Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mamy w szkole procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia wprowadzone przez poprzedniego dyrektora, ale chciałabym je zmienić. Czy powinnam powołać zespół do opracowania i jak je wprowadzić?
Sposób wdrażania oraz formułowania procedur zależy od koncepcji dyrektora szkoły, ponieważ są to jego kompetencje ustawowe.Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności:
1) kieruje działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły lub placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły lub placówki;
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę;
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
8) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
9) stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki;
10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
11) współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.
Dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.Przepis ten jednak nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. W uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły. Dyrektor szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne skreśla ucznia z listy uczniów na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracownikówniebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki.Dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły lub placówki, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
Podstawa prawna: USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w szczególności art. 68.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy zmiany w statucie placówki uchwalone przez radę pedagogiczną musi zatwierdzić organ prowadzący?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W statucie mamy następujące zapisy dotyczące warunków i trybu uzyskiwania oceny rocznej zajęć dydaktycznych wyższej od przewidywanej:
1) uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do nauczyciela o ustalenie wyższej niż przewidywania roczna ocena klasyfikacyjna po spełnieniu następujących warunków: a) frekwencja na zajęciach nie niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby), b) usprawiedliwienie wszystkich nieobecności, c) przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form sprawdzianów, d) uzyskanie przynajmniej z połowy sprawdzianów i prac pisemnych oceny równej lub wyższej tej, o którą się ubiega, e) skorzystanie z wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy ocen bieżących; 2) z prośbą o ustalenie wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna uczeń lub jego rodzice zwraca się na piśmie bezpośrednio do nauczyciela danego przedmiotu, lub zajęć dodatkowych w terminie 3 dni roboczych, od dnia otrzymania pisemnej informacji o przewidywanej rocznej ocenie; 3) sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza nauczyciel w formie pisemnej, z wyjątkiem zajęć komputerowych, zajęć technicznych, plastyki i wychowania fizycznego. Pracę pisemną ocenia nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a ustaloną ocenę potwierdza drugi nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu, sprawdzian przeprowadza się nie później niż 3 dni przed posiedzeniem Rady w sprawie klasyfikacji i promocji; 4) sprawdzenie wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych; 5) o zmianie lub pozostawieniu rocznej przewidywanej oceny nauczyciel informuje pisemnie ucznia i jego rodziców; 6) ustalona przez nauczyciela w ten sposób ocena jest ostateczna w tym trybie postępowania. Czy możemy dodać jeszcze taki zapis "Nauczyciel, z własnej inicjatywy, z pominięciem powyższych procedur może uczniowi podwyższyć ocenę o jeden stopień"?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Szkolna instrukcja przeprowadzania sprawdzianu 2015. W Instrukcji tej są błędy w części pierwszej sprawdzianu nie wyrywamy kart odpowiedzi. Tą czynność wykonuje uczeń w drugiej części - językowej sprawdzianu
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy poniższa podstawa prawna regulaminu projektu edukacyjnego w gimnazjum jest dobra, czy należy powołać się na nowe Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2017, poz. 1651) mimo, że zapisy o projekcie nie zostały w nim zmienione? Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (poz. 357), art. 44p; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (poz. 843), §8 ust. 1-7.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- 1.Proszę sprecyzować zapisu w waszym regulaminie Rady Pedagogicznej "Dopuszcza się możliwość protokołowania elektronicznego posiedzeń Rady Pedagogicznej". Zapis rozumiem jako prowadzenie protokolarza w pamięci komputera więc czy istnieje przy tej okazji specjalny podpis elektroniczny? Jak nowy nadzór odniesie się do tej formy? 2.Nie znalazłem w portalu Regulaminu szkoły. Konkretnie gimnazjum. 3.Jak zgodnie z pzepisami powinna wygladać oraz być prowadzona księga protokołów Rady Pedagogicznej?.Czy uchwały i wnioski mogą być prowadzone w osobnej ksiedze?Jak prawidłowo dokumentować i prowadzić wszelkiego rodzaju sprawozdania?Forma elektroniczne w mojej opini byłaby najlepszym rozwiązaniem.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe