Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w niepublicznym liceum o uprawnieniu szkoły publicznej prowadzonej przez osobę fizyczną jest obowiązek istnienia samorządu i rady szkoły? W statucie jest zawarta informacja, że w szkole może działać samorząd uczniowski. Czy jest obowiązek posiadania takiego organu?
Stosownie do art. 168 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) osoby prawne (niebędące jednostką samorządu terytorialnego) i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Szczegółowe zasady działania szkół niepublicznych są wskazane w rozdziale 8 Prawa oświatowego. Szkoły niepubliczne muszą stosować takie same zasady klasyfikowania i promowania uczniów jak w szkołach publicznych, co wiąże się z obowiązkiem powołania rady pedagogicznej.
Na podstawie art. 172 ust. 1 Prawa oświatowego szkoła niepubliczna działa na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą. Stosownie do art. 172 ust. 2 pkt 3 Prawa oświatowego statut szkoły niepublicznej określa organ szkoły oraz zakres ich zadań.
Jeżeli chodzi o szkoły publiczne, to ustawodawca wskazał jakie organy są obowiązkowe w takich szkołach: dyrektor, rada pedagogiczna, rada rodziców (rada szkoły), samorząd uczniowski. W przypadku szkół niepublicznych rada rodziców (szkoły) i samorząd uczniowski nie muszą funkcjonować, powołuje się je tylko wówczas, gdy tak stanowi statut szkoły.
Reasumując, w niepublicznym liceum o uprawnieniu szkoły publicznej prowadzonej przez osobę fizyczną nie ma obowiązku istnienia samorządu uczniowskiego i rady szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jedna z klas nie dogaduje się z wychowawcą. Czy dyrektor może zmienić wychowawcę od nowego roku szkolnego bez uzasadniania, czy jednak rodzice powinni napisać wniosek o zmianę? Dodam, że wówczas ten nauczyciel miałby wychowawstwo w innej klasie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- cd . Cytat z Państwa strony: "Czy osoba legitymująca się licencjatem w zakresie pedagogiki specjalnej z terapią pedagogiczną i uzupełniającymi studiami magisterskimi na kierunku terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i w gimnazjum?
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników, liceach,technikach, szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.2) w szkołach i placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
3) ukończyła studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to sudia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
albo
4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli zatem dyrektor na podstawie (np. suplementu lub dyplomu) stwierdzi, że nauczyciel posiada kwalifikacje zgodne z zajęciami, które mu przydziela - może je uznać. Z opisu zawartym w pytaniu wynika, że wątpliwości dotyczą stwierdzenia, czy ukończone studia są zgodne z zakresem przydzielanych zajęć (§ 20.2). Ustalenia zatem może dokonać wyłącznie dyrektor w oparciu o dokumenty przedstawione przez nauczyciela oraz w oparciu o zakres czynności i zadań, jakie przydziela nauczycielowi".
Pytanie: jakie czynności i zadania może przydzielić pedagogowi szkolnemu w masowej szkole podstawowej dyrektor szkoły? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda w świetle obecnego stanu prawnego procedura wyboru podręczników przez nauczycieli? Czy jest termin do którego dyrektor szkoły musi podać do wiadomości publicznej szkolny zestaw podręczników? Czy szkolny zestaw podręczników opiniuje rada pedagogiczna i rada rodziców?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września 2020 r. chcemy zmienić przydział dla nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej na nauczyciela języka angielskiego. Nauczyciel posiada Świadectwo Ukończenia Kursu Kwalifikacyjnego z zakresu metodyki nauczania języka obcego w okresie wczesnoszkolnym dla nauczycieli nauczania początkowego zorganizowanego przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie i uzyskała kwalifikacje do nauczania języka obcego w przedszkolach w klasach I-III szkół podstawowych. Kurs ten ukończyła w 2014 r. Czy ww. kurs uprawnia ją do nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej? Czy wymagania kwalifikacyjne są spełnione? Ogólna liczba godzin kursu 248 w tym egzamin z języka angielskiego, egzamin z metodyki nauczania języka angielskiego w okresie wczesnoszkolnym oraz zdanie z dokumentacji praktyk- zaliczenia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
-
Mam uczniów w szkole , którzy mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Zorganizowałam dla nich grupę kontynuującą język niemiecki jako drugi w szkole. Diagnoza wstępna wykazała brak elementarnej wiedzy i umiejętności. Nie ma możliwości prowadzenia zajęć na wyższym niż początkowym poziomie. Czy w takiej sytuacji można prowadzić zajęcia z języka niemieckiego jako drugiego od podstaw pomimo tego ,że uczniowie mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Jeżeli nie, to proszę o informację co należy zrobić.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe