Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak dostosować pracę z uczniem, który ma afazję. Proszę o przykładowy IPET. Jaka dokumentacja powinna być w szkole?
Uczeń z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją wymaga głównie indywidualnego wsparcia w zakresie form i metod pracy, odpowiedniego doboru środków i pomocy dydaktycznych, zapewnienia szczególnych warunków edukacji. Istotne z punktu widzenia dysfunkcji ucznia może być zapewnienie odpowiednich pomocy i środków dydaktycznych. Ma tu znaczenie wielkość pomocy, ciężar, możliwość manipulowania nimi lub ograniczenie ich ruchomości np.: odpowiednie dostosowanie podręcznika. Możliwe jest np.:
- zastosowanie narzędzi pisarskich z pogrubionymi uchwytami, odpowiednich nakładek na długopis, podpórek stabilizujących, itp.;
- wykorzystanie pojedynczych kartek z podręcznika zamiast całej książki, przygotowanie materiałów dla ucznia w formie najistotniejszych informacji z lekcji;
- zaznaczenie kolorem w podręczniku istotnych fragmentów;
- korzystanie z podręcznika w wersji elektronicznej;
- zastosowanie rzepów i magnesów (lub zwyczajne przyklejenie kartki) w celu stabilizacji pomocy;
- wykorzystywanie w pracy z uczniem gotowych tabel, schematów np. do uzupełnienia przez wklejenie odpowiedniego fragmentu, bez konieczności rysowania diagramów, wykresów itp.
- zastosowanie pomocy ułatwiających komunikację alternatywną i wspomagającą (zestawy symboli np. piktogramy, tablice i książki do komunikacji);
- dostosowanie miejsca pracy, tak aby uczeń mógł przyjąć prawidłową pozycję siedzącą, zwłaszcza przez dłuższy czas, bez zmęczenia;
- dostosowanie celów edukacyjno-terapeutycznych tak, by odpowiadały indywidualnym potrzebom i możliwościom ucznia;
- umożliwienie uczniowi pełnej komunikacji - zwłaszcza, gdy dziecko jest niemówiące, lub jego mowa jest znacznie zniekształcona;
- rozwijanie zainteresowań ucznia i zdobywanie przez niego doświadczeń;
- zachęcanie ucznia do podejmowania częstych interakcji społecznych i zawierania przyjaźni;
- dawanie uczniowi okazji do wykazywania się samodzielnością;
- stopniowanie trudności tak, aby nie stawiać przed uczniem zadań przekraczających jego możliwości oraz wychodzić od zadań prostych, sukcesywnie zwiększając ich stopień trudności.
W przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wymaganą dokumentacją jest przede wszystkim:
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – opracowany zgodnie ze wskazaniami § 6.1-2 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1578).
- Dziennik zajęć rewalidacyjnych
- Dziennik zajęć innych – zajęć stanowiących formę pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi w szkole.
Przykładowy IPET znajdą Państwo tutaj: https://www.nadzor-pedagogiczny.pl/ipet-dla-ucznia-z-afaza/2492
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można w uchwale rady pedagogicznej napisać: „Statut Szkoły traci moc prawną w dotychczasowym brzmieniu. Uchwala się nowy tekst jednolity”? W obowiązującym statucie jest wiele błędów - m.in. zła kolejność zapisów, więc chcemy go całkowicie zmienić. Niemożliwe jest dostosowanie statutu do aktualnego stanu prawnego poprzez wprowadzenie pojedynczych poprawek. Zmiana paragrafów
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dzieci 5-6 letnie uczęszczające do oddziału przedszkolnego, zorganizowanego w szkole, mogą korzystać ze świetlicy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy decyzja o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego jest decyzją administracyjną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor przedszkola samorządowego może brać godziny doraźne za nauczyciela przebywającego na zwolnieniu lekarskim, jeśli inni nauczyciele nie chcą brać nadgodzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 04.09.2019 r. nauczyciel nabył prawo do nagrody jubileuszowej i została mu wypłacona w tym dniu. Z dniem 01.09.2019 r. nauczyciel otrzymał dodatek za pełnienie funkcji opiekuna stażu, który został wypłacony 25.09.2019 r. z wyrównaniem od 01.09.2019 r. Naszym obowiązkiem jest wyrównanie nagrody jubileuszowej o tę kwotę opiekuna stażu. We wrześniu nauczyciel zrealizował godziny ponadwymiarowe. Czy przy wypłacaniu wyrównania nagrody jubileuszowej o składnik opiekuna stażu należy wziąć pod uwagę również średnią zrealizowanych godzin z września?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe