Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem szkoły ponadgimnazjalnej. Od września tego roku szkolnego organ prowadzący polecił mi przyjąć 6 uczniów z Ukrainy. Uczniowie Ci niepełnoletni przebywają na terenie naszego kraju bez rodziców ,nie mają statusu ani uchodźców ani bliżej określonego statusu. Przyjąłem do LO ale mam wątpliwości czy jest to zgodne z prawem. Mój organ prowadzący milczy. Czy oni czyli organ nie powinni mi dać jakiejś podstawy lokalnego prawa co do zasadności realizacji przez tych Ukraińskich uczniów obowiązku nauki. Ponadto uczniowie są niepełnoletni i kto na terenie Polski pełni wobec nich rolę opiekuna prawnego. Jest na razie dobrze bo nic się złego nie stało, ale co w przypadku choroby czy wypadku. Proszę o wykładnie prawną. Zakłopotany dyrektor
Poniżej cytujemy wyjaśnienie MEN w tej sprawie.
Niezależnie od procedury przyjęcia cudzoziemców, wg mojej opinii należy zwrócić się pisemnie do organu prowadzącego z zapytaniem o szczegóły dotyczące pełnienia opieki prawnej nad cudzoziemcami, adresu zamieszkania i szkoły, którą należy powiadomić o spełnianiu obowiązku szkolnego lub nauki. Szkoła musi posiadać takie informacje dla zapewnienia właściwej opieki nad uczniami w zakresie ustalonym ustawą oraz właściwego jej funkcjonowania.
Wyjaśnienie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 8 września 2010 r. w sprawie podstaw prawnych przyjmowania do polskich szkół publicznych obywateli polskich powracających z zagranicy i cudzoziemców (źródło: strona internetowa MEN)
Przyjmowanie cudzoziemców do szkół publicznych
Zgodnie z § 2 ust. 1 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia cudzoziemcy przyjmowani są:
1) do publicznych przedszkoli, klas pierwszych szkół podstawowych i do szkół artystycznych na warunkach i w trybie dotyczących obywateli polskich;
2) do klas II-VI publicznych szkół podstawowych oraz do publicznych gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek na podstawie:
a) świadectwa lub innego dokumentu stwierdzającego ukończenie za granicą szkoły lub kolejnego etapu edukacji, uznanego - zgodnie z odrębnymi przepisami - za równorzędne polskiemu świadectwu ukończenia odpowiedniej szkoły lub świadectwu dojrzałości, lub
b) świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu wydanego przez szkołę za granicą, potwierdzającego uczęszczanie przez cudzoziemca do szkoły za granicą i wskazującego klasę lub etap edukacji, który cudzoziemiec ukończył w szkole za granicą, oraz dokumentu potwierdzającego sumę lat nauki szkolnej cudzoziemca.
W przypadku, gdy cudzoziemiec nie może przedłożyć wymienionych dokumentów, zostaje przyjęty i zakwalifikowany do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej. Rozmowę kwalifikacyjną przeprowadza dyrektor szkoły.
Oznacza to, że dyrektor szkoły przyjmuje cudzoziemca na podstawie znostryfikowanego świadectwa wówczas, gdy cudzoziemiec z własnej inicjatywy wcześniej wystąpił do kuratora oświaty o nostryfikację i aktualnie posiada taki znostryfikowany dokument.
Jeżeli cudzoziemiec nie posiada nostryfikowanego świadectwa zagranicznego, podstawą przyjęcia go do polskiej szkoły publicznej jest świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument wydany przez szkołę za granicą oraz dokument potwierdzający sumę lat nauki szkolnej, a w przypadku braku takich dokumentów - rozmowa kwalifikacyjna.
Podsumowując - osoba będąca obywatelem polskim albo cudzoziemcem, zainteresowana kontynuacją nauki w polskim systemie oświaty, powinna być przyjęta do polskiej szkoły publicznej bez zobowiązywania jej do uzyskania nostryfikacji świadectwa uzyskanego za granicą na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2006 r. w sprawie nostryfikacji świadectw szkolnych i świadectw maturalnych uzyskanych za granicą.
Wspomniane rozporządzenie umożliwia porównanie wykształcenia uzyskanego za granicą z ukończeniem odpowiedniego typu szkoły publicznej w Polsce. Możliwe jest potwierdzenie tego przez kuratora w zaświadczeniu o nostryfikacji. Procedura nostryfikacji jest wszczynana na wniosek zainteresowanej osoby i ma charakter fakultatywny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytania dotyczące ucznia z Ukrainy:
1. W jaki sposób zapoznać rodzica dziecka ukraińskiego z dokumentami szkolnymi jeśli rodzic nie zna języka polskiego? Czy dokumenty powinny być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego?
2. Czy dziecko będące na Ukrainie uczniem klasy I można zapisać do oddziału przedszkolnego, jeśli rodzic/opiekun wyraża na to zgodę? Nadmieniam, że nie ma już miejsca w oddziale przygotowawczym, a dziecko nie zna języka polskiego.
3. Czy pomoc nauczyciela dla dzieci z Ukrainy mająca przygotowanie pedagogiczne może samodzielnie sprawować opiekę w świetlicy nad dziećmi z Ukrainy i pozostałymi uczniami przebywającymi w świetlicy – do 29 uczniów?
4. Na jakiej podstawie zaliczać uczniom klasy VIII różnice programowe (technika, plastyka, muzyka)? Uczennice nie mają żadnych dokumentów potwierdzających naukę, matka zdecydowała o zapisaniu ich do klasy VIII ogólnodostępnej (na Ukrainie chodziłyby do IX klasy).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź - Oto nasza sytuacja. Szkoła od 4 lat prowadzona jest przez stowarzyszenie. Przekazanie szkoły stowarzyszeniu nastąpiło na mocy umowy zawartej z gminą. Rok wcześniej stowarzyszenie rozpoczęło prowadzenie niepublicznego punktu przedszkolnego przy w/w szkole. Na ten cel stowarzyszenie otrzymuje 63% wydatków ponoszonych przez gminę na prowadzenie publicznego wychowania przedszkolnego. W chwili obecnej gmina podpisała umowę z urzędem marszałkowskim, że w ramach realizowanego projektu otrzyma środki na modernizację infrastruktury przedszkolnej. Związana jest z tym konieczność utrzymania publicznej formy wychowania przedszkolnego również w naszej placówce. Nasze pytania dotyczą na jakich zasadach powinno wyglądać przekazanie prowadzenia publicznej formy wychowania przedszkolnego stowarzyszeniu?.Czy gmina powinna podjąć uchwałę o utworzeniu publicznego punktu przedszkolnego? Czy stowarzyszenie , w przypadku przejęcia prowadzenia publicznego punktu przedszkolnego powinno zawiesić prowadzenie punktu niepublicznego? Jaką wysokość dotacji powinno otrzymywać stowarzyszenie w przypadku przejęcia od gminy prowadzenia publicznego punktu przedszkolnego funkcjonującego ponad 5 godzin dziennie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Matka ucznia z orzeczeniem o ADHD twierdzi, że na wyproszenie jej dziecka z klasy przez nauczyciela, gdy bije innych i używa wulgaryzmów potrzebna jest zgoda rodzica. Wyproszenie dziecka z sali ma na celu zapobiegnięcie możliwym niebezpiecznym skutkom jego zachowania wobec innych. Jest stosowane wobec wszystkich uczniów przejawiających zachowania agresywne. Dziecko wyproszone z klasy pozostaje pod opieką drugiego nauczyciela. Matka twierdzi, że do wyproszenia dziecka potrzebna jest jej zgoda i kontrakt spisany z nią i jej 7 letnim dzieckiem,. W szkole obowiązują procedury bezpieczeństwa. Czy matka ma rację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizowane jest od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Czy dziecko uczęszczające do oddziału przedszkolnego (6-latek) w szkole , powinno mieć organizowane zajęcia tego typu? /podstawa prawna/
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice dwójki dzieci, które są w edukacji domowej i zdały już egzaminy dające im promocję do następnych klas, pragną, aby do końca roku szkolnego ich dzieci były w szkole systemowej i budowały relacje. Czy szkoła może takich uczniów przyjąć, pomimo, że dzieci zrealizowały już podstawę programową? Jak to wygląda z perspektywy prawnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe