Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do przedszkola niepublicznego uczęszczają dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Kto przygotowuje pierwszą wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania takiego dziecka? Jakie dane i formę powinien mieć taki dokument? Czy zmiany liczby godzin terapii w IPET może dokonać Dyrektor placówki?
Na podstawie § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia dokonuje zespół powołany przez dyrektora, który tworzą nauczyciele i specjaliści, którzy mają prowadzić zajęcia z uczniem. Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności programu (IPET). Wielospecjalistyczne oceny (pierwsza i kolejne) uwzględniają w szczególności: 1) indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia; 2) w zależności od potrzeb, zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów lub pomocy nauczyciela; 3) przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo ucznia w życiu przedszkolnym, a w przypadku ucznia realizującego wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 uczniów, zgodnie ze wskazaniem zawartym w programie - także napotykane trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym (§ 6 ust. 10 ww. rozporządzenia). Dyrektor wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie oraz wyznacza zadania nauczycielom i specjalistom - § 7 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń klasy IV szkoły podstawowej posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie w stopniu lekkim (jeden uczeń) i niedowidzenie (drugi uczeń) może nie uczęszczać na drugi język obcy, który na etapie podstawówki jest dodatkowy? Czy musi być jakieś podanie od rodzica, decyzja dyrektora czy też zwyczajnie w tym czasie może mieć zajęcia na świetlicy lub rewalidację? Rozporządzenie mówi o zwolnieniu ucznia, ale na etapie gimnazjum, a co z podstawówką?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dopuszczenie do użytku w szkole programu nauczania do nauki zawodu. Na pisemny wniosek nauczycieli ,,zawodowców,, dyrektor Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących dopuścił (od roku 2012/2013 ) do użytku program nauczania do nauki w zawodzie technik budownictwa. Jest to program opracowany przez KOWEZIU. Wniosek zawierał uzasadnienie wyboru wraz z pozytywną opinię wnioskodawców. Dyrektor dopuścił do użytku ten program podobnie jak kolejne programy bo uczymy w 7 zawodach i od 2012 roku korzystamy z programów opracowanych przez KOWEZIU lub WKiŁ. Programy te znajdują się w szkolnym zestawie programów nauczania. Czy raz dopuszczony do użytku program należy traktować jako obowiązujący kolejne roczniki rozpoczynające kształcenie w tym zawodzie, jeśli nie ma wniosku o zmianę programu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w sytuacji, gdy szkoła ustaliła dla ucznia termin i godzinę zajęć rewalidacyjnych wynikających z orzeczenia o kształceniu specjalnym, rodzic ma prawo niewyrażenia zgody na taki termin i godzinę? Powodem braku zgody ze strony rodzica jest pozaszkolny trening piłki nożnej, w którym systematycznie uczestniczy dziecko o zbliżonej godzinie. Z kolei szkoła nie ma możliwości ustalenia innej godziny ww. zajęć ze względu na fakt, iż nauczyciel, który ma uprawnienia do prowadzenia takich zajęć, etatowo pracuje w innej szkole i te zajęcia - dla niego jako pozaetatowe - może poprowadzić jedynie w takich godzinach, na które zgody nie wyrażają rodzice. Czy w sytuacji, gdy szkoła pozostanie przy takiej godzinie, a dziecko z powodu pozalekcyjnego treningu piłki nożnej nie będzie uczęszczało na te zajęcia, wypełni formalny obowiązek mówiący o organizacji zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym? Oczywiście nauczyciel wyznaczony do prowadzenia tych zajęć każdorazowo pozostanie gotowy do pracy w wyznaczonym miejscu i czasie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź, czy w b/r rekrutacja do przedszkoli odbywa się: na podstawie uchwały rady gminy dot. opracowanych kryteriów i pkt czy starczy uzgodnienie dyrektora z wójtem w sprawie dodatkowych kryteriów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zajęcia należy wpisać na świadectwie w rubryce "Dodatkowe zajęcia edukacyjne"? Czy można tam wpisać realizację programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego przez nauczycieli w ramach art. 42 ust. 2 pkt.2 KN wpisanego do szkolnego zestawu nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe