Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje ma posiadać nauczyciel wspomagający dla dziecka z zespołem Aspergera w szkole podstawowej, jeśli rodzice przynieśli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka z powodu zespołu Aspergera. Czy w przedszkolu obowiązują te same kwalifikacje?
Zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 w ogólnodostępnej szkole i przedszkolu, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów, w zależności od treści zaleceń. Przepisy ściśle nie określają specjalizacji takiego nauczyciela, dlatego odnośnie poziomu wykształcenia stosuje się § 3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm., zgodnie z którymi do prowadzenia zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej wymagany jest co najmniej stopień licencjata z pedagogiki specjalnej oraz zalecane jest zrealizowanie na studiach zajęć np. z rehabilitacji, terapii lub edukacji osób z autyzmem lub ukończenie na studiach wyższych specjalizacji obejmującej tę tematykę lub podyplomowych dotyczących pracy z dziećmi z autyzmem..
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie są zasady podpisywania dokumentów przez osobę zastępująca dyrektora w czasie jego nieobecności. Chodzi o zastępcę społecznego, mającego upoważnienie organu prowadzącego do zastępowania dyrektora. Czy może on używać pieczątki dyrektora i podpisywać dokumenty swoim imieniem i nazwiskiem, poprzedzając podpis sformułowanie " z up." ?
- Czy nauczyciel biologii (pełne kwalifikacje) w nowym systemie edukacyjnym będzie mógł uczyć "bloku" - przyroda w szkole ponadgimnazjalnej?
- Wymiar obowiązkowych zajęć dydaktycznych dyrektora szkoły wynosi 6/18. W jaki sposób obliczyć wymiar czasu pracy dla dyrektora, który wykonywać będzie obowiązki nauczyciela bibliotekarza?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik pracujący w pełnym wymiarze czasu pracy w dostarczył orzeczenie o niepełnosprawności umiarkowanej z dniem 1.04.2021 r. W związku z faktem, iż pracujemy w równoważnym systemie czasu pracy i w różnych dniach pracujemy w różnych godzinach pracy (pon. 9 godz., wt.–czw. 8 godz., pt. 7 godz.), urlop jest rozliczany w godzinach. Z poprzedniego roku pracownikowi pozostało 117 godzin pracy. W związku z powyższym dokonałam obliczeń urlopu przysługującego na 2021 rok. Tzn. 117 godz. z poprzedniego roku + urlop naliczony za okres od stycznia do marca 2021 (jeszcze wtedy wymiar czasu pracy 8-godzinny): 26/12*3 = 6,5 * 8 godz., czyli 52 godz. + okres od kwietnia do grudnia 2021 26/12*9 = 19,5 * 7 godz., czyli 136,5 godz. Razem: 52 + 136,5 = 188,5 godz. + urlop z poprzedniego roku, tzn. 188,5 + 117 = 305,5 godz. 305,5/7 godz. = 43 dni i 4,5 godz. urlopu 7-godzinnego. Urlop nie został zaokrąglony do pełnych dni, ponieważ zaokrągleń dokonujemy tylko w wybranych przypadkach, tzn. dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy (art. 154 § 2) oraz w momencie ustania stosunku pracy u dotychczasowego pracodawcy i nawiązania takiego stosunku u kolejnego pracodawcy w tym samym miesiącu kalendarzowym (art. 1552a § 3). Nasz pracownik zatrudniony jest na czas nieokreślony, w pełnym wymiarze czasu pracy. W tym przypadku zasada zaokrąglenia urlopu wypoczynkowego nie ma zastosowania. Proszę o interpretację, czy ww. sposób obliczenia urlopu dla pracownika jest poprawny.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak napisać informację dla pracowników o przekształceniu szkoły w zespół szkolno-przedszkolny?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe