Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jako dyrektor przedszkola niepublicznego zwracam się z zapytaniem. Czy na dziecko 6-letnie spełniające obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego przysługuje taka sama czy może wyższa kwota dotacji niż na dzieci młodsze (od 2,5-5)? Mam również pytanie dotyczące podatku od nieruchomości. Budynek, w którym znajduje się przedszkole jest własnością moją i męża. Całość budynku jest wykorzystywana do celów związanych z działalnością przedszkola, nie dzieje się tutaj nic innego. Budynek ma w sumie 300 m2 powierzchni. Urząd Gminy oczekuje zapłaty podatku od połowy budynku, czyli za 150 m, ponieważ w połowie budynek jest własnością męża, który nie ma nic wspólnego z działalnością przedszkola. Ja jako dyrektor przedszkola i właściciel zostałam zwolniona, ale tylko w połowie. Chcę zaznaczyć, że nie wynajmuję budynku od męża na potrzeby prowadzenia działalności. Czy takie podejście Urzędu Gminy jest słuszne? Z tego, co mi wiadomo placówki oświatowe ze względu na prowadzoną działalność są zwolnione z podatku od nieruchomości. Chcę zaznaczyć, że do roku 2020 tego podatku nie płaciłam, ponieważ Urząd tego nie wymagał.
proszę o informację w tej sprawie.
Na dziecko spełniające obowiązek rocznego wychowania przedszkolnego nie przysługuje dotacja wyższa niż na młodsze dzieci, ponieważ na każdego przedszkolaka jest ona naliczana w wysokości podstawowej kwoty dotacji, zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 17.
Ze zwolnienia od podatku od nieruchomości korzysta jedynie osoba fizyczna prowadząca niepubliczne przedszkole, ponieważ ma ono charakter podmiotowy, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1170). W orzecznictwie podkreśla się, że zwolnienie to nie dotyczy innych osób, w tym współwłaściciela nieruchomości nieprowadzącego jednostki oświatowej - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 kwietnia 2009 r. (II FSK 41/08) oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 września 2017 r. (II FSK 1088/17). Z tego względu zasadne jest twierdzenie urzędu gminy, że drugi małżonek posiadający udział wynoszący ½ we współwłasności nieruchomości z tego zwolnienia nie korzysta, ponieważ nie jest organem prowadzącym niepubliczne przedszkole. Nie ma więc znaczenia okoliczność, że cała nieruchomość jest wykorzystywana na cele oświatowe.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam zapytanie dotyczące rozporządzenia o indywidualnym nauczaniu. Uczeń posiada orzeczenie wydane ze względu na stan zdrowia uniemożliwiający uczęszczanie do szkoły. Czy dyrektor może takiemu uczniowi zapewnić w jakiś sposób kontakt z rówieśnikami, czy forma orzeczenia to wyklucza? Czy taki uczeń może brać udział w uroczystościach, konkursach, spotkaniach klasowych w celu utrzymania relacji z klasą, rówieśnikami? W art. 10 pkt. 2 jest zapis, że "Dyrektor szkoły, uwzględniając aktualny stan zdrowia ucznia oraz wnioski nauczycieli z obserwacji, o której mowa w ust. 1, w uzgodnieniu z rodzicami ucznia albo z pełnoletnim uczniem, podejmuje działania umożliwiające kontakt ucznia objętego indywidualnym nauczaniem z uczniami w oddziale szkolnym". W tym samym artykule pkt. 3 już mówi o tym, że jest to możliwe tylko jeśli stan zdrowia ucznia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły tj: "W jaki sposób zatem zapewnić uczniowi, którego stan zdrowia uniemożliwia uczęszczanie do szkoły możliwość podtrzymywania relacji, uczestnictwa w konkursach albo uroczystościach?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy właściciel, który jest jednocześnie dyrektorem przedszkola sprawującym nadzór pedagogiczny może oprócz pensji pobierać wynagrodzenie za prowadzone zajęcia specjalistyczne (logopedia, SI itp)?
Proszę o odpowiedź w myśl przepisów regulujących z dniem 1 stycznia 2018 r.
Pragnę dodać, że jest to przedszkole integracyjno-terapeutyczne i prowadzone są zajęcia w ramach PPP oraz WWRD.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń realizuje obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego- ma zaleconą psychoterapię, terapię rodzinną. Z naszych ustaleń wynika, że żadna z nich się nie odbywa. Jest ogromny problem z realizacją zajęć, ponieważ uczeń zamyka się w łazience albo leży w łóżku. Ponieważ z wielu przedmiotów nie mógł zostać sklasyfikowany - z uwagi na jego specyficzną sytuację - wydłużony został termin klasyfikacji do końca sierpnia. Nauczyciele przygotowali dostosowane zagadnienia, dyrektor przydzielił dodatkowe godziny na omówienie kwestii związanych z egzaminem, udzielono uczniowi informacji, że na egzaminie otrzyma również pomoc nauczyciela. Dyrektor spotkał się z matką ucznia, przedstawił ustalenia RP- z uwagi na przerwaną terapię (matka stwierdziła, że podczas wakacji nie będzie potrzebna) do ucznia skierowano psychologa szkolnego w celu pracy nad motywacją, udzielenia mu wsparcia i pomocy. Psychologowi udało się spotkać raz z uczniem, w czasie kolejnych wizyt uczeń przebywał w łazience. Matka twierdzi, iż uczeń jest przytłoczony ilością materiału- mimo, że nauczyciele, przyjmując za priorytet zdrowie ucznia, przygotowali najprostsze pytanie i zadania, te konkretnie lub tego typu, które będą na egzaminie. Z naszych ustaleń wynika, że uczeń popołudniu spotyka się z kolegami, jeździ na motorze. Matka wycofuje się z kontaktów ze szkołą, unika rozmów, nie odbiera telefonów. Dyrektor na 1 lipca wyznaczył spotkanie zespołu nauczycieli uczących z matką i ze specjalistami, którzy ewentualnie pracują z dzieckiem lub rodziną, i których matka może na to spotkanie zaprosić w celu podsumowania efektów pracy, ustalenia terminów egzaminów klasyfikacyjnych. Uczeń ma bardzo dużo nieobecności, nauczanie indywidualne jest od maja i nie jest realizowane w sposób oczekiwany- jeśli lekcje się odbywają, uczeń nie jest przygotowany, mimo wszelkiej przychylności szkoły i starań o zabezpieczenie dobra dziecka, może się okazać, iż na egzaminie nie będzie żadnej podstawy do ocen pozytywnych, lub uczeń, np. zamknie się w jakimś pokoju i egzamin nie będzie mógł zostać przeprowadzony. Czy poza skierowaniem sprawy do Sądu Rodzinnego jest inne rozwiązanie tej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie to są uzasadnione przypadki, kiedy można przyjąć do przedszkola dziecko 2 i pół letnie? Poproszę o przepisy prawne.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uśrednianie etatu nauczyciela. Jak należy uśrednić etat nauczyciela, który pracuje na 18/18 + 2/22?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe