Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam uczennicę z upośledzeniem w stopniu głębokim spełniającą obowiązek szkolny na podstawie porozumienia. Uczennica uczęszcza do ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego, ale klasyfikowaniu i promowaniu podlega w naszej szkole. Otrzymujemy wszystkie informacje i oceny osiągnięć i na tej podstawie klasyfikujemy. W zeszłym roku miała wydłużony eta na końcu klasy III. Teraz jest w klasie IV i wychowawcy ośrodka i rodzice chcą ją pozostawić w klasie IV. Na jakiej podstawie mogę to zrobić? Ta uczennica ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność sprzężoną (niepełnosprawność intelektualna i ruchowa).
Zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca bieżącego roku szkolnego 2016/17 uczniom niepełnosprawnym, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym o 1 rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Decyzję w tej sprawie podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej – w szkole podstawowej - nie później niż do końca lutego danego roku szkolnego odpowiednio w klasie trzeciej lub w klasie szóstej, czyli w klasach kończących dany etap edukacji. To oznacza, że w klasie I lub II, IV lub V taką decyzję można podjąć w każdym momencie, np. w marcu, kwietniu, maju lub w czerwcu. Aby to uczynić wymagana jest:
1. uchwała rady pedagogicznej - decyzja rady pedagogicznej powinna znaleźć uzasadnienie w szczegółowej analizie sytuacji edukacyjnej ucznia – zapis w protokole posiedzenia rady pedagogicznej, zasady podejmowania uchwały zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej,
2. opinia zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem pozytywnie odnosząca się do zamiaru wydłużenia etapu (protokół ze spotkania zespołu, stanowisko zespołu wyrażone w formie opinii),
3. potwierdzenie zgody rodziców na wydłużenie etapu edukacyjnego lub wniosek rodziców, kiedy to z ich inicjatywy rozważana jest decyzja w powyższej sprawie.
Ponadto w arkuszu ocen należy wpisać informacje o przedłużeniu uczniowi okresu nauki (data i numer uchwały rady pedagogicznej, rok szkolny). Informacje dotyczące wydłużenia etapu edukacyjnego oraz dalsze działania wobec ucznia powinny również znaleźć odzwierciedlenie w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET), który powinien być zmodyfikowany odpowiednio do potrzeb ucznia. Udokumentowane powinny być również działania związane z jego realizacją (dzienniki zajęć, wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia itp.) W odniesieniu do ucznia, któremu wydłużono etap edukacyjny, nie stosuje się trybu klasyfikacji rocznej i promocji w wydłużonym roku nauki – uczeń nie otrzymuje w związku z tym świadectwa.
Podstawa prawna: Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204 z późniejszymi zmianami) - § 5
WAŻNE: Od 1 września 2017r. wejdą w życie nowe regulacje prawne dotyczące także wydłużenia okresu nauki. Planowana jest możliwość dwukrotnego wydłużenia na etapie edukacji w klasach IV-VIII.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy to prawda, że nauczyciele nie mogą wpisywać do dziennika lekcyjnego ocen różnymi kolorami(czerwone: prace klasowe, zielone: kartkówki itp.)? Jaka jest tego podstawa prawna? Bardzo proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zlecić nauczycielom opiekę w świetlicy w ramach 40- godzin pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest wymóg prawny, iż szkoła powinna mieć koncepcję pracy, jeśli tak, to z czego to wynika?
Jak powinien wyglądać ten dokument (tzn. co zawierać)i w jakich ramach czasowych. Jak powinien być przyjęty: zarządzeniem dyrektora, uchwałą RP (i Rady Rodziców), czy też w jakiś inny sposób?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasie 6 język niemiecki (drugi język) jest w ramach godzin organu prowadzącego. Czy w takim wypadku dyrektor wydaje decyzję administracyjną o zwolnieniu ucznia z głęboką dysleksją z takich zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, Chodzi mi o dodatkowe dni wolne od nauki, ustalane przez dyrektora szkoły,jak płacimy wówczas nauczycielowi? Nauczycielka twierdzi, że powinna mieć zapłacone za wszystkie godziny ponadwymiarowe jakie ma w planie tego dnia. A co z DEN?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe