Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zmiany powinnam zawrzeć w Statucie przedszkola zgodnie z art. 322 ust.1 z 14 grudnia 2016?
Jeżeli do dnia 30 listopada 2017 r. nie został znowelizowany dotychczasowy statut przedszkola, a zawierał regulacje sprzeczne z ustawą PO i wydanymi na jej podstawie przepisami wykonawczymi, statut ten stracił moc i konieczne jest nadanie przedszkolu nowego statutu, ponieważ od dnia 1 grudnia 2017 r. przedszkole działa bez statutu (art. 322 ust. 1 PWuPO). Jeśli natomiast statut przed reformą oświaty nie zawierał (i w konsekwencji nadal nie zawiera) postanowień sprzecznych z nowymi regulacjami, nie ma potrzeby jego nowelizacji. W szczególności konieczne jest zwrócenie uwagi, aby statut regulował wszystkie zagadnienia wymienione w art. 102 ust. 1 PO, a w szczególności:
1) cele i zadania przedszkola – w tym w zakresie: udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
2) sposób realizacji zadań przedszkola – powinien wymieniać wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka oraz rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole (z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności dziecka), w tym z jakich pomieszczeń i obiektów będą korzystać dzieci w zakresie realizacji zadań statutowych (art. 108 PO);
3) sposób sprawowania opieki nad dziećmi – w czasie zajęć w przedszkolu i poza nim;
4) przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola – w sposób gwarantujący dzieciom bezpieczeństwo;
5) współdziałanie z rodzicami – należy uregulować sposób i częstotliwość wszystkich kontaktów, nie tylko zaplanowanych spotkań;
6) organy przedszkola – należy uzupełnić kompetencje dyrektora w zakresie współpracy z osobami sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi (art. 68 ust. 1 pkt 11 PO), określić tryb wyboru członków rady przedszkola (art. 81 ust. 6 PO), określić sposób rozwiązywania sporów między organami;
7) organizacja przedszkola – należy wprowadzić zapisy dotyczące organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (o ile przedszkole je realizuje) oraz organizacji kształcenia specjalnego w sposób zgodny z nowymi przepisami wykonawczymi do ustawy PO;
8) czas pracy przedszkola – można zawrzeć postanowienia o trybie ustalania przerw w działalności przedszkola przez organ prowadzący (na wspólny wniosek dyrektora i rady przedszkola, a w razie jej braku - przez dyrektora i radę rodziców);
9) zakres obowiązków nauczycieli i innych pracowników – powinien regulować zagadnienia wymienione w art. 102 ust. 1 pkt 12 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel w chwili obecnej (od połowy marca do 8 czerwca) przebywa na zwolnieniu lekarskim. Lekarz prowadzący zaleca dłuższe leczenie, nauczyciel rozważa więc skorzystanie z urlopu dla poratowania zdrowia. Nauczyciel w dniu 01.09.2007 r. został zatrudniony na 9/18 etatu na czas nieokreślony w szkole podstawowej, z dniem 01.09.2019 r. został przeniesiony do nowej szkoły podstawowej (ze względu na przekształcenie szkół w naszej miejscowości). W roku szkolnym 2021/2022, od 1 września otrzymał zatrudnienie w wymiarze 15/19 etatu, kilka dni później, w związku z zastępowaniem nieobecnego nauczyciela, zwiększono etat do pełnego wymiaru (20/20 etatu). Od 1 lipca przywrócone zostanie 15/19 etatu. Czy temu nauczycielowi przysługuje prawo do urlopu dla poratowania zdrowia? Z jaką datą mógłby skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia? Czy w czerwcu będąc zatrudnionym w pełnym wymiarze (z korzyścią dla nauczyciela), czy pod koniec sierpnia mając 15/19 etatu lub w dniu 01.09.2022 r. mając zaplanowane 10/19 etatu (z korzyścią dla szkoły i gminy)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Potrzebuję podstawy prawnej do uchwały w sprawie opinii projektu aktu założycielskiego w celu utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Matka jednego z uczniów klasy I szkoły podstawowej złożyła do dyrektora szkoły wniosek o kontynuowanie nauki przez jej dziecko z nowym rokiem szkolnym w klasie I. Obecnie decyzję swoją zmieniła i jednak chce, aby jej dziecko podlegało klasyfikacji rocznej. Czy może zmienić zdanie, czy ma do tego prawo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy stowarzyszenie lub dyrektor szkoły musi zasięgać opinii rady pedagogicznej, związków zawodowych, kuratorium oświaty przed zatwierdzeniem arkusza organizacyjnego na rok 2017/2018, jeśli jest to szkoła prowadzona przez stowarzyszenie i jest szkołą publiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy realizacji podstawy programowej w liceum niepublicznym (z uprawnieniami szkół publicznych) w oddziale po szkole podstawowej. W szkole jest jeden odział. Młodzież po szkole podstawowej (z tego oddziału) wybiera przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym. Wszyscy obowiązkowo realizują język angielski na poziomie rozszerzonym i jeden przedmiot do wyboru: biologię lub historię lub polski lub matematykę. Pytanie dotyczy sposobu realizacji tych przedmiotów. Czy istnieje możliwość, aby cała grupa (ci, którzy realizują np. biologię na poziomie rozszerzonym i reszta oddziału) mieli wspólnie jedną godzinę biologii realizowanej na poziomie podstawowym, a pozostałe 2 godziny realizują tylko te osoby, które wybrały biologię rozszerzoną? Analogicznie z pozostałymi przedmiotami. Razem godziny z podstawy osobno godziny rozszerzone. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to jaka jest podstawa prawna?
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. 2012, poz. 204), w załączniku 12 do tego rozporządzenia określono Ramowy Plan Nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego dla dorosłych.
Zgodnie z powyższym załącznikiem, przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w semestrach I–VI równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym. Tym samym istnieje możliwość realizacji tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu.
Natomiast przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym. Tym samym nie ma możliwości realizacji nauczania tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu, albowiem przepisy w pierwszej kolejności nakładają obowiązek zrealizowania programu na poziomie podstawowym.
Odpowiedz eksperta dotyczyła oddziału po szkole gimnazjalnej, kiedy faktycznie niektóre przedmioty na poziomie rozszerzonym można było realizować dopiero od klasy 2 po zakończonym poziomie podstawowym. Moje pytanie dotyczyło oddziału po szkole podstawowej kiedy poziom podstawowy np z biologii realizowany jest przez 3 lata. Bardzo proszę o odpowiedz na moje pytanie dla nowej , nowej pp
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe