Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie warunki muszą spełnić studia podyplomowe, aby dawały prawo do nauczania przedmiotu? Nauczyciel dyplomowany, polonista ukończył studia podyplomowe z informatyki. W wykazie zajęć tych studiów nie ma dydaktyki informatyki. Czy ma prawo do nauczania tego przedmiotu?
Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Zgodnie z jego zapisami, przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela na studiach podyplomowych może być prowadzone m.in. w zakresie przygotowania do nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenia zajęć). Rozporządzenie określa to jako 4 moduł kształcenia oraz zawiera jego charakterystykę (obowiązkowe elementy):
1. Przygotowanie merytoryczne obejmuje kształcenie w zakresie niezbędnym do realizacji treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie danego przedmiotu (rodzaju zajęć) i etapu edukacyjnego lub etapów edukacyjnych albo w podstawie programowej kształcenia w zawodzie. Efekty kształcenia w tym zakresie, po uwzględnieniu przygotowania uzyskanego w wyniku wcześniej ukończonych studiów, powinny być takie same jak dla modułu 1.
2. Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) obejmuje przygotowanie w zakresie dydaktyki (metodyki nauczania) określonego przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.
3. Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) przedmiotu (rodzaju zajęć) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Praktyka odbywa się równolegle z realizacją komponentu 2 tego modułu. Praktyka odbywa się, w zależności od etapu edukacyjnego, którego dotyczy kształcenie, w szkole lub placówce realizującej kształcenie na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.
Komponenty modułu powinny stanowić integralną całość zaprojektowaną tak, aby wiedza teoretyczna stanowiła podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel od kilku miesięcy choruje, w październiku 2017 r. z góry otrzymał wynagrodzenie za ten miesiąc, po czym dostarczył zwolnienie stwierdzające niezdolność do pracy od 02.10. Później były kolejne zwolnienia. Ostatnie przedłożone zwolnienie dotyczy całego lutego. Czy w marcu będziemy mogli potrącić pracownikowi nadpłacone mu wynagrodzenie (nienależne za czas choroby)? Czy musi on wyrazić na to zgodę na piśmie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak dokonać zatrudnienia nowego nauczyciela religii na podstawie przeniesienia z innej szkoły (nauczyciel dyplomowany zatrudniony w niepełnym wymiarze)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałam pozwolenie na zatrudnienie asystenta nauczyciela w wymiarze 1/2 etatu tj. 20 godzin tygodniowo.
Proszę o odpowiedź:
- co z praca w ferie,
- czy mogę mu zlecać zastępstwa doraźne w klasach I -III,
- jak obliczać urlop.
Mam kłopot bo nie wiem czy traktować go jak nauczyciela, czy jak pracownika samorządowego.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy zmiany warunków zatrudnienia, a mianowicie: Nauczyciel do tej pory pracował w wymiarze 19/18 ucząc przyrody, od września 2014 niestety mógł otrzymać tylko 17/18, ale dostał 4 godziny świetlicy. Czy powinna być zawarta nowa umowa, czy może aneks do umowy i jak taki dokument powinien wyglądać?
Druga część dotyczy nauczyciela, który ma zatrudnienie 18/18,ale dostał godziny świetlicy. Czy w tym przypadku należy także zmienić warunki zatrudnienia? Czy zastosować aneks do umowy i godziny świetlicy liczyć jako nadgodziny z pensum uśrednionego (łączonego)? Jak prawidłowo uporządkować dokumentację kadrową w tych przypadkach?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przesłanie wzoru rozwiązania stosunku pracy za porozumieniem stron na wniosek nauczyciela mianowanego.
Pani przebywa na urlopie rodzicielskim do dnia 14.08.2019 r.
Czy ma dostać też urlop wypoczynkowy? Na swój wniosek nie jest przewidziana w projekcie na rok szkolny 2019/2020.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe