Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w klasie integracyjnej liceum, wspomaganie można przydzielić nauczycielom przedmiotu z oligofrenopedagogika? Czy musi to być 1 nauczyciel, jeśli uczniowie mają orzeczenia z powodów zdrowotnych, a nie obniżonej normy intelektualnej?
Podstawę prawną - zatrudnienia nauczyciela wspomagającego lub przydzielenia tego stanowiska nauczycielowi już pracującemu w szkole - stanowi rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113). W odniesieniu do sytuacji wspomnianej w obu pytaniach najważniejszy jest:
- § 7. 1. mówiący jednoznacznie, że nauczyciel ten musi posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Przepis ten nie precyzuje bliżej specjalności, w jakiej nauczyciel wspomagający powinien zdobyć takowe kwalifikacje. Warto pamiętać, że z zasady kwalifikacje te (oligofrenopedagogika, tyflopedagogika, surdopedagogika czy pedagogika lecznicza) powinny być dostosowane do potrzeb uczniów niepełnosprawnych, z jakimi będzie pracował nauczyciel wspomagający, co wynika z zapisów posiadanych przez nich orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Zatem w klasie, w której nie ma ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, oligofrenopedagog nie powinien pełnić funkcji nauczyciela wspomagającego. Jednak ostateczna decyzja w tym zakresie oraz ocena zbieżności wykształcenia nauczyciela z rodzajem wykonywanych zadań, należy wyłącznie do dyrektora szkoły.
- § 7. 5. wskazujący, że to dyrektor szkoły, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, wyznacza zajęcia edukacyjne realizowane przez nauczyciela wspomagającego.
W/w rozporządzenie nie reguluje kwestii, ilu nauczycielom wspomagającym może dyrektor wyznaczyć zajęcia edukacyjne w jednym oddziale, ważne aby na danej lekcji razem z nauczycielem prowadzącym był nauczyciel wspomagający. Zatem, przydzielenie tych zajęć sześciu nauczycielom posiadającym kwalifikacje z pedagogiki specjalnej - moim zdaniem nie narusza przepisów prawa - o ile nauczyciele ci wykonują te zadania poza 18 godzinnym pensum zapisanym w Karcie Nauczyciela, gdyż pensum dla nauczycieli wspomagających określa organ prowadzący, stosowną uchwałą rady gminy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W gimnazjum (obecnie 9 oddziałów) funkcję wicedyrektora pełni nauczyciel „społecznie”, czyli ma normalne godziny etatowe do wypracowania z uczniami. Nauczyciel ten bardzo pomaga dyrektorowi w organizowaniu pracy szkoły, m.in. układa plan lekcji, plan dyżurów, jest koordynatorem projektów gimnazjalnych, tworzy wiele dokumentów szkolnych, zajmuje się monitorowaniem realizacji podstawy programowej, planuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli itp. Czy ta dodatkowa, a tym samym zajmująca wiele czasu praca może być podstawą do zwolnienia tego nauczyciela z obowiązku pełnienia dyżurów w czasie przerw? Czy istnieje jakieś prawne uregulowanie tego typu sytuacji?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie definicji "dochód brutto" wpisywanego w oświadczeniach dla celów funduszu świadczeń socjalnych.Dokładnie co można odliczyć od przychodu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Statut szkoły branżowej I stopnia z klasą 2. i 3. ZSZ
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie często przyjeżdżają do szkoły lub na teren warsztatów szkolnych własnymi samochodami lub skuterami. Zarówno szkoła jak i budynek warsztatów znajdują się przy ruchliwej ulicy. Jak rozwiązać kwestie bezpiecznego dojazdu uczniów? Myślałem o wprowadzeniu specjalnego regulaminu wprowadzonego zarządzeniem dyrektora szkoły. Jak powinny brzmieć jego zapisy?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkolne programy wychowawczy i profilaktyczny mają być połączone w jeden Program? Zapowiedzi MEN na początku bieżącego roku szkolnego.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe