Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak to jest z ubezpieczeniem uczniów w szkole? Powszechnie wiadomo, że jest ono nieobowiązkowe. No właśnie - nieobowiązkowe dla rodziców. Co w przypadku gdy 100% uczniów nie chce się ubezpieczać w szkole, a co najważniejsze nie jest nigdzie ubezpieczona? Czy w takiej sytuacji dyrektor szkoły musi ubezpieczyć uczniów ze środków szkolnych? No i oczywiście sakramentalne pytanie: musi, powinien, czy może? Kto o tym decyduje?
Prawo oświatowe nie nakłada takiego obowiązku na szkołę, oznacza to, że ubezpieczenie uczniów nie jest obowiązkowe.
https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2014/09/uzasadnienie_do_rozporzadzenia_-_organizowanie_przez_szkoly_turystyki_i_krajoznawstwa_3.pdf: § 1 pkt 3 rozporządzenia – zmiana polegająca na zniesieniu obligatoryjności ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków w przypadku wycieczek i imprez organizowanych w kraju. W przypadku wycieczek i imprez organizowanych przez szkołę, zgodnie z obecnie obowiązującym § 15 zmienianego rozporządzenia uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wycieczki lub imprezy zagranicznej – ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Przepisy dotyczące ubezpieczeń obowiązkowych tj. ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 392), nie ustanawiają jakichkolwiek obowiązkowych ubezpieczeń związanych z działalnością szkół i placówek oświatowych. Umowa ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków dzieci i młodzieży szkolnej powinna być zatem dobrowolną umową ubezpieczenia.W wyniku zmiany w § 15 rozporządzenia nie dochodzi do ograniczenia odpowiedzialności szkoły za skutki możliwych wypadków z udziałem uczniów. Szkoła (organ prowadzący szkołę) ponosi odpowiedzialność cywilną na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących czynów niedozwolonych. Taka odpowiedzialność istnieje niezależnie od faktu podlegania obowiązkowemu ubezpieczeniu z tytułu następstw nieszczęśliwych wypadków. Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach dyrektor szkoły odpowiada za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych jednostek (rozdział 3 tego rozporządzenia reguluje w sposób bardziej szczegółowy warunki mające służyć zachowaniu wymogów BHP przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki).
Podstawa prawna:
1. Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem Ośrodka rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczego, w którym edukacją objęci są uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ze sprzężeniami oraz z niepeł. głęboką. we wrześniu zgłosił się do nas rodzic z dzieckiem z orzeczeniem o kształceniu specjalnym z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu LEKKIM oraz autyzm. Dziecko to objęte jest wczesnym wspomaganiem prowadzonym przez naszą placówkę. Rodzic chce aby dziecko uczęszczało do nas na zajęcia w ramach wychowania przedszkolnego (ma 4 lata) z uwagi na szeroką gamę zajęć specjalistycznych, których przedszkole do którego uczęszcza nie może mu zapewnić. W związku z tym moje pytanie brzmi: Czy nasza placówka może przyjąć to dziecko do placówki skoro w orzeczeniu jest lekkie?. Funkcjonowanie dziecka jest bardzo zaburzone: niemówiące, pampersowe, karmione przez butelkę, dlatego ja najbardziej wymagające naszej specjalistycznej opieki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam,mamy ucznia w kl IV SP, który sprawia kłopoty wychowawcze. Współpraca z rodzicami jest praktycznie niemożliwa, ponieważ matka nie chce podejmować decyzji, odwleka je w czasie, pisze mnóstwo pism do wychowawcy, dyrektora, z kolejnymi uwagami. Od miesiąca nie możemy podpisać kontraktu z uczniem i matką, ponieważ wynajduje przeróżne przyczyny, aby odwlec to w czasie. Zaproponowałam rozmowę z udziałem mediatora z PZM, ale matka nie wyraziła zgody. W wyniku ciągłych ataków matki na wychowawczynię (nieuzasadnionych)jest ona bardzo znerwicowana. Czy istnieje jakikolwiek sposób, aby przenieść ucznia do szkoły rejonowej skoro nasza szkoła budzi tyle zastrzeżeń u tych Państwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel pracujący w przedszkolu, który ukończył studium nauczycielskie o specjalności pedagogika przedszkolna od września 2020 r. posiada wymagane kwalifikacje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy tematy podczas zdalnego nauczania wpisujemy do dziennika lekcyjnego papierowego? Uczennica ma nauczanie indywidualne, również zajęcia rewalidacyjne były prowadzone w domu dziewczynki, jak w chwili obecnej, czyli od 18 maja je prowadzić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia religii z dziećmi 5-6 letnimi powinny odbywać 2 razy w tygodniu po 30 minut, czy 2 razy po 60 minut? Podobne pytanie dotyczy języka angielskiego w grupie 6-latków-minimalnie 2 razy po 30 minut, czy 2 razy 60 minut?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe