Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do klasy w gimnazjum specjalnym uczęszcza dwoje uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Zgodnie z Rozporządzeniem na oddział przypada 12 godzin rewalidacji. Czy to oznacza, że każdy z uczniów może mieć po 6h rewalidacji w tygodniu. Czy rewalidacja może być prowadzona w formie dogoterapii,felinoterapii, muzykoterapii,integracji, jeśli nauczyciel nie posiada kwalifikacji do danej niepełnosprawności, ale ma dyplomy lub certyfikaty potwierdzające możliwość prowadzenia tego typu zajęć specjalistycznych?
Ramowy plan nauczania dla gimnazjum, w tym gimnazjum specjalnego wyraźnie mówi o 12 godzinach zajęć rewalidacji przypadających tygodniowo na oddział, a nie na jednego ucznia. Albowiem o wymiarze godzinowym zajęć rewalidacyjnych dla konkretnego dziecka (ale nie mniej niż 2 godz. tygodniowo) decyduje Zespół opracowujący Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), określając także:
- rodzaj zajęć – odpowiedni do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych tego ucznia
- sposób realizacji zajęć, czy będą to zajęcia indywidualne czy grupowe
Podstawę prawną stanowi § 6. rozporzadzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 7 sierpnia 2015 poz 1113)
Jeśli Zespół uzna za zasadne, by rewalidacja dla danego ucznia odbywała się indywidualnie w formie dogoterapii, felinoterapii, muzykoterapii lub terapii integracji sensorycznej – to prowadzić ją może nauczyciel mający kwalifikacje odpowiednie do danego rodzaju zajęć. Kwalifikacje zawsze uznaje dyrektor szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem małej, samorządowej szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym. W przyszłym roku szkolnym nie będzie w szkole klasy pierwszej, a tym samym pracy dla jednego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Zmniejsza się też liczba uczniów w poszczególnych oddziałach. Moje pytanie dotyczy: czy organ prowadzący może czy musi podjąć uchwałę o zmianie liczby oddziałów w szkole w związku z wydanymi przez siebie wytycznymi dotyczącymi organizacji pracy w klasach łączonych. To skutkuje nie tylko zwolnieniem nauczyciela, ale też dla pozostałych pracą w niepełnym wymiarze (po wyrażeniu zgody).
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W placówce prowadzona jest ewaluacja zewnętrzna, kuratorzy obserwują zajęcia (nie zawsze orientują się w metodyce nauczanego przedmiotu i niekiedy pojawiają się zastrzeżenia do metodycznej i merytorycznej strony zajęć), czy w związku z tym, nauczyciel może dodatkowo zaprosić na taką obserwację metodyka nauczanego przedmiotu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy ojciec małoletniego ucznia (matka nie żyje) może na dwa lata upoważnić swoją obecną żonę do opieki nad tym dzieckiem? Upoważnienie-pełnomocnictwo złożone przez ojca w szkole obejmuje: opieka, prowadzenie spraw szkolnych oraz wszelkich bieżących (w tym zdrowotnych). Dokument sporządzony jest przez ojca odręcznie i poświadczony notarialnie. Poświadczenie obejmuje jedynie własnoręczność podpisu ojca, a nie dotyczy treści dokumentu. Poza tym ojciec złożył w sekretariacie szkoły wyłącznie kopię obu dokumentów, oryginały przedstawiając jedynie do wglądu. Czy na podstawie tych dokumentów można uznać, że obecna żona ojca jest osobą upoważnioną do reprezentowania ojca w kontaktach ze szkołą (przekazywanie informacji, dokumentacji, ocen itp.)?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jaką podstawę prawną należy podać w uchwale przy powołaniu wicedyrektora?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniając w szkole podstawowej ogólnodostępnej nauczyciela współorganizującego kształcenie ucznia niepełnosprawnego tj.nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej proszę o określenie jego zadań
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe