Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak rozumieć zamknięcie szkół z perspektywy dyrektora. Czy może przebywać w zamkniętej szkole? Co z obsługą?
W sytuacji ograniczenia działalności szkół na podstawie § 2 ust. 1 pkt 3 i § 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 410) okoliczność, że zawieszone jest prowadzenie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, nie stanowi zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy dyrektora, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Dyrektor wykonuje zadania statutowe przede wszystkim związane z kierowaniem szkołą (w tym organizacją czasu pracy pozostałych pracowników), zadania związane z przygotowaniem się do zajęć po upływie okresu zawieszenia, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym (art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215). W zależności od potrzeb dyrektor zadania te wykonuje w siedzibie szkoły lub w innym miejscu wyznaczonym przez organ prowadzący, np. w domu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 ze zm.). O zadaniach oraz o miejscu ich wykonywania przez pracowników niepedagogicznych decyduje dyrektor jako przełożony służbowy (art. 68 ust. 5 PO), co jest uzależnione z jednej strony od potrzeb szkoły, z drugiej zaś od możliwości zapewnienia pracownikom warunków bhp. Pracownikom, którzy mogą wykonywać zadania służbowe poza siedzibą szkoły, dyrektor może polecić wykonywanie pracy zdalnej na podstawie art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374). Również gdy aktualnie dla niektórych pracowników nie ma pracy, mogą pozostawać w gotowości do jej wykonywania np. w domach lub ewentualnie w siedzibie szkoły, ale to ostatnie rozwiązanie powinno być stosowane w razie przewidywanej konieczności szybkiego podjęcia pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z nowym rozporządzeniem z dniem 1 września 2015 r. wprowadza się obowiązek nauki języka obcego nowożytnego w oddziałach przedszkolnych. Rozumiem, że ma być on nauczany w obrębie 25 godzin obowiązkowych zajęć wychowania przedszkolnego. Co jeśli nauczyciel wychowania przedszkolnego nie posiada kwalifikacji do nauczania języka obcego? Rozporządzenie dopuszcza możliwość prowadzenia tych zajęć przez innego wykwalifikowanego nauczyciela, ale na jakich zasadach? Rozporządzenie nie podaje w jakim wymiarze godzinowym ma być prowadzone to nauczanie. Jak przygotować arkusz organizacyjny dla oddziału przedszkolnego z uwzględnieniem nauki języka obcego, kiedy nauczyciel prowadzący nie posiada kwalifikacji do nauczania tego języka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko w I kl. szkoły podstawowej niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym-nauczanie indywidualne,
czy może być dopisane do oddziału edukacyjno-terapeutycznego (dziennik) gdzie mamy dzieci z gimnazjum i nauczyciel z tego oddziału realizuje z nim zajęcia indywidualne, czy dziecko to powinno być dopisane do oddziału gdzie jest szkoła podstawowa, a mimo to nauczyciel inny niż pracujący w tym oddziale może realizować z nim zajęcia indywidualne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry. W związku z zapowiedziom organu prowadzącego o "totalnych" łączeniach klas mam pytanie: "Czy jest dopuszczalne łączenie 3 klas IV, V, VI (chłopcy i dziewczęta) na lekcjach wychowania fizycznego? Razem uczniów jest 25. W tych trzech klasach są uczniowie z 4 roczników. (2005, 2006, 2007, 2008)." Czy w takim wypadku są zachowane normy bezpieczeństwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytałam o zerowke na dwie zmiany. W związku z państwa odpowiedzią mam pytanie w jaki sposób mam utworzyć dwa oddziały? gdzie to zgłosic? Jest to grupa 5-6 latkow. Moze mają Państwo jakieś wzory pism? Proszę o podanie krok po kroku w jaki sposób mam to zrobić. Bardzo zależy mi na szybkiej odpowiedzi.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy z godzin przeznaczonych w ramowym planie nauczania na wychowanie fizyczne w klasach IV-VI, zgodnie z nowym rozporządzeniem można realizować w-f w formie zajęć sportowych w wymiarze 1 godziny tygodniowo dla poszczególnych klas, tj. kl.IV-VI?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe