Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy procedur wypłacania premii regulaminowej pracownikom niepedagogicznym. Każdemu pracownikowi o ile dobrze wypełnia swoje obowiązki przysługuje premia w wysokości 20% (tak ma zapisane w umowie). Jak należy wobec tego postępować w sytuacji, gdy pracownik jest na zwolnieniu lekarskim np. 7 dni? A jak w sytuacji gdy jest na urlopie macierzyńskim lub kilkumiesięcznym zwolnieniu? Czy właściwy jest zapis w regulaminie, że za każdy dzień zwolnienia lekarskiego pracownik traci 1% premii? Zasady wypłacania premii regulaminowej określa pracodawca. Wśród nich może znaleźć się zapis o obniżeniu premii za każdy dzień absencji chorobowej (choć najczęściej stosowany jest dłuższy okres, np. tygodniowy). Takie dłuższe zwolnienia bardziej obciążają pozostałych pracowników, którzy wykonują pracę za nieobecną osobę. W przypadku nieobecności takich jak urlop macierzyński czy kilkumiesięczne zwolnienie pracodawca nie płaci premii, ponieważ pracownik nie otrzymuje wynagrodzenia lecz stosowny zasiłek (macierzyński, chorobowy). Wątpliwości budzi jedynie zapis w umowie. Powinien on brzmieć: premia do 20% wypłacana zgodnie z regulaminem premiowania albo premia regulaminowa w wysokości do 20%. Jeżeli pracownik ma wpisane w umowie, że jednym ze składników wynagrodzenia jest premia w wysokości 20%, to może domagać się wypłaty tego składnika. Dziękuję bardzo za odpowiedź. Mamy jednak jeszcze problem z premią Pani przebywającej na urlopie macierzyńskim. Nasza księgowa co miesiąc dopomina się o ustalenie wysokości premii każdemu pracownikowi łącznie z tą Panią. Wg Państwa odpowiedzi nie powinno się jej przyznawać. Dyrektor wpisał 0%. Księgowa twierdzi, że mimo wszystko powinna mieć przyznane, aby wyliczyć to do wyliczania zasiłku. Jak powinno być właściwie? Czy ta Pani powinna być uwzględniona w ogóle na listach premii?
Podstawą wymiaru zasiłku macierzyńskiego jest przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym pracownik rozpoczął urlop macierzyński.
Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, premie, nagrody i inne składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy miesięczne wlicza się do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego w kwocie wypłaconej pracownikowi za miesiące kalendarzowe, z których wynagrodzenie przyjmuje się do ustalenia podstawy wymiaru zasiłku. Przepisy dot. podstawy wymiaru zasiłku chorobowego stosuje się również do zasiłku macierzyńskiego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy zatrudnienie na etat i w wymiarze co najmniej połowy etatu umożliwia skorzystanie z określonych uprawnień, podobnie jak zatrudnienie w kilku szkołach (przedszkolach) w mniejszym wymiarze?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dot. przeniesienia pracownika niepedagogicznego szkoły. Z dniem 1 września 2017 r. gimnazjum zostanie włączone w struktury szkoły podstawowej (powstanie ośmioletnia szkoła podstawowa z oddziałami gimnazjalnymi do wygaszenia). Zgodnie z Przepisami wprowadzającymi ustawę – Prawo oświatowe pracownicy niepedagogiczni gimnazjum staną się z mocy prawa pracownikami szkoły, do której zostanie włączone gimnazjum. Obecnie w obydwóch placówkach funkcjonują dwa analogiczne stanowiska: sekretarz szkoły i kierownik gospodarczy/ administracyjny. Wszyscy 4 pracownicy zatrudnieni są na umowę o pracę na czas nieokreślony, posiadają wyższe wykształcenie, ale różny staż pracy. Czy do czasu wygaszenia gimnazjum będą mogły funkcjonować równolegle dwa stanowiska sekretarza szkoły (ds. szkoły podstawowej i ds. oddziałów gimnazjalnych)? Czy w placówce mogą funkcjonować równolegle dwa stanowiska kierowników – np. kierownik gospodarczy i kierownik administracyjny? Czy dopuszczalne jest funkcjonowanie (w przypadku braku podstaw lub braku zgody organu do utworzenia 2 równoległych stanowisk kierowniczych) 2 zastępcy kierownika gospodarczego? Jeśli tak, to do jakiej grupy stanowisk zaliczyć należy takie stanowisko, jaka będzie kategoria zaszeregowania i czy należy się dodatek funkcyjny? Czy w związku z przekształceniem szkół istnieje rozwiązanie prawne umożliwiające przeniesienie pracownika zatrudnionego obecnie na stanowisku z grupy stanowisk pomocniczych (kier. gospodarczy – kat.XIII) na stanowisko z grupy stanowisk urzędniczych (gł. specjalista – kat.XII) bez konieczności przeprowadzenia naboru? (z sekretarza– kat.XII na specjalistę – kat.VIII)? Czy w związku z reorganizacją jednostki i koniecznością utworzenia dodatkowych stanowisk administracyjnych w szkole dyrektor może zmienić warunki zatrudnienia pracownikom obecnie zajmującym (na stanowisku sekretarza i kierownika) – przenieść ich na stanowiska (specjalisty i gł.specjalisty), w celu umożliwienia przeniesienia na zwolnione stanowiska (sekretarza i kierownika) pracowników przejmowanych z gimnazjum, bez naborów? Czy w odniesieniu do takich pracowników będzie miał zastosowania art. 23 u.p.s. dotyczący przeniesienia na inne stanowisko, czy przeniesienia takiego można dokonać na podstawie porozumienia zmieniającego (art. 353 1 KC)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor planuje zatrudnić nauczyciela specjalistę w poradni psychologiczno-pedagogicznej od 1 października 2018 r. lub później. Wygląda na to, że nauczyciel ten nie będzie mógł rozpocząć stażu na nauczyciela kontraktowego (minął czas do 14 września). Na jaki okres należałoby podpisać umowę z tym nauczycielem (jest wolny etat).
- Czy godziny rewalidacji podlegają odpracowaniu jeśli nauczyciel jest na L-4 lub gdy mamy dzień wolny od zajęć dydaktycznych?
- Wychowawca pracuje w młodzieżowym ośrodku wychowawczym w grupie wychowawczej. Jest to placówka nieferyjna, pracująca w ruchu ciągłym. Czy za pracę wychowawcy w dzień świąteczny przypadający w niedzielę należy się 100% dodatek?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe