Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry,Z uwagi na wprowadzenie zawieszenia funkcjonowania szkół od dnia 12.03.w magazynie intendenta pozostały produkty, których terminowość jest nieważna.Proszę o przekazanie procedur i ewentualnych gotowych dokumentów jak powinien dyrektor szkoły w takiej sytuacji postąpić.Czy powołuje komisje likwidacji artykułów ,czy wydaje zarządzenie.Sprawa pilna.Bardzo proszę o pomoc.Dziękuję.
Jeżeli produkty są już po dacie przydatności do spożycia albo z innych powodów (np. przerwany cykl chłodniczy) nie nadają się do spożycia to stają się odpadami. Co do zasady odpady możemy podzielić na dwie podstawowe grupy:
• odpady pochodzenia roślinnego (np. owoce, warzywa), które są odpadami komunalnymi;
• odpady pochodzenia odzwierzęcego (nie tylko mięso, ale także jajka, mleko), które są odpadami niebezpiecznymi.
Zasady postępowania z odpadami określone są w dwóch aktach prawnych:
• ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 797 z późn. zm.);
• rozporządzeniu (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy o odpadach - odpadami komunalnymi są odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne pozostają niesegregowanymi (zmieszanymi) odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane czynności przetwarzania odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości.
Wynika z tego jasno, że również np. przedszkole czy szkoła może produkować odpady komunalne, które mogą być wyrzucone do „zwykłych” kontenerów.
Inaczej sprawa się ma z odpadami niebezpiecznymi, o których była mowa wyżej. One podlegają rozporządzeniu WE nr 1069/2009, które wyraźnie stanowi, że przeterminowana żywność pochodzenia zwierzęcego jest odpadem kategorii 3 .
Najbezpieczniejszą forma „pozbycia” się takich odpadów jest ich utylizacja przez profesjonalną firmę. Wówczas dyrektor jednostki ma pewność, że postąpił zgodnie z prawem i nie naraża się na odpowiedzialność.
Dyrektor jednostki jako osoba nią kierująca jest w pełni władny do podjęcia decyzji w tym zakresie. Najwłaściwszą formą będzie tu po prostu podpisanie umowy z firmą zajmująca się profesjonalną utylizacją odpadów.
Podkreślić należy, że psująca się żywność na terenie placówki zawsze stwarza niebezpieczeństwo negatywnych konsekwencji w przypadku doraźnej kontroli Sanepidu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzeństwo, trójka dzieci pochodzenia romskiego uczęszczała do szkoły przez okres pół roku. Wyprowadzili się, następnie przestali przychodzić do szkoły. Przez cały drugi okres byli nieobecni. Matka kontaktowała się telefonicznie ze szkołą, twierdząc, że przebywa w Rumunii czasowo, jednak wraca i dzieci również wrócą do szkoły. Policja otrzymała taką samą informację. Sąd został powiadomiony o braku realizacji obowiązku szkolnego. Do tej pory brak jakiejkolwiek informacji, nazwiska dzieci nadal widnieją na listach uczniów szkoły. Nikt formalnie ich nie wypisał. Jak należy postąpić w takiej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Piszę jako organ prowadzący oraz jednocześnie dyrektor przedszkola niepublicznego. Czy z dotacji przekazywanej z Urzędu Gminy można sfinansować zakup i montaż pompy ciepła powietrznej jako źródło ogrzewania budynku przedszkola oraz wody w bojlerze zamiast wykorzystywanego obecnie pieca na ekogroszek? Istniejący piec nie był kupowany ze środków przekazywanych przez gminę.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń Szkoły Podstawowej wyjeżdża ze szkoły na konkurs i później po odbiór nagrody. Kto powinien pokryć koszty tego przejazdu? I czy rodzic może być opiekunem tego dziecka (8 lat) i kto pokrywa jego koszty przejazdu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1. Jesteśmy szkołą stowarzyszeniową, gmina za pośrednictwem której otrzymujemy środki na prowadzenie szkoły w formie dotacji odmawia nam przekazywania dodatkowych środków na szkoły do których uczęszcza mniej niż 70 dzieci. Naszym zdaniem celem wprowadzenia nowej wagi było wsparcie małych szkół. W sąsiednich gminach samorządy przekazują szkołom stowarzyszeniowym wymienione środki, które gminy utrzymują w formie subwencji na wsparcie małych wiejskich szkół. Czy gminy maja również obowiązek przekazywania tych środków szkołom stowarzyszeniowym? 2. Od stycznia Samorządy maja obowiązek przekazywania środków finansowych szkołom w całości jakie otrzymują na dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym. Czy szkoły muszą oddzielnie rozliczać te środki czy w ramach ogólnego budżetu szkoły. Trudno by było nam rozliczać te środki w oddzielnym rozliczeniu. Mamy tu na myśli energię elektryczną, ogrzewanie, wodę, kanalizację itp. Czy istnieją jakieś wytyczne i podstawa prawna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel bezprawnie zamontował w sali, w której prowadzi zajęcia, kamerę. Od kilku miesięcy wszystkie zajęcia odbywające się w pracowni były nagrywane. Jakie konsekwencje powinien ponieść nauczyciel, który samowolnie zainstalował kamerę w pracowni? Do jakiej odpowiedzialności dyrektor może pociągnąć pracownika za nagrywanie zajęć lekcyjnych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe