Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy wystawienia duplikatu świadectwa Panu,który uczęszczał do mojej placówki tylko jeden rok 1992/1993 do klasy V. W pierwszym semestrze miał praktycznie w większości oceny niedostateczne, zaś w drugim semestrze praktycznie nieklasyfikowany. Moje pytanie brzmi czy powinnam mu wystawić świadectwo z wpisami nieklasyfikowany i na jakim wzorze?
Rozumiem, że chodzi o szkołę podstawową, więc nie można posługiwać się pojęciem: „semestr”, lecz rok szkolny. W przypadku utraty oryginału świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości, dyplomu lub zaświadczenia osoba, która otrzymała dokument, może wystąpić do szkoły z wnioskiem o wydanie duplikatu świadectwa. Szkoła, sporządza duplikat świadectwa na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania. Duplikat wydaje się na druku według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa, dyplomu lub zaświadczenia. Na pierwszej stronie u góry należy umieścić wyraz "Duplikat", a na końcu dokumentu dodać wyrazy "oryginał podpisali" i wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa lub stwierdzić nieczytelność podpisów oraz zamieścić datę wydania duplikatu i opatrzyć odciskiem pieczęci urzędowej szkoły. Na duplikacie nie umieszcza się fotografii absolwenta.Jeżeli szkoła posiada dokumentację przebiegu nauczania, a brak jest druku świadectwa według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału, duplikat wydaje się na przygotowanym przez szkołę formularzu zgodnym z treścią oryginału świadectwa.Duplikaty świadectw ukończenia szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych, świadectw dojrzałości i odpisów świadectw dojrzałości, aneksów do świadectw dojrzałości i odpisów aneksów do świadectw dojrzałości, świadectw potwierdzających kwalifikację w zawodzie, dyplomów i zaświadczeń, wydawanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne, są wypełniane w postaci elektronicznej i drukowane łącznie z wizerunkiem pieczęci urzędowej okręgowej komisji egzaminacyjnej. Na dokumencie, na którego podstawie wydano duplikat świadectwa, należy umieścić adnotację o wydaniu duplikatu i odnotować tożsamość osoby odbierającej duplikat, stwierdzoną na podstawie dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. W przypadku przesyłania duplikatu pocztą doręczenie następuje listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, które dołącza się do dokumentu, na którego podstawie wydano duplikat. Duplikat ma moc oryginału i może być wydany ponownie.Jeżeli brak jest dokumentacji przebiegu nauczania albo dokumentacja nie jest wystarczająca do wydania duplikatu, odtworzenie oryginału świadectwa, może nastąpić na podstawie przepisów o odtworzeniu dyplomów i świadectw ukończenia nauki, w drodze postępowania sądowego. W tym przypadku szkoła, wydaje zaświadczenie stwierdzające, że wydanie duplikatu nie jest możliwe.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 939), w szczególności § 22.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile wynosi liczba dzieci w oddziałach IV-VIII szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest wysokość pensum nauczyciela w oddziale przedszkolnym specjalnym zorganizowanym przy szkole podstawowej specjalnej (dzieci 6-letnie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września tego roku szkolnego wprowadziliśmy w szkole modyfikację programów nauczania polegającą na tym, że raz w miesiącu (moduł tygodniowy) uczniowie realizują podstawę programową kształcenia ogólnego ucząc się w grupach mieszanych wiekowo przy użyciu aktywnych metod pracy, szczególnie projektowych. Nadmienię również, że szkoła zadbała o wprowadzenie stosownych zapisów do Statutu Szkoły, podjęła uchwałę o wprowadzeniu takich zmian, przygotowała szczegółowy program modyfikacji. Szkoła zapewniła równy dostęp do tych zajęć wszystkim uczniom, zapewniła pomieszczenia, wykwalifikowaną kadrę, niezbędne pomoce dydaktyczne (np. mapy, książki, komputer…). Uczniowie muszą mieć kredki, papier, nożyczki, klej itp. … zaproponowano rodzicom, żeby wpłacali pieniądze na ten cel 10 zł miesięcznie i szkołą zakupi wszystkie materiały do zajęć. Jeśli rodzic nie będzie chciał to nie musi, może na dane zajęcia przynosić to co trzeba. Jeden z rodziców złożył skargę w KO podważając działania szkoły. KO uznało działania szkoły jako działania o znamionach innowacyjnych (wg nas to nie są innowacje, a modyfikacje i korzystanie z tego co w edukacji się dzieje i jest opisane w literaturze) i zaleciło wprowadzić to działanie zgodnie z rozporządzeniem MEN o innowacjach i eksperymentach ze szczególnym uwzględnieniem paragrafu 2 ustępu drugiego. Pytanie: Czy KO może narzucić szkole wdrażanie takiego działania wg tego rozporządzenia? Czy kupowanie przez dzieci przyborów do zajęć można uznać za naruszanie prawa do bezpłatnej nauki? (nożyczki, klej, papier, kredki, mazaki, składniki na sałatkę…). Czy szkoła musi prosić organ prowadzący o zgodę na swoją działalność, jeśli nie potrzebuje dodatkowych środków na dokonywane zmiany organizacyjne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinna wyglądać decyzja o nieprzyjęciu do szkoły policealnej obcokrajowca z powodu niekompletnych dokumentów potwierdzających poziom wykształcenia (dostępne tylko skany)? Proszę o wzór.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka liczba dzieci obowiązuje w klasie I szkoły podstawowej od roku szkolnego 2015/2016? Czy wszedł w życie projekt mówiący o możliwości podwyższenia tej liczby do 27.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe