Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do punktu przedszkolnego uczęszczają dzieci z orzeczeniami o potrzebie specjalnego (3 dzieci z autyzmem, dziecko z afazją, dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną). Dzieci nie mają w orzeczeniach informacji o niepełnosprawności intelektualnej. Czy w związku z tym istnieje konieczność, by pedagog specjalny pracujący w placówce miał w kwalifikacjach także wychowanie przedszkolne (lub czy jest konieczność zatrudnienia nauczyciela wychowania przedszkolnego) jeśli w orzeczeniach tych dzieci nie ma informacji o niepełnosprawności intelektualnej?
Obecność dzieci z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi zobowiązuje do zatrudnienia w punkcie przedszkolnym nauczyciela wspomagającego (posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej) na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578. Jednocześnie przepisy nie określają, jaką specjalność powinien ukończyć nauczyciel (nie musi to być oligofrenopedagogika), jednak zalecana jest w miarę możliwości specjalność dotycząca niepełnosprawności dzieci.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak postąpić w sytuacji, w której matka nie chce przebadać dziecka w poradni psychologiczno-pedagogicznej, mimo tego iż wymaga pomocy specjalistycznej?. W ubiegłym roku była naszą uczennicą.Ze względy na trudności w nauce i to, że dziecko nie rozmawia postawiłam matce warunek ,że od 1 września ma dostarczyć orzeczenie lub opinię z ppp.,w przeciwnym przypadku nie przyjmę do szkoły w bieżącym roku szkolnym. Do dnia dzisiejszego matka nie skontaktowała się ze szkołą, lekceważy podstawowe obowiązki wobec szkoły Nadmieniam, iż jest to szkoła niepubliczna.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak zwolnić nauczyciela kontraktowego zatrudnionego na czas nieokreślony, w przypadku braku etatu w związku ze zmniejszającą się liczbą oddziałów w szkole?
- Czy w przedszkolu niepublicznym można utworzyć stanowisko dyrektora do spraw pedagogicznych? Czy konieczne jest spełnienie w tym przypadku konkretnych warunków przez placówkę i czy osoba, która miałaby zajmować to stanowisko musi mieć jakieś konkretne definiowane prawem kompetencje? Zaznaczę, że w przedszkolu organem prowadzącym i dyrektorem jest ta sama osoba.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wysłałem pytanie do Państwa o treści :"Witam, czy można zobowiązać rodziców, by dzieci były odbierane ze świetlicy wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Proszę o podanie podstawy prawnej."
i otrzymałem odpowiedz:
"Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. (ze zm.) Prawo o ruchu drogowym.
Art. 43. 1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
Nie dotyczy to strefy zamieszkania.
2. Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych.
Oznacza to, że dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
2) Art. 95 Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Art. 95. § 1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka.
§ 2. Dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom posłuszeństwo.
§ 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny.
Jednakże nie zwalnia to szkoły z całkowitej odpowiedzialności za dziecko powracające ze szkoły do domu, co powinno przede wszystkim wynikać z troski o dobro dziecka. Zatem szkoła może ustalić na piśmie sposób odbioru dziecka ze szkoły (świetlicy) przez rodzica."
Z Państwa odpowiedzi oraz z przywołanej podstawy prawnej wynika, że jednak dziecko może samo wracać ze szkoły po ukończeniu siódmego r.ż., a za dziecko odpowiadają rodzice.
Ponawiam pytanie: Czy szkoła ma prawo ograniczyć zakres władzy rodziców? tzn. Czy w przypadku , gdy rodzice upoważniają osobę małoletnią (ale w wieku powyżej 10 rż) do odbierania dziecka ze szkoły, to szkoła może na to nie wyrazić zgody?
Proszę o podanie podstawy prawnej, która umożliwi szkole ograniczenie prawa rodziców do decydowania, kto będzie odbierał ich dziecko ze szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasie II Liceum dla dorosłych są osoby, które ukończyły zasadniczą szkołę zawodową i zgodnie z rozporządzeniem MEN mogły być przyjęte właśnie od razu do klasy II. Potem przepisuje im się na świadectwie ukończenia liceum stopnie z ZSZ z przedmiotów realizowanych w zakresie podstawowym. Niestety te osoby nie miały w szkole zawodowej np. chemii. Przedmiot ten realizowany jest zaś w klasie I Liceum. Plan zajęć uniemożliwia słuchaczom kl.II uczęszczanie na zajęcia z chemii z klasą I. W jaki sposób uczni sklasyfikować z tego przedmiotu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe