Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy wizytator Kurii powinien okazać się dyrektorowi szkoły upoważnieniem w przypadku dokonywania obserwacji pracy nauczyciela katechety?
Przepisy prawa nie regulują takich szczegółów pracy. Natomiast w publicznej placówce doskonalenia mogą być zatrudnieni również nauczyciele-doradcy metodyczni.Rozporządzenie określa:
1) warunki i tryb tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizację i sposób działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakres ich działalności obowiązkowej;
2) zadania doradców metodycznych, warunki i tryb powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego;
3) zadania, które mogą być realizowane wyłącznie przez placówki doskonalenia nauczycieli posiadające akredytację oraz publiczne placówki doskonalenia nauczycieli.Organ prowadzący publiczną szkołę lub placówkę, powierzając nauczycielowi zadania doradcy metodycznego, określa:
1) szczegółowy zakres zadań nauczyciela-doradcy metodycznego;
2) szkoły lub placówki, w których nauczyciel-doradca metodyczny realizuje swoje zadania;
3) warunki wykonywania zadań nauczyciela-doradcy metodycznego.Do wizytowania lekcji religii upoważnieni są odpowiednio wizytatorzy wyznaczeni przez biskupów diecezjalnych oraz władze zwierzchnie innych kościołów i związków wyznaniowych. Lista takich osób jest przekazana do wiadomości organom sprawującym nadzór pedagogiczny. Natomiast nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii (i etyki) sprawuje dyrektor szkoły.
Podstawa prawna: 1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli. 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (ze zm.), w szczególności § 11.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy politolog posiadający kurs pedagogiczny może uczyć w gimnazjum wiedzy o społeczeństwie i historii? Czy może mieć zajęcia na świetlicy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Włączyłam rewalidację uczniów w klasie integracyjnej w ramowy plan nauczania na dalszy etap edukacyjny na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 7.02.2012 załącznik nr 3. Czy organ prowadzący ma prawo żądać od dyrektora, aby rewalidację w arkuszu na rok 2016/2017 umieszczać na vacat jeśli nie zaznaczył to w wytycznych do arkusza, a rewalidacje zostały już przyznane na cały etap edukacyjny. Polecenia takie wydawane są dyrektorowi telefonicznie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w obliczeniu przedłużenia stażu. Staż na awans zawodowy nauczyciela dyplomowanego nauczycielka rozpoczęła 1.09.2011r. Od 3.07.2013r. do 19.11.2013r. przebywała na urlopie macierzyńskim podstawowym. Od 20.11.2013r. do 31.12.2013r. na urlopie macierzyńskim dodatkowym. Od 1.01.2014r. do 22.04.2014r. na urlopie rodzicielskim. Od 23.04.2014r. do 30.05.2014r. wykorzystała uzupełniający urlop wypoczynkowy. Według mnie staż na nauczyciela dyplomowanego powinien być przedłużony do 12.02.2015r. Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oddziały przygotowawcze. W naszej szkole utworzone są oddziały przygotowawcze dla uczniów przybywających z zagranicy, słabo znających lub nieznających języka polskiego. Celem wprowadzenia tej formy organizacyjnej miało być wspomaganie efektywności kształcenia osób, które uczyły się w szkołach funkcjonujących w zagranicznych systemach oświaty. I w codziennej praktyce jest to zwyczajnie fikcja. Nauka w oddziałach przygotowawczych przebiega według realizowanych w szkole programów nauczania, czyli podstawy programowej obowiązującej wszystkich uczniów. Jednym słowem, klasy powitalne nie zostały pomyślane jako klasy „zerowe”, w których uczniowie będą przygotowywani do życia w Polsce i intensywnie nauczani języka polskiego, ale jako klasy, w których będą szli tokiem nauczania analogicznym do realizowanego w klasach „regularnych”. Nie jest to możliwe wśród uczniów w różnym wieku, mających różną znajomość języka polskiego, różną wiedzę na temat życia w Polsce, różne doświadczenia edukacyjne. Zapis pozwalający dostosować metody nauczania i formy ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych nie daje wystarczających możliwości organizacji procesu nauczania. Czy zatem możemy traktować te oddziały przygotowawcze jako klasy „zerowe”, ze specjalnie utworzoną na te potrzeby podstawą programową? Czy jedynym rozwiązaniem w polskim oddziale przygotowawczym jest zakończenie nauki w danym roku szkolnym brakiem promocji do klasy następnej? Bo jak można oczekiwać, żeby dziecko bez znajomości języka polskiego w kilka miesięcy zaliczyło pozytywnie np. fizykę w obcym dla siebie języku? Stąd moje pytanie, czy jest jakakolwiek możliwość, aby oddziały powitalne nie musiały kończyć się tradycyjnym świadectwem i często zwyczajnie brakiem promocji? Kto z nas by się uczył obcego języka, będąc ciągle ocenianym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są wymagania, aby utworzyć grupę specjalną dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu niepublicznym?
Czy należy wprowadzić zmiany w statucie placówki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe