Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy wszystkie zalecenia, które wynikają z Orzeczenia o Potrzebie Kształcenia Specjalnego powinny zostać zrealizowane w ramach dotacji? Jeżeli jednym z zaleceń będzie punkt np. nauka w mało liczebnej klasie albo wsparcie toku edukacji przez placówkę edukacyjną – czy to pozwoli na pokrycie czesnego?
Publiczna i niepubliczna jednostka oświatowa ma obowiązek zrealizowania wszystkich zaleceń poradni, zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego – § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309).
Na ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z tytułu niepełnosprawności przysługuje jedna dotacja, która jest wyższa niż na pełnosprawne dziecko – m.in. art. 25 i art. 26 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 2029. Z części dotacji naliczonej na kształcenie specjalne są finansowane przykładowo wynagrodzenia nauczycieli prowadzących zajęcia przewidziane w indywidualnym planie edukacyjno – terapeutycznym, a z części dotacji naliczonej jak na dziecko bez orzeczenia można sfinansować wynagrodzenie nauczyciela, który nie prowadzi zajęć z IPET tylko np. zajęcia z podstawy programowej w „mało liczebnej klasie”, itp. (art. 35 ust. 4 i 5 UoFZO). Nie wiadomo, na czym ma polegać „wsparcie toku edukacji przez placówkę edukacyjną” w przypadku konkretnego ucznia, ani jakie wydatki placówka poniosła z tego tytułu, a więc nie można rozstrzygnąć, z której części dotacji przyznanej na ucznia mogą zostać sfinansowane wydatki z tym związane.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy oceny pracy nauczyciela.
Nauczycielka wystąpiła z prośbą o ocenę pracy. W tym roku szkolnym od połowy września do lutego przebywała ona na l-4, w roku 2011/12 przepracowała cały rok osiągając różne sukcesy - za co otrzymała nagrodę dyrektora szkoły. W roku szkolnym 2010/11 przebywała 12 miesięcy na urlopie zdrowotnym, jeszcze jeden rok wcześniej 186 dni przebywała na L-4. Biorąc pod uwagę ostatnie 5 lat - 580 dni, to nieobecności usprawiedliwione, a dodając jeszcze jeden rok dodajemy dodatkowe 180 dni nieobecności. W związku z powyższym - czy ocena zgodnie z obowiązującym prawem może uwzględniać aspekt nieobecności w pracy i np.: być oceną dobrą (a nie wyróżniającą jakiej spodziewa się nauczycielka) ze względu na nieobecności w pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację stanowiska MEN odnośnie udostępniania uczniom i rodzicom prac pisemnych ,czy sprawdziany i prace klasowe udostępnia się na wniosek rodzica, czy są one do wglądu bez wniosku
Poniżej artykuł ze strony MEN i nie rozumiem jak odnieść się do sprawdzianów i prac klasowych.
W związku z pytaniami i wątpliwościami kierowanymi do Ministerstwa Edukacji Narodowej, wyjaśniamy: Ocenianie uczniów - W procesie nauczania nauczyciele ustalają oceny (bieżące i klasyfikacyjne), wskazujące na poziom i postęp w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności nabywanych w trakcie nauki. Ocenianie osiągnięć ucznia przeprowadzane jest na bazie wymagań określonych w podstawie programowej oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; Istota oceniania bieżącego - Ocena bieżąca jest nieodzownym elementem procesu nauczania, z którym uczeń styka się na każdej lekcji. Istotą oceniania bieżącego jest stałe monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie mu (na bieżąco) informacji o jego osiągnięciach, które stanowią motywację do dalszego działania. Ocenianie bieżące jest również źródłem bardzo istotnych dla ucznia (i jego rodziców) informacji – wskazuje na to co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak uczeń powinien się dalej uczyć, aby osiągnąć sukces. Nauczyciele mają obowiązek poinformować uczniów i ich rodziców o sposobach sprawdzania osiągnięć ucznia stosowanych przez nich w procesie nauczania. Jednym z powszechnie stosowanych sposobów sprawdzania osiągnięć są prace pisemne wykonywane przez ucznia – klasówki, sprawdziany, kartkówki itp. ; Udostępnianie sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych uczniów
Przepis art. 44e ust. 4 ustawy stanowi[1], że sprawdzone i ocenione prace pisemne ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Oznacza to, że uczeń i jego rodzice nie muszą zwracać się do nauczyciela z wnioskiem o udostępnienie pracy (tak stanowiły dotychczasowe przepisy[2]). Nauczyciel ma obowiązek udostępnić sprawdzone i ocenione bieżące prace pisemne[3]. Uzyskanie sprawdzonej pracy pisemnej jest również wyrazem prawa ucznia i jego rodzica do bezpośredniego dostępu do informacji o postępach w nauce lub ich braku, wskazującej nad czym uczeń musi popracować, aby uzupełnić te braki lub rozwinąć swoje umiejętności. Jednocześnie art. 44e ust. 7 ustawy wskazuje, że szkoła musi określić w swoim statucie sposób tego udostępniania. Przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców itd. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka. Ważne jest aby określony przez szkołę sposób udostępniania sprawdzonych prac był w pełni akceptowany przez uczniów i ich rodziców, jako pełnoprawnych uczestników procesu kształcenia.; Udostępnianie innej dokumentacji przebiegu nauczania uczniów - Znowelizowana ustawa o systemie oświaty utrzymuje natomiast dotychczasowe regulacje dotyczące innej dokumentacji przebiegu nauczania. Dokumentacja dotycząca m.in. egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia[4] jest udostępniania tylko do wglądu i na wniosek złożony przez ucznia lub jego rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 01.09.2021 r. nauczycielka została zatrudniona na stanowisko nauczyciela wspomagającego. Rozpoczęła ona staż na nauczyciela stażystę. We wrześniu była kilka dni na zwolnieniu lekarskim, a od 27.09.2021 r. do końca października ma ciągłe zwolnienie. Czy należy jej wypłacić jednorazowe świadczenie w wysokości 1000 zł na start dla nauczyciela stażysty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Interesuje mnie kwestia arkusza ocen. Sytuacja wygląda tak, że w związku z reformą uczniowie klas 6 zostali przeniesieni ze swojej szkoły do klasy 7 do mojej szkoły. Wraz z uczniami otrzymałem odpisy arkuszy ocen tych uczniów. Wobec tego powinienem z przepisami założyć arkusze ocen w mojej szkole i prowadzić je od klasy 7 począwszy, a następnie dołączyć je do posiadanych odpisów. Zgadza się? Proszę powiedzieć, według jakiego wzoru powinienem założyć arkusze, gdy prowadzę je w wersji elektronicznej, a potem tylko drukuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację jak powinien postąpić dyrektor jeśli nauczyciel do dziennika lekcyjnego wpisał numery PESEL uczniów? Jest to niezgodne z rozporządzeniem - co w takiej sytuacji należy zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe