Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel w szkole ogólnodostępnej, aby mógł realizować zajęcia rozwijające z dyspozycji dyrektora z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym?
Podstawą realizowania zajęć rozwijających jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639). Ramowe plany nauczania określają tygodniowy wymiar godzin dla uczniów poszczególnych klas w danym typie szkoły przeznaczony na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz tygodniowy wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczonych m.in na zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów. Zajęcia te są kierowane do ogółu uczniów. Przykładowymi zajęciami rozwijającymi zainteresowania i uzdolnienia uczniów mogą być na przykład koła zainteresowań, kluby naukowe, zajęcia sportowe, rekreacyjne, artystyczne, rozwijające zainteresowania – szachy, filmy, gry planszowe. Do prowadzenia tych zajęć nie wymaga się posiadania specjalistycznych kwalifikacji poza ogólnymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 z późn. zm.). Zajęcia te mogą prowadzić nauczyciele, wychowawcy i specjaliści posiadający odpowiednie kwalifikacje do rodzaju zajęć. Mając na względzie fakt, że w szkole ogólnodostępnej nie ma obowiązku posiadania przez nauczycieli kwalifikacji umożliwiających pracę z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie, to do prowadzenia tych zajęć też nie wymaga się szczegółowych kwalifikacji.
Podkreślenia wymaga, że w ramach zajęć będących w dyspozycji dyrektora nie realizuje sie innych celów: np. nie udziela się pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym nie prowadzi się zajęć z rewalidacji. Zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280) w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć rozwijających umiejętności uczenia się. Są to zatem odmienne zajęcia. Na marginesie należy dodać, że do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi z uwagi na niepełnosprawność intelektualną konieczne jest posiadanie kwalifikacji z zakresu oligofrenopedagogiki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak obliczyć godziny karciane nauczycielowi, który zatrudniony jest na 15/30 w bibliotece i 4/18 jako nauczyciel historii.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy uczeń nieklasyfikowany na I półrocze roku szkolnego musi przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych, aby mieć możliwość uzyskania promocji do następnej klasy (oczywiście w sytuacji, gdy w II półroczu uzyska pozytywne oceny). 2. Czy uczeń nieklasyfikowany ze wszystkich przedmiotów na I półrocze powinien uzyskać klasyfikacyjną ocenę z zachowania?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Mam zapytanie odnośnie prowadzenia dokumentacji. Czy w dzienniku zajęć, jeśli nauczyciel jest na L4 powinien widnieć jego podpis? Dziennik jest dokumentem, w którym potwierdza się realizację zajęć w danym dniu, w tym poniekąd obecność nauczyciela w tym dniu w pracy (poza ewidencją czasu pracy i obecności). Nie można ich realizować, jeśli nauczyciel pozostaje na L4 zatem czy w tym dniu powinien widnieć podpis? Podobnie z urlopem wypoczynkowym - nauczyciel nie jest wtedy obecny w pracy.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w kwestii polonistycznej. Na obserwowanej lekcji uczeń napisał: "W 52. minucie padł gol, którego strzelił Błaszczykowski". Nauczyciel skarcił ucznia za błąd i kazał poprawić na "..., który strzelił Błaszczykowski" . Nie jestem polonistą, jak powinno być poprawnie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W związku z rozporządzeniem z dnia 29 czerwca 2017r.w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania-fizycznego proszę o interpretację czy nadal można prowadzić 4 lekcje wf w formie klasowo lekcyjnej mając na względzie § 1. ust 2 czy jednak obowiązkowo muszą odbywać się też w formie do wyboru i które klasy to obejmuje w roku 2017/18?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe