Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kiedy uśredniamy wymiar czasu pracy dla nauczyciela? Nauczycielka od września ma wymiar 18/18 – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, i dodatkowo 11/22 – nauczyciel integracji sensorycznej. Druga nauczycielka ma wymiar 16/18 – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, i 9/26 – nauczyciel świetlicy. Czy dla jednej i drugiej nauczycielki uśredniamy wymiar? Jeśli nie obu, to której z nich?
Obydwu nauczycielkom należy ustalić tzw. pensum łączone. Zgodnie z art. 42 ust. 5c ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm., nauczycielom realizującym w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć ustala się go jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć, przy czym wynik zaokrągla się do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę. Godziny wyliczone ponad ten wymiar stanowią godziny ponadwymiarowe. Obowiązek wyliczenia pensum łączonego nie jest uzależniony od wymiaru zatrudnienia na którymś ze stanowisk.
W przypadku pierwszej nauczycielki obliczenia są następujące: (18 + 11) / (1 + 0,5) = 19,33 godziny, zaokrąglone w dół do 19 godzin. Nauczycielka realizuje pensum łączone w wymiarze 19 godzin oraz 10 godzin ponadwymiarowych.
Obliczenia dla drugiej nauczycielki są następujące: (16 + 9) / (0,89 + 0,35) = 20,16 godziny, zaokrąglonych w dół do 20 godzin. Nauczycielka realizuje pensum łączone w wymiarze 20 godzin oraz 5 godzin ponadwymiarowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Poradnia wydała orzeczenie do kształcenia specjalnego dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową. W dokumencie wskazano sposoby dostosowania form i metod pracy do możliwości ucznia głównie ze względu na niepełnosprawność ruchową (mózgowe porażenie). W trakcie roku okazało się, iż u ucznia pojawiają się trudności w nauce matematyki. W orzeczeniu jednak jest tylko krótka wzmianka o trudnościach w tym zakresie. Czy szkoła może sama, po dokonaniu WOPFU, dostosować uczniowi wymagania, czy trzeba uchylać orzeczenie wpisując nowe zalecenia dot. stricte wymagań pod kątem nauki matematyki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rozporządzenie MEN z dnia 21.05.2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół nadal obowiązuje? Czy zapisy dotyczące statutu nie zostały umieszczone w ustawie Prawo oświatowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy prawidłowe są poniżej podane zapisy w statucie szkoły. Dziękuję za odpowiedź. 1. Uczeń, który nie przystąpił do pracy kontrolnej z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej otrzymuje z tej pracy ocenę niedostateczną. 2. Wychowawca klasy ma prawo zmienić ocenę przewidywaną na korzyść lub niekorzyść ucznia w każdej chwili, nie może to jednak nastąpić później niż na dwa dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
- Czy uczniowi, któremu na prośbę rodziców wyrażono zgodę na nauczanie domowe, a który wyjeżdża na cały rok szkolny zagranicę, można zmienić język obcy obowiązkowy na język dodatkowy (w tym przypadku niemiecki na angielski)? Rodzic wystąpił z wnioskiem o dokonanie zmiany języka. Oba języki w szkole od klasy pierwszej mają realizację zgodną z obowiązującą siatką godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej zatwierdza programy nauczania, czy na razie dotyczy to tylko zreformowanych oddziałów gimnazjum i szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe