Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ile wynosi czas pracy dyrektora szkoły? Czy zasadne jest pismo burmistrza, w którym przypomina, ze "czas pracy dyrektora wynosi 40 godzin tygodniowo, czyli 8 godzin dziennie". Nadmieniam, że w szkole nie dostatecznych warunków pracy bo nie ma łącza internetowego i część pracy musi wykonać w domu.
Czas pracy dyrektora szkoły regulują przepisy Karty Nauczyciela dotyczące czasu pracy nauczyciela. Zgodnie z art. Art. 42. 1. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
2. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7;
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z tym że w ramach tych zajęć:
a) nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu,
b) nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 1 godziny w tygodniu;
3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
z tym, że:
3a. Obowiązku prowadzenia zajęć w wymiarze określonym w ust. 2 pkt 2 lit. a i b nie stosuje się do dyrektora i wicedyrektora szkoły oraz nauczyciela, który obowiązki dyrektora lub wicedyrektora szkoły pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono to stanowisko, a także do nauczycieli kolegiów nauczycielskich, nauczycieli kolegiów pracowników służb społecznych, nauczycieli szkół artystycznych i nauczycieli szkół, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a.
oraz:
6. Dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który obowiązki kierownicze pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze, obniża się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć w zależności od wielkości i typu szkoły oraz warunków pracy lub zwalnia się ich od obowiązku realizacji zajęć, o których mowa w ust. 3.
Zatem czas pracy dyrektora szkoły nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo, co wcale nie oznacza, że musi to być codziennie 8 godzin. Do zajęć dyrektora należy prowadzenie zajęć (jeżeli organ prowadzący nie zwolnił go z calego pensum), realizacja zadań statutowych szkoły, samokształcenie i doskonalenie oraz zadania czysto dyrektorskie, wymienione w ustawie o systemie oświaty. W większości przypadków system pracy dyrektora przypomina system zadaniowy (nie ważne gdzie i jak - ważne, żeby zadanie było wykonane). Jednak nie do końca można to tak interpretować, bowiem przepisy nakładają na dyrektora również obowiązki związane m.in. z zapewnieniem uczniom bezpieczeństwa w trakcie zajęć czy ogólnie z kierowaniem działalnością szkoły. Dyrektor powinien być obecny w szkole w trakcie przebywania w niej uczniów. Jeżeli jednak z różnych powodów dotyczących wykonywania swoich obowiązków musi opuścić teren szkoły, nie stanowi to żadnego nadużycia, zwłaszcza w opisanym przypadku - dyrektor wychodzi ze szkoły, ale pracy nie kończy. Równie dobrze mógłby pójść do kawiarenki internetowej wysłać np. ankietę do Kuratorium Oświaty. W związku z różnorodnością zadań dyrektora szkoły nie ma fizycznej możliwości, aby przebywał on codziennie 8 godzin w szkole.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Poradnia pp , na wniosek rodzica, wydała orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego na czas nauki w szkole podstawowej z uwagi na niedowidzenie znacznego stopnia(-7d,astygmatyzm)-dla ucznia klasy Isp.
W zaleceniach: zastosować kształcenie specjalne w szkole ogólnodostępnej, chłopiec powinien korzystać z podręczników z powiększonym drukiem, uwzględniać indywidualne możliwości ucznia.
Diagnoza gotowości szkolnej, obserwacja nauczycieli przedszkola oraz diagnoza wstępna w klasie I oraz diagnoza prowadzona w ppp , wskazują, że chłopiec nie przejawia trudności w uczeniu się.Jest zdolnym, bystrym dzieckiem.Na przełomie sierpień/wrzesień, na wniosek rodzica, szkoła złożyła zamówienie na podręczniki w powiększonym druku, wg informacji ze strony MEN. Otrzymaliśmy informację zwrotną, ze zamawianych podręczników nie ma w druku powiększonym. Jednocześnie rodzice zakupili zestaw obowiązujących w klasie podręczników/ogólnodostępnych. Nie skorzystali jednak z możliwości dofinansowania z puli "wyprawka szkolna"-informowani przez szkołę o takiej możliwości.
Nauczyciele podjęli próbę kopiowania kolejnych działów podręczników, kart pracy. (?)Pedagog szkolny wskazał miejsce możliwości zakupu zeszytów dla niedowidzących.
Dziecko korzysta z dowożenia autobusem szkolnym organizowanym przez organ prowadzący szkołę (zamieszkuje ok. 0,5km od szkoły).
Kto powinien decydować o wielkości czcionki i innych ważnych parametrach,np. kontrast ?
Jakie obowiązki spoczywają na szkole? Jakie działania powinniśmy podjąć w związku z powyższym? Jakie obowiązki spoczywają na rodzicach?
Z góry dziękuję za odpowiedź oraz za dotychczasowe wskazówki.Pozdrawiam.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący, którym nie jest jednostka samorządu terytorialnego może powierzyć stanowisko dyrektora szkoły niepublicznej nauczycielowi dyplomowanemu, który nie ma kwalifikacji do nauczania w danym typie szkoły (gimnazjum)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel w dzienniku lekcyjnym może wpisywać wyniki próbnych egzaminów maturalnych w postaci uzyskanych punktów, czy skali procentowej? Próbny egzamin stanowi diagnozę przygotowania ucznia do matury.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie zagadnień, które powinny się znaleźć w uzasadnieniu i koncepcji rozwoju szkoły kandydata ubiegającego się o stanowisko dyrektora zespołu szkół (szkoła podstawowa i gimnazjum). Czy mają Państwo jakieś przykłady?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stan zdrowia ucznia nauczania indywidualnego uniemożliwia prowadzenie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych. Uczeń ma poważną chorobę zakaźną. Chcę zawiesić ucznia. Na jakiej podstawie mogę zawiesić zajęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe