Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jeszcze raz wracam do pytania dotyczącego ucznia z upośledzeniem umiarkowanym w gimnazjum. Czy mam rozumieć, że nie obowiązuje mnie rozliczenie liczby godzin określonej w rozporządzeniu o ramowych planach nauczania? Nie musimy prowadzić także odrębnego dziennika?
W roku szkolnym 2011/2012 kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w gimnazjum mogło odbywać się w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny lub indywidualny program edukacyjny, o ile został opracowany przed 1 września 2011 r.
Indywidualne programy edukacyjne są realizowane do końca okresu na jaki zostały opracowane. W związku z powyższym dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym (lub znacznym), uczęszczającego gimnazjum, m. in.:
1) opracowuje się indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym (lub znacznym) w szkołach podstawowych i gimnazjach, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17),
2) w indywidualnym programie edukacyjnym-terapeutycznym zawiera się zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 2 lit. c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167),
3) w indywidualnym programie edukacyjnym określa się rodzaj zajęć rewalidacyjnych realizowanych z uczniem, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 2 lit. c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167),
4) zespół, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w gimnazjum ogólnodostępnym, z oddziałami integracyjnymi oraz integracyjnych, dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia do dnia 30 września, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490),
5) zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej w gimnazjum opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny z uwzględnieniem wymogów rozporządzenia poprzez określenie zakresu wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 1,
6) zespół w IPET określa:
a. formy pracy z uczniem, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 3,
b. metody pracy z uczniem,
c. formy udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustalone przez dyrektora szkoły), zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 4,
d. sposoby udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 4.
e. okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 4,
f. wymiar godzin, w którym poszczególne formy psychologiczno-pedagogicznej będą realizowane, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 4,
g. działania wspierające rodziców ucznia, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 5,
h. zakres współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 5.
i. ww. zadania w terminie do dnia 30 września zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1,
j. rodzaj zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia edukacyjne z uczniem, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r.,
k. zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, w tym zakresu działań o charakterze rewalidacyjnym, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r., zajęć rewalidacyjnych, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych
l. inne zajęcia, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490), odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.
Ponadto należy uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym:
1) przydzielić godziny indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, zgodnie z § 2 ust. 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.),
2) zapewnić realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.(R3: § 4 ust. 1 pkt 1; § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych)
Zatem dokumentacja obowiązująca, to:
1) IPET
2) dziennik lekcyjny, dziennik zajęć rewalidacyjnych (gdy są realizowane zgodnie z § 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225, z późn. zm.).
Do dziennika lekcyjnego wpisuje się tematy przeprowadzonych z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym zajęć edukacyjnych, zgodnie z § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225, z późn. zm.).
Oczywiście w dokumentacji należy zawrzeć także ilość przeprowadzonych godzin w ramach zajęć z uczniem, czyli ustalonych w rozporzadzeniu o ramowych planach nauczania.
Ponadto należy pamiętać, że:
a. decyzję dotyczącą przedłużenia uczniowi z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym lub znacznym okresu nauki podejmuje się w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, zgodnie z § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.),
b. decyzję dotyczącą przedłużenia uczniowi okresu nauki podejmuje się nie później niż do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w szkole, zgodnie z § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.),
c. decyzję ww. podejmuje się na podstawie szczegółowej analizy osiągnięć edukacyjnych ucznia dokonanej przez radę pedagogiczną, zgodnie z § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.).
Uwaga. Dla ucznia ustala się bieżące oraz śródroczne oceny klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, a także zachowania - zgodnie z § 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) – w formie opisowej.
Podstawy prawne:
1) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324),
2) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, ze zm.),
3) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167),
4) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490),
5) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17),
6) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225, ze. zm.),
7) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy opinia w sprawie powołania wicedyrektora szkoły musi być w formie uchwały i czy głosowanie powinno być tajne?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy powołanie w przedszkolu zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinno zostać wprowadzone zarządzeniem?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Ośrodku Rehabilitacyjno Edukacyjno Wychowawczym w statucie zapis Rada Programowa jakie ma kompetencje?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje obowiązek niszczenia świadectw szkół już nieistniejących (np. Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych). Jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej należy się oprzeć. I drugie pytanie z tym tematem związane - czy wystawiając duplikat dokumentu absolwentowi szkoły nieistniejącej należy to zrobić właśnie na 'starym' druku czy po prostu wypisać taki duplikat 'komputerowo' na 'zwykłej kartce papieru' zachowując układ oryginalnego druku?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam, chciałabym się dowiedzieć czy wycieczka organizowana dla pracowników szkoły w ramach funduszu socjalnego może być w całości sfinansowana z tego funduszu? W Regulaminie zapisane jest że może być, natomiast Pani rozliczająca fundusz w księgowości twierdzi że nie, uważa również, że każdy pracownik powinien dostać dofinansowanie zgodne ze swoim dochodem. Czy w przypadku organizacji wycieczki nalicza się podatek, jeśli tak to w jakim przypadku? Pozdrawiam
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe