Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak zbierać informacje dla organów prowadzących na temat kontroli zarządczej w szkole? Na co zwrócić uwagę gromadząc takie informacje?
Dyrektor szkoły na gruncie ogólnopolskich przepisów nie jest zobowiązany do składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej. Mimo że prawo tego nie nakazuje, samorządowe organy prowadzące często zobowiązują dyrektorów, aby wypełniali rozmaite kwestionariusze dotyczące właśnie kontroli zarządczej. Często wypełnienie takich dokumentów nastręcza sporo problemów ze względu to, iż pytania w nich zawarte nie są dostosowane do oświatowego charakteru placówki.
Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, są one tworzone z myślą o wszystkich jednostkach organizacyjnych samorządu (a więc i dla samego urzędu, i dla ośrodka pomocy społecznej, i np. dla zakładu wodociągów). Po drugie, tworzone są zazwyczaj przez urzędników, którzy nie są wyspecjalizowani w działaniach placówek oświatowych.
Kwestionariusze dotyczące kontroli zarządczej bardzo różnią się między sobą
Nie sposób podać listy odpowiedzi na pytania, które mogą zadać nasze urzędy. Kwestionariusze dotyczące kontroli zarządczej bardzo różnią się między sobą. Nie są bowiem w żaden sposób ustandaryzowane na gruncie przepisów prawa. Efekt tego jest taki, że pytania – będące efektem twórczości samorządowych urzędników – trudno odnieść do oświatowego charakteru placówki.
Przede wszystkim więc nie powinniśmy dać się przestraszyć. Następnie zaś warto odfiltrować pytania, dla których nasza szkoła nie jest właściwym adresatem. W szkole na przykład nie funkcjonuje audytor wewnętrzny. Również dyrektor, który nie ma swojej księgowości (księgowość jest prowadzona przez zewnętrzną firmę), nie będzie mógł odpowiedzieć na pytania dotyczące zasad prowadzenia rachunkowości.
W takich sytuacjach należy po prostu pisać, że dane pytanie nas „nie dotyczy”, ewentualnie można podać numer uchwały rady gminy lub miasta, na mocy której tak, a nie inaczej zorganizowano obsługę finansową naszej szkoły. Na pozostałe pytania dotyczące kontroli zarządczej dyrektor odpowiada zgodnie ze swoją wiedzą.
Podstawą do oceny dyrektora mogą być samooceny pracowników
Kontrola zarządcza jest zjawiskiem rozbudowanym i dotyczy wielu aspektów funkcjonowania szkoły. Jak zbierać informacje na temat elementów systemu kontroli zarządczej na poszczególnych stanowiskach?
Tu powraca kwestia samooceny, będącej częścią kontroli zarządczej. Ostatecznie powinien dokonać jej dyrektor, więc można przypuszczać, że oceni on stan funkcjonowania kontroli jako prawidłowy.
Podstawą do oceny dyrektora mogą być jednak samooceny poszczególnych pracowników. Komunikat Ministra Finansów nr 23 z 16 grudnia 2009 r. zawierający szereg wytycznych dotyczących prowadzania kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych również zwraca uwagę na dokonywanie samooceny przez pracowników, zalecając jej przeprowadzanie co najmniej raz w ciągu roku.
Należy pamiętać, że stwierdzenie takie nie jest wiążącym prawem, lecz tylko sugestią. To, czy weźmiemy ją pod uwagę, powinno być uzależnione od charakteru naszej jednostki.
Samoocena w formie ankiet ma znaczenie w dużych jednostkach
W innym dokumencie Ministra Finansów dotyczącym kontroli zarządczej, w Komunikacie nr 3 z 16 lutego 2011 r., możemy znaleźć zapis, że samoocena dokonywana poprzez ankietowanie pracowników ma szczególne znaczenie „w stosunkowo dużej jednostce lub gdy pracownicy są rozproszeni w różnych lokalizacjach”.
Nikt zatem nie może mieć do dyrektora małej szkoły pretensji, jeśli stwierdzi on, że nie będzie przeprowadzał ankiet samooceny stanu kontroli zarządczej wśród pracowników, bo niezbędną wiedzę jest w stanie pozyskać w sposób bardziej bezpośredni.
Warto zbierać informacje o stanie kontroli zarządczej od pracowników
Jednak mimo braku prawnego obowiązku dokumentowanie zbierania informacji na temat stanu kontroli zarządczej od pracowników w szkole może mieć wiele zalet. Zwłaszcza jeśli pytania skonstruowane z myślą o urzędach zastąpimy zagadnieniami dostosowanymi do charakteru naszej jednostki.
Właściwe zaadaptowanie pytań do danego stanowiska uwiarygodni uzyskaną wiedzę i uczyni ją dużo bardziej użyteczną w bieżącym zarządzaniu szkołą – co jest podstawowym celem całej kontroli zarządczej.
Warto przypomnieć, że tego rodzaju ankiety powinny być źródłem informacji tylko dla kierownictwa szkoły. Na gruncie obowiązujących przepisów nie ma bowiem żadnych podstaw, aby przedstawiciele organu prowadzącego pozyskiwali wiedzę o stanie kontroli zarządczej od szeregowych pracowników, np. z wypełnianych przez nich ankiet.
Na niektóre pytania może odpowiedzieć tylko dyrektor
Informacje od pracowników powinny pomóc dyrektorowi w opracowaniu informacji o stanie kontroli zarządczej. Nie ma się jednak co łudzić – pozostanie zapewne wiele zagadnień, na temat których wiedzą dysponuje tylko dyrektor. Nawet przy najsprawniejszym systemie delegowania zadań i uprawnień dyrektor zaangażowany jest w tak wiele procesów, że na część pytań może odpowiedzieć tylko on.
Skoro – z powodu braku ustandaryzowanych pytań – nie da się podać konkretnych rozwiązań, pozostaje tylko podpowiedzieć, że zdecydowanie warto w takich kwestionariuszach wykorzystać te typowo oświatowe aspekty funkcjonowania szkoły.
Nie ma najmniejszych przeciwwskazań, aby przy okazji pytań o stan kontroli zarządczej chwalić się nadzorem pedagogicznym, a np. przy okazji pytań dotyczących komunikacji wewnętrznej wspomnieć o posiedzeniach rady pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel przebywał na zwolnieniu lekarskim od 17 sierpnia 2018 r.
Od 15 lutego do 14 lipca 2019 r. przebywał na świadczeniu rehabilitacyjnym. Czy przysługuje mu urlop uzupełniający?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Osoba, która kilkanaście lat temu zwolniła się i przeszła na świadczenia po zmarłym mążu teraz złożyła wniosek o objęcie jej świadzczeniami ZFŚS. Jej ostatnim zakładem pracy było przedszkole, które teraz jest z zespole szkół, do którekgo złożyła podanie. Czy szkoła ma obowiązek objąć taką osobę świadczniami?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie czy nauczycielowi przedszkola publicznego pracującemu 8 godzin tj. 7.30-15.30 w dniu festynu rodzinnego 17-19 przysługuje dodatkowe wynagrodzenie za nadgodziny lub inny dzień wolny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak wyrównać różnice programowe u ucznia, który przyszedł do klasy III gimnazjum w styczniu z innej placówki i nie zrealizował minimalnego wymiaru godzin przeznaczonych na realizację: poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
w 3-letnim okresie nauczania z – plastyki, WOS-u, zaj. artystycznych , z informatyki. 1. Plastyka – na minimum 30 godz.- nie zrealizował ani jednej godziny; 2. WOS – na minimum 65 godz. /2 lata,/ realizował w kl. II i I półroczu kl. III /1,5 roku nauki /U nas WOS realizujemy w kl. I i II, w III nie realizujemy; 3. Zaj artystyczne – na minimum 65 godz. /2 lata/ zrealizował połowę /w kl. II/ W kl. III nie realizował. U nas realizujemy przedmiot w kl. II i III.; 4. Informatyka – na minimum 65 godz. /2 lata/ zrealizował połowę /w kl. I/ W kl. III realizował przedmiot w I sem. U nas realizujemy przedmiot w kl. I i II.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Organem prowadzącym naszą szkołę jest Stowarzyszenie. Od 1 września 2015r. przyjęliśmy do oddziału przedszkolnego chłopca posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jest to dziecko z upośledzeniem w stopniu znacznym. Urząd gminy twierdzi, że zwiększoną subwencję możemy otrzymać dopiero od 1 stycznia 2O16r. Czy jednak powinniśmy ją otrzymywać od 1 IX 2015r?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe