oraz w klasie V (liczba uczniów 13) muszą być zajęciami łączonymi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z zapisem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 07.09.1991 roku o systemie oświaty dyrektor kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie jego szkoły. W praktyce dyrektorzy pobierają z wydziału meldunkowego gminy listy meldunkowe dzieci objętych obowiązkiem szkolnym i sprawdzają, czy dzieci zameldowana na stałe uczęszczają do szkoły i gdzie. Mam pytanie odnośnie dzieci, które są zameldowane na pobyt czasowy, ale zamieszkują na terenie obwodu szkoły. Czy należy takie dzieci ujmować w ewidencji dzieci i traktować jako podlegające obowiązkowi szkolnemu w naszym obwodzie? Sąsiednia szkoła, do której dziecko uczęszcza, twierdzi, że nie mamy prawa wymagać potwierdzenia spełniania obowiązku, gdyż takie wysłali jedynie do szkoły, w której obwodzie uczeń ma meldunek stały, mimo że tam nie zamieszkuje. Jak traktować uczniów, którzy nie zamieszkują w obwodzie szkoły, ponieważ przebywają na stałe za granicą (mają jedynie meldunek na pobyt stały w naszym obwodzie)? Nie ma możliwości sprawdzenia gdzie przebywają, gdyż poczta odsyła korespondencję z adnotacją „nie przebywa pod wskazanym adresem".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły Prywatnej prowadzonej przez Spółkę Rodzinną. W spółce stworzone jest stanowisko "Dyrektora Generalnego" tej Spółki..." Jest to żona Wiceprezesa- zarządzającego Szkołą i Spółką. Ta Pani nie ma żadnych udziałów w Spółce i nie jest członkiem Zarządu. W/w Osoba zażądała ode mnie segregatora z podstawowymi dokumentami szkoły typu : Plan Nadzoru Pedagogicznego Dyrektora Szkoły na rok szkolny 2016/2017; Plan Pracy Szkoły na ten rok; liczne regulaminy, Arkusz Organizacji Pracy Szkoły itp. Choć minął tydzień - w/w Osoba przetrzymuje wymienione dokumenty w swoim domu. Co mogę zrobić, by zmusić ją do zwrócenia w/w dokumentacji do Szkoły ? Na jakie przepisy się powołać ? Tworzę teraz sprawozdania z wielu tych dokumentów - i nie mam do nich dostępu, gdyż są przetrzymywane w prywatnym domu. Udostępniając je w/w Osobie - nie wiedziałam, że trafią do domu prywatnego i będę miała problem z ich odzyskaniem. Co mogę zrobić - by nie ponosić także konsekwencji odnośnie przechowywania dokumentacji szkoły - wszak Organ Prowadzący - może ich zażądać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe