Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektor zaplanował zamówienie na dostawę 10 komputerów do pracowni komputerowej. Wartość szacunkowa tego zakupu wynosiła 50 tys. zł netto, a więc nie przekraczała wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 tys. euro. Następnie otrzymał dotację na 3 komputery do pracowników administracji, których wartość szacunkowa wynosiła 15 tys. zł netto. W jaki sposób udzielić zamówienia zgodnie z prawem? Czy można potraktować oba zamówienia oddzielnie i uniknąć stosowania procedury zamówień publicznych?
Nie. Początkowo zamawiający mógł udzielić zamówień w procedurze odpowiadającej wartości poniżej 14 tys. euro. Po otrzymaniu dotacji został zobligowany do zastosowania procedury wynikającej z ustawy o zamówieniach publicznych, gdyż łączna wartość zamówień przekroczyła próg 14 tys. euro.Zamówienia, które nie były przewidziane w planie, a dotyczą przedmiotu zamówienia zaplanowanego, wiążą się z zagadnieniem zamówień częściowych. Występowanie takich zamówień może wynikać np. z otrzymanego dofinansowania, które musi zostać przeznaczone na określony cel, oszczędności z już przeprowadzonych zamówień, dla których zamawiający przewidział większą kwotę niż zaoferowana przez wykonawców czy z przesunięć środków finansowych w ramach budżetu.
Schemat postępowania przy zamówieniu nieplanowanym
Są dwie drogi:
- Zamawiający zaplanował dane zamówienie, zrealizował je, a następnie zamierza dokonać nowego nieplanowanego zamówienia o takim samym charakterze – nowe zamówienie traktuje jako odrębne od już przeprowadzonego i powinien udzielić go w sposób przewidziany dla jego wartości szacunkowej.
- Zamawiający zaplanował określone zamówienie, lecz zanim je zrealizował wystąpiła konieczność udzielenia zamówienia o takim samym przedmiocie zamówienia – nowe zamówienie powinien potraktować jak część zamówienia już zaplanowanego i udzielić go w sposób przewidziany dla łącznej ich wartości. Możliwe jest również połączenie takich zamówień i udzielenie ich w ramach jednego postępowania, bądź też podział zamówienia i udzielenie go w częściach.
Uzasadnieniem opisanego postępowania zamawiającego jest fakt, że w momencie przeprowadzania zamówienia planowanego zamawiający nie wiedział o przyszłej potrzebie udzielenia nowego zamówienia. Po zmianie sytuacji natomiast zamawiający dysponuje już stosowną wiedzą o tożsamym charakterze zamówień.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do 31.12.15r. jedno z wydawnictw mimo zgłaszanych informacji nie przesłało faktury za podręczniki z dotacji za rok 2015. Faktura w wersji elektronicznej z 28.11.2015 r. została przesłana 14.01.2016r. Organ prowadzący musiał zwrócić dotację, a dyrektor szkoły pokrył ją z budżetu Rady Rodziców za ich zgodą .Czy jest możliwość odzyskania tego wydatku?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które zostało wydane ze względu na autyzm oraz orzeczenie o niepełnosprawności o symbolu 12-C 11-I (czyli inne schorzenia, w tym: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźnie i odzwierzęce, choroby układu krwiotwórczego i inne). Czy istnieje w takim przypadku obowiązek, poza prowadzeniem z dzieckiem indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, zatrudniania nauczyciela wspierającego, aby towarzyszył dziecku przez cały czas przebywania w przedszkolu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko w wieku przedszkolnym posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - orzeczony autyzm wczesnodziecięcy. Kto formalnie może cofnąć takie orzeczenie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Obecnie jednostką obsługującą szkoły (w zakresie płac i księgowości) jest organ prowadzący - Miasto. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, odpowiedzialność za gospodarkę finansową, rachunkowość i sprawozdawczość obsługiwanych szkół, spoczywa na kierowniku jednostki obsługującej, czyli w tym wypadku na burmistrzu. Organ prowadzący planuje zmianę polegającą na ustanowieniu jednej ze szkół jednostką obsługującą. Jednostka ta (szkoła) zatrudni księgowego oraz specjalistę ds. wynagrodzeń, którzy będą wykonywać zadania na rzecz 5 szkół. Jaka odpowiedzialność spocznie na dyrektorze szkoły, która będzie jednocześnie jednostką obsługującą (bo zgodnie z art. 53 ustawy o finansach powinien ponosić odpowiedzialność za gospodarkę finansową, rachunkowość i sprawozdawczość obsługiwanych szkół)? Kto w opisanej sytuacji ponosi odpowiedzialność z art. 53: dyrektor szkoły- jednostki za wszystkie szkoły, czy każdy dyrektor odpowiada za swoją jednostkę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinno być sformułowane pismo dyrektora o przyznanie świadczenia na start?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe